15 aprilie 2021
Chisinau
Social

Peste 250 de angajați ai căilor ferate vor fi concediați în luna următoare

Loading
Social Peste 250 de angajați ai căilor ferate vor fi concediați în luna următoare
Peste 250 de angajați ai căilor ferate vor fi concediați în luna următoare
Vocea poporului

Peste 250 de persoane care lucrează la Î.S. „Calea Fera­tă din Moldova” vor fi con­cediate în următoarea lună. Administrația susține că pan­demia a afectat mult venituri­le întreprinderii, fiind anulate toate cursele internaționale, fapt care a impus-o sa-și dimi­nueze drastic cheltuielile.

Federaţia Sindicală a Feroviari­lor din Republica Moldova susține că despre reduceri de cadre se știa încă din toamnă și acuză sta­tul că nu a intervenit cu un ajutor financiar.

Mai mulți angajați ai între­prinderii de stat „Calea Ferată din Moldova”, care au solicitat anonimatul, s-au plâns la zia­rul „Vocea poporului” că nu și-au ridicat salariile încă din luna octombrie. „Am un salariu puțin peste două mii de lei, pe care nu l-am primit din luna octombrie. Sunt divorțat și am la întreținere doi copii, dintre care fata este în anul I la un colegiu din capitală. Nu mă întrebați cum mă descurc, că nici eu nu știu”, ne spune un angajat al CFM din raionul Basa­rabeasca.

 

Restanțe salariale de luni de zile

O femeie care lucrează în con­tabilitatea instituției susține că acest lucru se întâmplă pentru că compania are datorii enorme. „Nu sunt curse, deci nu vin nici banii. Iar cei care vin, din cauza că trebuie să mai achităm impozite, pensii, concedii, Serviciul Fiscal îi blochează, apoi îi scoate din con­turi”, susține aceasta.

Astfel, oamenii sunt în regim de așteptare deja de mai multe luni, însă nimeni din administrație nu le poate spune exact când vor primi banii munciți. „Când Fiscul deblochează conturile, admiistrația repede, după posibi­litate, se străduiește să ne achite salariile, până Fiscul iar blochează și ia banii pentru impozite”, adau­gă aceasta.

Iar o altă angajată a depoului de locomotive susține că lucrăto­rii sunt deja indignați la maxim și nici nu mai vin la lucru. „Oamenii stau acasă, nu lucrează deloc filia­la. Întreabă fetele din contabilita­te în fiecare zi când va fi salariul, numai cu telefoanele la ureche stăm”, ni se plânge femeia.

Miron Gagauz, director ad­junct al companiei feroviare, nu ne-a răspuns la telefon, însă, într-un răspuns pentru site-ul News­Maker, a declarat că, pentru a reduce numărul de angajați la în­treprindere, în decembrie a fost creată o comisie care va efectua reducerea în patru etape. 258 de persoane care deserveau trenu­rile de călători vor fi concediate. Astfel, compania va tăia din nu­mărul de conductori, șefi de tren, femei de serviciu și alți angajați. Pandemia este motivul de bază de ce veniturile instituției au scă­zut drastic, mai spune Miron Ga­gauz.

„Calea Ferată nu are bani pen­tru salarii. Pe luna octombrie, nu au primit încă leafa cinci filiale din 38. Nu mai vorbesc de noiembrie și alte luni. Muncitorii nu au cu ce-și hrăni copiii. S-au schimbat multe. Ucraina a redirecționat transportul de tranzit prin Ismail. Ne înconjoară și Rusia. Tranzitul pe care îl aveam înainte, 2-3 tre­nuri pe zi, acum nu avem săptă­mâni întregi nici un tren”, susține Ion Zaporojan, președintele Fe­deraţiei Sindicale a Feroviarilor din Moldova.

Și Platforma Demnitate și Adevăr a anunțat, acum câteva zile, că cere audierea conduce­rii întreprinderii de stat „Calea Ferată din Moldova” și pe cea a Agenției Proprietății Publice, pentru a discuta despre reținerile salariale și concedierea în masă a angajaților de la întreprindere.

Potrivit unei scrisori adresate Agenției Servicii Publice, datoria acumulata de Î. S. „Calea Ferată din Moldova” se ridica la 459 de milioane de lei, dintre care pes­te 35 de milioane pentru salariile angajaților săi, 10 milioane pen­tru combustibil și încă 275 de milioane pentru procurarea loco­motivelor. Totodată, s-a acumu­lat și o datorie la bugetul de stat, în valoare de peste 23,5 milioane de lei. Datoria a fost formată din cauza faptului că întreprinderea nu a plătit impozite în octom­brie și noiembrie 2020. Cu toate acestea, pierderile companiei au constituit în 2020 peste 168 de milioane de lei.

  
Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și