A avut loc o nouă ședință a Comisiei naționale pentru consultări și negocieri colective (CNCNC), în care s-au pus în discuție probleme vechi. Pe ordinea de zi au figurat mai multe chestiuni, între care oportunitatea ratificării Convenției Organizației Internaționale a Muncii (OIM) nr. 156/1981 privind egalitatea de șanse și tratament între forța de muncă feminină și cea masculină, cu accent pe lucrătorii având responsabilități familiale, evaluarea implementării măsurilor de combatere a ocupării informale.
De asemenea, au fost prezentate măsurile incluse în Programul de ameliorare a securității și sănătății în muncă în domenii cu riscuri înalte de accidentare și îmbolnăvire pentru anii 2024-2028, proiectul Programului național de reducere a muncii nedeclarate pentru anii 2024-2025.
Au avut loc discuții și despre respectarea convențiilor colective la nivel național și ramural, precum și a contractelor colective de muncă.
Sindicaliștii au reiterat necesitatea inițierii procesului de ratificare a Convenției OIM nr. 156/1981, care să contribuie la îmbunătățirea situației salariaților cu responsabilități familiale.
Reconcilierea vieții profesionale cu cea de familie
„Conform datelor Biroului Național de Statistică pentru anul 2023, rata de ocupare a populației de peste 15 ani în rândul femeilor este cu 7,4 puncte procentuale mai mică față de cea a bărbaților. Această tendință poate fi explicată prin rolul femeilor atribuit în familie, de îngrijire și creștere a copiilor și îngrijirea membrilor în etate ai familiei. Analizând prevederile legislației naționale, constatăm că la etapa actuală aceasta con-ține mai multe prevederi menite să susțină și să asigure reconcilierea vieții profesionale cu cea de familie. Iar ratificarea Convenției în cauză va susține eforturile autorităților de a promova integrarea persoanelor respective pe piața muncii”, a menționat în cadrul ședinței Polina Fisticanu, șefa Departamentului protecție social-economică al CNSM.
„Noi, mișcarea sindicală, considerăm că ratificarea convenției se armonizează foarte bine cu vectorul nostru de integrare în Uniunea Europeană și cu faptul că ne dorim ca atât tinerii, cât și femeile, cu obligații familiale, să fie mai incluzivi pe piața muncii”, a adăugat președintele CNSM, Igor Zubcu.
Cât privește proiectul Programului național de reducere a muncii nedeclarate pentru anii 2024-2025, sindicaliștii au venit cu mai multe propuneri concrete de îmbunătățire a prevederilor documentului. Aici s-a menționat urgentarea implementării Registrului electronic al salariaților, în special, în sectorul privat, care este un indicator foarte important, prin intermediul căruia orice organ de control din stat ar avea capacitatea, procedând la control, să afle cine sunt persoanele angajate, în ce funcții, cu ce salariu.
De asemenea, sindicaliștii susțin creșterea numărului de inspectori de muncă, pentru a spori numărul de unități economice supuse vizitelor și controalelor, dar și revenirea la stabilirea coeficienților de multiplicitate față de salariul minim pe țară, pentru diferențierea salariilor de funcție/salariilor tarifare, precum era prevăzut anterior la pct. 21 al Hotărârii Guvernului nr. 743/2002 cu privire la salarizarea angajaților din unitățile cu autonomie financiară.
Totodată, CNSM pledează pentru reintroducerea obligativității acordării de către angajator a permisului nominal de acces la locul de muncă pentru salariații din unitatea economică. Sindicaliștii pledează pentru includerea în Program atât a acțiunilor de stimulare a angajatorilor de a se formaliza, cât și a sancțiunilor semnificative, care să prevină cazurile de evaziune fiscală și activitate nedeclarată, cum ar fi: interdicția de a participa la achiziții publice a unităților economice la care au fost depistate cazuri de muncă nedeclarată, dar și privarea de dreptul de a beneficia de orice subvenții sau beneficii achitate din bugetul public național pentru o perioadă determinată de timp. Inclusiv ei consideră oportun să fie publicată lista agenților economici la care a fost depistată munca nedeclarată, pentru informarea donatorilor și a finanțatorilor de proiecte care sunt în derulare în țară.
O atenție sporită trebuie acordată bolilor profesionale
O altă chestiune importantă de pe ordinea de zi a vizat măsurile incluse în Programul de ameliorare a securității și sănătății la locul de muncă în domenii cu riscuri înalte de accidentare și îmbolnăvire (construcții, agricultură, industria prelucrătoare) pentru anii 2024-2028. În viziunea CNSM, Programul trebuie să fie adoptat printr-un act normativ la nivelul Guvernului, cel puțin. De asemenea, acesta nu ar trebui să se limiteze doar la anumite sectoare, precum este specificat acum în denumire (construcții, agricultură, industria prelucrătoare), dar să acopere toate ramurile economiei naționale.
În aceeași ordine de idei, potrivit sindicaliștilor, o atenție sporită trebuie acordată bolilor profesionale. În proiectul Programului este reflectată această problemă (număr redus de cazuri de îmbolnăviri profesionale reflectate, lipsa specialiștilor în domeniu, lipsa unui sistem de constatare a îmbolnăvirilor profesionale, lipsa evidenței îmbolnăvirilor profesionale etc.). Mai ales că Republica Moldova a ratificat Convenția OIM nr. 161 privind serviciile de sănătate ocupațională (care vizează sănătatea la locul de muncă).
„Constatăm că în Program nu este nimic cu referire la implementarea Convenției OIM nr. 161 privind serviciile de sănătate ocupațională. Considerăm că trebuie prevăzute acțiuni concrete pentru implementarea acestei convenții”, se menționează în nota CNSM asupra proiectului programului.
În cadrul ședinței CNCNC, s-a discutat și despre respectarea convențiilor colective (nivel național), a convențiilor colective (nivel ramural) și a contractelor colective de muncă. Sindicaliștii s-au referit la mai multe deficiențe la acest capitol. O problemă vizează lipsa structurilor patronale, nefuncționarea comisiilor pentru consultări și negocieri colective la nivel teritorial, dar și deficiențe în procesul de aplicare a convențiilor colective în diverse ramuri etc.
„Avem două convenții naționale și ramurale și cinci contracte colective, toate din sectorul bugetar. Vreau să spun că sunt în executare și practic se execută, dacă nu la 100%, la 90 la sută, cu siguranță, dar a rămas o restanță. La Ministerul Justiției încă nu s-a emis ordinul de formare a comisiei de negocieri colective de muncă la nivel de minister. Au fost două demersuri din partea sindicatelor din serviciile publice și din partea Federației „SINDLEX”, suntem doi subiecți sindicali ca parteneri. S-a tot discutat, dar până la ziua de azi nu este un ordin în acest sens. Dacă e posibil, să fie semnat acest ordin și să fie lansată și a treia convenție la nivel ramural”, a afirmat Mihail Lașcu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Moldova „SINDLEX”.
Sergiu Iurcu, consilier superior în Departamentul protecție social-economică al CNSM, s-a referit la mai multe probleme semnalate la aplicarea convențiilor colective, fie că e vorba de nivel ramural, teritorial sau național. Vorbim aici de stabilirea sporurilor pentru munca prestată în condiții nefavorabile (reexaminarea cuantumului acestor sporuri); stabilirea sporurilor pentru vechime în muncă (elaborarea unor recomandări vizând calcularea vechimii în muncă ce dă dreptul la spor pentru vechime în muncă); reexaminarea Listei ocupațiilor pentru care se permite durata zilnică a timpului de muncă de 12 ore, lipsa activității comisiilor ramurale conduce la lipsa controlului asupra îndeplinirii convențiilor colective ramurale, dar și multe alte probleme.
La nivel național sunt încheiate, până în prezent, 21 de convenții colective (12 de bază și nouă de modificare și completare). La sfârșitul anului 2023, erau în vigoare 4275 de contracte colective de muncă sau cu 132 mai multe față de anul 2022.