Până acum s-a vorbit despre mai multe sume fabuloase la care se măsoară daunele pricinuite bugetului ţării de către economia informală. Este vorba ba de 10 miliarde, ba de 30 de miliarde de lei, anual. Însă, din păcate, pentru confirmarea acestor cifre nu se aduceau nişte calcule concrete, nu ni se lămurea în mod clar după care metodologii se măsurau respectivele dimensiuni ale pierderilor de bani publici. Ei bine, cu ocazia lansării noului program de ţară privind munca decentă, Organizaţia Internaţională a Muncii (OIM) a prezentat un studiu care conţine o analiză cuprinzătoare privind economia informală în Republica Moldova, pentru care a muncit doi ani, 2014 şi 2015, o echipă tehnică a OIM în colaborare cu cei mai buni experţii locali de profil.
Ca atare, studiul OIM comportă două merite importante. Primul este că ar putea servi drept temelie, punct de pornire pentru dezvoltarea strategiilor, a politicilor, acţiunilor de advocacy privind abordarea muncii nedeclarate în mediul antreprenorilor şi al lucrătorilor din economia informală şi de a facilita, în felul acesta, legalizarea acesteia. Al doilea merit este că, în fine, se vine cu nişte date concrete dovedite prin analize şi cercetări minuţioase ale experţilor şi oamenilor de ştiinţă privind amploarea daunelor provocate ţării de către economia informală.
Astfel, potrivit studiului, amploarea pierderilor cauzate de acest fenomen se ridică la peste 23 procente din produsul intern brut. Dacă ne raportăm la PIB-ul din 2014, pentru că cifrele de anul trecut încă nu au fost făcute publice, ar reieşi că bugetul ţării a fost lipsit de aproape 26 de miliarde de lei sau echivalentul a aproape 90 la sută din veniturile bugetului de stat planificate pentru anul trecut. Din această sumă enormă am putea mări pensiile în ţară de aproape trei ori, adică cuantumul mediu al pensiei lunare a unui om în etate care a muncit o viaţă întreagă, ar putea fi mărit până la peste patru mii de lei, faţă de o mie şi ceva de lei cât se plăteşte astăzi. Nu ar trebui majorată vârsta de pensionare, pentru care insistă tot mai frecvent în ultimul timp Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, pentru a micşora cheltuielile bugetului de asigurări sociale de stat.
Climatul de afaceri este ostil
Printre principalii factori care încurajează economia informală în Republica Moldova, studiul OIM relevă climatul de afaceri din ţara noastră, care se arată ostil dezvoltării businessului. În ciuda unei ameliorări uşoare a indicelui „Doing Business” pe ţară, totuşi, cele mai grave probleme periclitează prosperarea afacerilor sau, mai rău, chiar s-a consemnat o înrăutățire a situației. Devine tot mai anevoios să obţii o autorizaţie de construcţie, să activez în regimul de comerţ transfrontalier, să obţii o sursă de energie electrică, circumstanţe ce erodează competitivitatea sectoarelor de construcţii, ale transporturilor şi industriei, care sunt tocmai cele mai expuse pericolului sectorului informal. Drept urmare, scad
angajările de braţe de muncă, aceasta fiind una dintre cauzele principale ale extinderii fenomenului „muncii la negru”.
Povara fiscală şi administrativă îi împinge pe patroni spre economia subterană
În procesul efectuării cercetărilor, patronii de companii au denunţat şi povara fiscală prea apăsătoare. Deşi experţii OIM sunt de părere că impozitele în ţara noastră nu sunt mai mari decât în alte ţări din regiune. Această percepţie vine ca urmare a faptului că angajatorii plătesc mai multe impozite, taxe decât angajaţii. În susţinerea acestei opinii este şi situaţia în care întreprinderile sunt responsabile pentru plata a 80 de procente din totalul contribuţiilor sociale. Un alt impediment în acest context este şi administrarea fiscală imperfectă, ceea ce reprezintă o constrângere semnificativă pentru dezvoltarea afacerilor.
Tot în această ordine idei, studiul OIM punctează calitatea joasă a bunurilor şi serviciilor publice. Oameni sunt puţin informaţi vizavi de felul de gestionare a finanţelor publice, iar încrederea faţă de sistemul de pensii este una lamentabilă. Drept consecinţă, toţi aceşti factori generează o poziţie reticentă faţă de achitarea datoriilor în raport cu bugetul ţării.
Dar mai apăsătoare decât impozitele, taxele, contribuţiile plătite în bugetul public, se arată în studiu, este povara administrativă de reglementare a afacerilor, care încorsetează activitatea agenţilor economici. Aceasta intervine ca urmare a activităţilor ineficiente, birocratice ale autorităţilor publice, precum şi a calităţii proaste a actelor de reglementare, ceea ce le ia mult timp întreprinderilor pentru a se conforma cerinţelor acestora, la care se mai adaugă şi costuri mari de oportunitate. Efectul secundar al acestor restricţii exagerate de ordin instituţional şi reglementator îl constituie creşterea indicelui de corupţie în ţara noastră, care este privit drept unul dintre factorii de bază de extindere a economiei subterane.
Ineficienţa sistemului judiciar provoacă lipsă de siguranţă
O deficienţă fundamentală a economiei moldoveneşti care generează o stare de incertitudine, lipsa de siguranţă a investitorilor, dar şi al angajaţilor, conform OIM, este fragilitatea statului de drept şi ineficienţa sistemului judiciar. De obicei, Republica Moldova se află în subsolul clasamentelor internaţionale la capitolul protecţia drepturilor de proprietate, respectarea principiului statului de drept şi independenţa justiţiei. Astfel, sunt şterse avantajele activităţilor economice formale, întreprinderile sunt determinate să realizeze principiul angajării informale a lucrătorilor. Accesul redus la actul de justiţie afectează gradul de siguranţă al salariaţilor, îi lipseşte pe aceştia de instrumente reale de influenţare a angajatorilor în ceea ce priveşte renunţarea la metodele de angajare informală.
Nici cadrul concurenţial din ţara noastră ne este orientat spre stoparea, micşorarea economiei informale. Acesta se dovedeşte ineficient, creează multe bariere, probleme care generează o politică agricolă defectuoasă, lipsă de rezultate în ceea ce priveşte aplicarea politicilor antimonopol, un nivel mare de concentrare a activităţilor corporative pe un număr mic de producători, nu încurajează investiţiile. Desigur, în aceste condiţii vicioase, instrumentele economiei de piaţă nu sunt în măsură să elimine întreprinderile care activează în sectorul informal.
Lipsesc instrumente reale de profilaxie şi combatere
a sectorului informal
Însă, după estimările Organizaţiei Internaţionale a Muncii, unul dintre principalele motive care încurajează activitatea întreprinderilor din economia subterană îl reprezintă costurile reduse pe care trebuie să le suporte acestea pe fundalul unei activităţi superficiale, a instituţiilor statului abilitate cu funcţii de control. OIM accentuează că activitatea Inspectoratului de Stat al Muncii, o instituţie-cheie în ceea ce priveşte prevenirea şi sancţionarea ocupării informale, este limitată de lege în a-şi exercita funcţiile pentru care a fost gândită, creată. Obligaţia de a informa întreprinderile cu cel puţin cinci zile înainte de a purcede la control afectează în mod capital capacitatea acestei instituţii de a depista şi sancţiona întreprinderile informale. În aceste condiţii, nici nu este de-a mirării că acestea se înmulţesc ca ciupercile după ploaie.
Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova speră că cel de-al patrulea Program de țară privind munca decentă va contribui la promovarea drepturilor şi intereselor tuturor partenerilor sociali, inclusiv ale membrilor de sindicat.