![Modelul social european, este considerat a fi unic etui](http://vocea.md/wp-content/uploads/2013/08/etui-2.jpg)
Foto: etui.org
Paradigma de funcţionare a sindicatelor din Republica Moldova, la etapa actuală, este determinată de “vacanţa” desprinderii din cultura sindicală de tip “curea de transmisie” sau sovietică şi integrarea în cea democratică sau europeană.
În această perioadă, de circa două decenii, sindicatele din Moldova se află într-un proces de căutare a noii sale identităţi instituţionale, de identificare a unor noi roluri, însuşire a unei conduite organizaţionale specifice economiei de piață, societăţii democratice şi participative. O retrospectivă analitică asupra celor parcurse ar fi binevenită, atât în aspect istoric, cât și sub aspectul cristalizării bunelor practici şi tradiţii, al determinării particularităţilor specifice mişcării sindicale din Moldova, atât de necesare pentru recunoaşterea dezvoltării proprii şi păstrarea identităţii în demersurile de afiliere unor principii și valori europene.
Modelul social european, a cărui componentă sunt şi sindicatele, este considerat a fi unic prin baza lui duală, constând în principii economice şi sociale, dar diferit prin sistemele sale nordic, anglo-saxon, germanic şi latin de reprezentare a salariaţilor în relaţiile industriale.
Cum se vor dezvolta în continuare sindicatele din Moldova?
Este o întrebare provocatoare, care poate rămâne şi una retorică, lăsând ca mişcarea să se producă de la sine, inerţial sau sinergic. Dar poate fi şi una strategică, de elaborare a unei viziuni privind modernizarea sindicatelor, în scopul reprezentării şi apărării membrilor şi al producerii unor efecte social-economice erga omnes benefice.
Practica sindicală europeană este dinamică şi tinde să răspundă, prin modalităţi relevante, schimbărilor din politică şi business. Bunăoară, prin dezvoltarea unor concepte noi de reprezentare, axate pe competenţă şi competitivitate. Printre acestea, vom menţiona conceptul de REPREZENTATIVITATE SINDICALĂ.
În sens general, reprezentativitatea sindicală poate fi definită ca fiind capacitatea de a reprezenta angajații, o condiţie preliminară pentru participare la încheierea contractelor colective de muncă.
![]() |
Practica sindicală europeană este dinamică şi tinde să răspundă schimbărilor din politică şi din business |
Nevoia de organizare colectivă și reprezentare este permanentă şi continuă, proprie tuturor societăţilor libere și democratice. Între stat, pe de o parte, și cetățeni, pe de altă parte, grupurile se formează pe bază de voluntariat, pentru a exprima aspirațiile colective în cadrul societății. Aceste grupuri au fost recunoscute treptat de către guvernele europene. Reprezentarea salariaţilor în unităţile economice s-a produs, de asemenea, pe mai multe căi: reprezentare ierarhică, reprezentanţi aleşi, comitetele de întreprindere, comitetele de sănătate şi securitate în muncă, reprezentarea sindicală. Demersul sindical reflectă, astfel, capacitatea de a organiza reprezentarea salariaţilor, este interesul propriu-zis al oamenilor şi se exercită în temeiul principiului de libertate.
Cu toate acestea, ori de câte ori există un număr mare de grupuri care pretind a îndeplini funcţia de reprezentare, intervin autorităţile centrale pentru a stabili unele criterii de calitate, în cazul nostru, pentru sindicate şi patronate.
Lege pentru reprezentativitate sindicală
În Franţa, bunăoară, reprezentativitatea sindicatelor a fost introdusă printr-o lege din 20 august 2008, care prevede următoarele criterii de reprezentativitate: respect pentru valorile republicane; independență; transparență financiară; o vechime minimă de doi ani în domeniul profesional și teritorial, care să acopere nivelul de negociere; influență, în principal caracterizată prin activitate și experiență; numărul de membri și contribuții. Criteriile au un caracter cumulativ şi servesc drept poziţie comună. Ele se estimează în mod global, adică toate criteriile trebuie să fie îndeplinite, dar ponderea lor va varia în funcție de circumstanțe și niveluri, de importanța lor relativă.
În Romania, tară-membră a UE cu o istorie mai mică decât cea a Franţei, conceptul de reprezentativitate a partenerilor de dialog social, adică a sindicatelor şi patronatelor, a fost introdus prin Legea nr. 62/2011 a dialogului social.
![Marsh sindical 2013 marsh](http://vocea.md/wp-content/uploads/2013/08/marsh.jpg)
Foto: vocea.md
Legea prevede expres condițiile de reprezentativitate a sindicatelor la nivel național, de sector de activitate sau grup de activități, precum și de unitate. Astfel, sunt reprezentative la nivel național organizațiile sindicale ce cumulează un număr de membri de cel puțin 5% din efectivul angajaților din economia națională și au structuri teritoriale în cel puțin jumătate plus unu dintre județele României, inclusiv municipiul București, în timp ce la nivel de sector de activitate sau grup de unități, cele care cumulează un număr de membri de cel puțin 7% din efectivul angajaților din sectorul de activitate sau din grupul de unități respectiv. La nivel de unitate, numărul de membri ai sindicatului trebuie să reprezinte cel puțin jumătate plus unu din numărul angajaților. Legea prevede şi unele criterii calitative de obţinere a reprezentativităţii sindicale.
Într-o manieră strategică sau previzionară, luând în calcul viitorul european al sindicatelor din Moldova, este bine să cunoaştem mai multe despre sindicatele din spaţiul european, pentru a evita la maximum pierderile de poziţie pe care le constată, de exemplu, sindicaliştii din Romania. “Un lanț de schimbări legislative survenite a dat peste cap mișcarea sindicală autohtonă. Pe scurt, a fost eliminat contractul colectiv național și s-au modificat regulile jocului: dacă anterior, pentru lansarea unui sindicat era nevoie de afilierea a 15 persoane din aceeași branșă profesională, noua legislație prevede că în acest scop este nevoie de 15 angajați din aceeași companie. Mai mult, pentru a avea dreptul de a negocia un contract colectiv la nivelul unității, sindicatul trebuie să cuprindă jumătate plus unu din personalul companiei, față de o treime, cât era necesar înainte. Trebuie spus că, în opinia sindicatelor, Legea dialogului social și Codul Muncii, așa cum au fost ele modificate și adoptate în 2011, pun România în situația de a avea cea mai restrictivă legislație (raportat la angajat) din întreaga Uniune”, remarcă rfi.ro.
Liliana Posţan, dr.,
responsabil de cercetări la Institutul Muncii