Comitetul Sectorial pentru Formare Profesională în Comerț, Hoteluri și Restaurante (CSFPCHR) și membrii săi, reprezentanți ai pieței muncii (angajați și angajatori) și ai instituțiilor de formare profesională din sector urmăresc crearea și fortificarea alianțelor sectoriale pentru dezvoltarea competențelor profesionale ale resurselor umane din domeniile comerț, hoteluri și restaurante, în corespundere cu necesarul de competențe și așteptările sectorului.
Potrivit inițiativei Comisiei Euro-pene și a Departamentului Ocu-parea Forţei de Muncă, Afaceri Sociale şi Incluziune, alianțele pentru cooperare sectorială strategică în materie de competențe identifică și dezvoltă acțiuni concrete pentru a corela cererea cu oferta de competențe, pentru a susține strategia generală de creștere, specifică sectorului.
Una dintre acțiunile alianței pentru cooperare sectorială la nivel european și la nivel național este Planul de cooperare sectorială în materie de competențe, promovat în cadrul inițiativei Comisiei Europene: Planul general de cooperare sectorială privind competențele.
În acest context, CSFPCHR a elaborat Planul sectorial de cooperare pentru competențe 2020, prin care își propune să îmbunătățească monitorizarea nevoilor de competențe și să soluționeze deficiențele de competențe în sectoarele comerț, hoteluri, restaurante, prin conturarea alianțelor de competențe sectoriale dintre întreprinderi, or-ganizații sindicale, institute de cercetare, instituții de învățământ și formare, autorități publice. Planul conține date generale despre resursele umane în sectorul comerț, hoteluri, restaurante, analiza sectorială a instrumentelor de structurare a competențelor pe piața muncii, identificarea necesarului de competențe în baza CORM 006-14
și a Nomenclatorului domeniilor de formare profesională și al meseriilor/profesiilor. De asemenea, informații privind piața serviciilor educaționale pentru sector, unele date ale prognozei structurii ocupaționale pe piața europeană a muncii, locuri de muncă vacantepe piața de muncă sectorială, analiza ocupațiilor din sector din perspectivele: ocupații tradiționale și noi din domeniile comerț, hoteluri și restaurante, ocupații tipice și emergente, ocupații structurate conform principiului lanțului valoric.
La ordinea zilei în domeniu este calitatea serviciilor, bazată pe competențele capitalului uman
Domeniile comerț, hoteluri și restaurante se bazează în mod esențial pe competențele și abi-litățle capitalului uman. Precon-diția unor servicii de calitate este asigurarea forței de muncă de calitate, instruită în concordanță cu cerințele pieței și ale domeniului. În aceste branșe activează 163,8 mii de salariaţi din totalul de 806,3 mii de angajaţi pe forme de proprietate şi activități economice (BNS, 2020). Circa 70 la sută dintre acești salariați sunt femei, majoritatea cu vârsta cuprinsă între 25 și 54 de ani. Cei mai mulți dintre angajații din domeniul comerț cu ridicata și cu amănuntul, activități de cazare și alimentație publică au studii secundare profesionale și superioare. Salariații din comerț, activități de cazare și alimentație publică reprezintă 20,3% din numărul total al angajaților din Republica Moldova.
Planul sectorial de cooperare
Planul sectorial de cooperare pentru competențe 2020 este elaborat într-o perioadă în care activitatea entităților din sectorul comerț, hoteluri și restaurante este reglementată de hotărârile Comisiei naţionale extraordinare de sănătate publică privind declararea stării de urgenţă în sănătate publică, urmare a evoluţiei şi tendinţei situaţiei epidemiologice legată de infecţia cu COVID-19 în Republica Moldova. Conform Organizației Mondiale a Sănătății, la nivel global, patru din cinci locuri de muncă sunt afectate de pandemia de coronavirus. În total, 81% dintre persoanele active sau 3,3 miliarde de persoane și-au pierdut locul de muncă, permanent sau temporar. În Republica Moldova, sectorul COHORECA (comerț, hoteluri, restaurante, cafenele) a fost afectat semnificativ. Despre aceasta ne-a relatat Valentina Chiriac, președinta Federației Sindicale „SindLUCAS” și vicepreședintă a comitetului sectorial din ramură.
În urma culegerii informațiilor relevante privind competențele în sector, partenerii vor determina prioritățile și un calendar al măsurilor și vor pregăti soluții concrete pentru sector în contextul celor două arii de priorități, definite la nivel european: Strategii de competențe în Europa 2017 și Agenda pentru competențe în Europa 2020.
Comitetul Sectorial pentru Formare Profesională în Comerț, Hoteluri și Restaurante este interesat ca autoritățile publice de resort, în special, Ministerul Economiei și Infrastructurii, să sprijine Planul sectorial de cooperare pentru competențe 2020. Potrivit prevederilor Metodologiei de elaborare a standardelor ocupaţionale, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 863 din 8.10.2014, Ministerului Economiei și Infrastructurii îi revine atribuția de a conlucra eficient cu membrii comitetelor sectoriale, pentru elaborarea standardelor ocupaţionale, în baza tendinţelor de dezvoltare economică şi a politicii de formare profesională continuă în ramură.
Liliana POSȚAN, secretar tehnic al CSFPCHR