
Foto: vashgolos.net
Pâinea şi produsele de panificaţie s-au scumpit în medie cu 10-15% de la 15 august. O decizie în acest sens a fost luată de Asociaţia Brutarilor din Republica Moldova şi Asociaţia Naţională a Industriilor de Panificaţie şi Morărit.
Brutarii au motivat decizia prin faptul că 80% din pâine şi produse de panificaţie generează pierderi. În plus, a crescut preţul la făină, s-au majorat tarifele la energie electrică şi la gaze naturale. La fel, ei menţionează deprecierea leului, urmată de majorarea preţului materiei prime şi auxiliare pe piaţa internă şi regională.
„Asociaţia Brutarilor din Republica Moldova şi Uniunea de persoane juridice „Asociaţia Naţională a Industriilor de Panificaţie şi Morărit” dau asigurări că majorarea preţurilor la pâine este o necesitate stringentă pentru a evita falimentul sectorului respectiv, având în vedere pierderile care au fost generate începând cu anul 2014”, se menționează în comunicatul asociației.
Pe de altă parte, premierul Valeriu Streleț a declarat, într-o emisiune la Radio Moldova, că „majorarea preţurilor la pâine şi alte produse de primă necesitate este una din consecinţele situaţiei create în sectorul bancar”. Prim-ministrul a spus că, pentru a face ca lucrurile să revină la normalitate, e nevoie de alte acţiuni decât majorarea ratei de bază şi a rezervelor obligatorii pentru bănci, pe care le întreprinde BNM, „poate din disperare”.
Experții Institutului de Politici și Reforme Europene (IPRE) au analizat subiectul scumpirii pâinii și constată următoarele.
Cadrul legal general privind protecția concurenței interzice acordurile între întreprinderi, asocieri de întreprinderi și practici concertate prin care este restrânsă, împiedicată sau denaturată concurența. Or, în acest caz, prin acțiunile de majorare a prețurilor, au fost încălcate mai multe prevederi legale în domeniul concurenței, în special:
Legea Concurenței nr. 183 din 11.07.2012 consideră anticoncu-rențiale și deciziile asocierilor de întreprinderi, prin care se fixează prețuri, se limitează producerea sau sunt stabilite alte limitări ale concurenței. Cele două asociații de întreprinderi au încălcat astfel prevederile legii concurenței, utilizând în calitate de mijloc de transmitere a informației intențiile de a majora prețurile la produsele de panificație.
Pentru scumpirea pâinii ar putea fi deschis dosar penal
Astfel, Consiliul Concurenței, în calitatea sa de autoritate națională în domeniul protecției concurenței, dispune de un set de instrumente pentru a contracara activități anticoncurențiale, inclusiv implementarea unor acorduri ale întreprinderilor sau decizii ale asocierilor de întreprinderi, care au ca obiect, după cum este cazul analizat, stabilirea de prețuri.
Potrivit experților, Consiliul Concurenței este obligat să inițieze investigații cu privire la acest caz și să utilizeze toate instrumentele disponibile pentru a stabili modul în care a fost luată decizia de către cele două asociații, inclusiv să aplice sancțiunile prevăzute de lege.
Codul penal al Republicii Moldova prevede, în articolul 246, răspunderea penală în mărime de la 20 de mii la 40 de mii de lei sau privațiune de libertate pe un termen de până la trei ani pentru limitarea concurenței libere, care se manifestă inclusiv sub forma de „majorare sau menținere a prețurilor unice”. Această formă de răspundere penală este pe larg utilizată în multe state ale UE și este un instrument adițional pentru protecția concurenței.
IPRE este de părere că Procuratura Generală este obligată, în baza legii, să se autosesizeze cu privire la acest caz și să inițieze o cauză penală pentru a stabili dacă în urma deciziei luate de reprezentanții celor două asociații, inclusiv re-prezentanții întreprinderilor participante, s-au încălcat prevederile articolului 246 din Codul penal.
Experții mai precizează că a mai fost încălcată Legea cu privire la comerţul interior, art. 20 alin (6), care prevede că preţurile la produsele social importante de primă necesitate sunt stabilite de Guvern şi se reglementează prin limitarea rentabilităţii la producere şi/sau a adaosului comercial la vânzarea acestora. Preţurile sunt stabilite pe un termen de maximum 1 an, iar decizia trebuie precedată de avizul Consiliului Concurenţei.