Peste 250 de persoane care lucrează la Î.S. „Calea Ferată din Moldova” vor fi concediate în următoarea lună. Administrația susține că pandemia a afectat mult veniturile întreprinderii, fiind anulate toate cursele internaționale, fapt care a impus-o sa-și diminueze drastic cheltuielile.
Federaţia Sindicală a Feroviarilor din Republica Moldova susține că despre reduceri de cadre se știa încă din toamnă și acuză statul că nu a intervenit cu un ajutor financiar.
Mai mulți angajați ai întreprinderii de stat „Calea Ferată din Moldova”, care au solicitat anonimatul, s-au plâns la ziarul „Vocea poporului” că nu și-au ridicat salariile încă din luna octombrie. „Am un salariu puțin peste două mii de lei, pe care nu l-am primit din luna octombrie. Sunt divorțat și am la întreținere doi copii, dintre care fata este în anul I la un colegiu din capitală. Nu mă întrebați cum mă descurc, că nici eu nu știu”, ne spune un angajat al CFM din raionul Basarabeasca.
Restanțe salariale de luni de zile
O femeie care lucrează în contabilitatea instituției susține că acest lucru se întâmplă pentru că compania are datorii enorme. „Nu sunt curse, deci nu vin nici banii. Iar cei care vin, din cauza că trebuie să mai achităm impozite, pensii, concedii, Serviciul Fiscal îi blochează, apoi îi scoate din conturi”, susține aceasta.
Astfel, oamenii sunt în regim de așteptare deja de mai multe luni, însă nimeni din administrație nu le poate spune exact când vor primi banii munciți. „Când Fiscul deblochează conturile, admiistrația repede, după posibilitate, se străduiește să ne achite salariile, până Fiscul iar blochează și ia banii pentru impozite”, adaugă aceasta.
Iar o altă angajată a depoului de locomotive susține că lucrătorii sunt deja indignați la maxim și nici nu mai vin la lucru. „Oamenii stau acasă, nu lucrează deloc filiala. Întreabă fetele din contabilitate în fiecare zi când va fi salariul, numai cu telefoanele la ureche stăm”, ni se plânge femeia.
Miron Gagauz, director adjunct al companiei feroviare, nu ne-a răspuns la telefon, însă, într-un răspuns pentru site-ul NewsMaker, a declarat că, pentru a reduce numărul de angajați la întreprindere, în decembrie a fost creată o comisie care va efectua reducerea în patru etape. 258 de persoane care deserveau trenurile de călători vor fi concediate. Astfel, compania va tăia din numărul de conductori, șefi de tren, femei de serviciu și alți angajați. Pandemia este motivul de bază de ce veniturile instituției au scăzut drastic, mai spune Miron Gagauz.
„Calea Ferată nu are bani pentru salarii. Pe luna octombrie, nu au primit încă leafa cinci filiale din 38. Nu mai vorbesc de noiembrie și alte luni. Muncitorii nu au cu ce-și hrăni copiii. S-au schimbat multe. Ucraina a redirecționat transportul de tranzit prin Ismail. Ne înconjoară și Rusia. Tranzitul pe care îl aveam înainte, 2-3 trenuri pe zi, acum nu avem săptămâni întregi nici un tren”, susține Ion Zaporojan, președintele Federaţiei Sindicale a Feroviarilor din Moldova.
Și Platforma Demnitate și Adevăr a anunțat, acum câteva zile, că cere audierea conducerii întreprinderii de stat „Calea Ferată din Moldova” și pe cea a Agenției Proprietății Publice, pentru a discuta despre reținerile salariale și concedierea în masă a angajaților de la întreprindere.
Potrivit unei scrisori adresate Agenției Servicii Publice, datoria acumulata de Î. S. „Calea Ferată din Moldova” se ridica la 459 de milioane de lei, dintre care peste 35 de milioane pentru salariile angajaților săi, 10 milioane pentru combustibil și încă 275 de milioane pentru procurarea locomotivelor. Totodată, s-a acumulat și o datorie la bugetul de stat, în valoare de peste 23,5 milioane de lei. Datoria a fost formată din cauza faptului că întreprinderea nu a plătit impozite în octombrie și noiembrie 2020. Cu toate acestea, pierderile companiei au constituit în 2020 peste 168 de milioane de lei.