Criză fără precedent la Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM). Acum câteva zile, la o ședință a Comisiei parlamentare pentru economie, buget și finanțe, s-a discutat despre situația privind restanțele salariale față de angajații de la căile ferate și s-a menționat că circulația tuturor trenurilor locale și suburbane ar putea fi suspendată. Și asta pentru că acestea ar genera doar pierderi pentru întreprindere.
„Trenurile astea circulă doar cu cheltuieli ale întreprinderii. În plus, ele toate, practic, sunt învechite și prezintă pericol pentru pasageri. Acuși vine vara cu căldurile și ele iar încep a se aprinde”, a menționat atunci la ședință unul dintre reprezentanții CFM.
Echipă de investigații
Situația critică de la Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” este investigată de o comisie specială. În termen de 60 de zile, membrii comisiei speciale urmează să prezinte un raport cu privire la rezultatele și con-cluziile anchetei.
„Este cea mai joasă rată de executare a recomandărilor Curții de Conturi din istoria întreprinderilor de stat din Republica Moldova. Și acest lucru vorbește despre slaba capacitate a administrației anterioare. Ceea ce se întâmplă acuma în CFM alarmează publicul, alarmează angajații, alarmează presa”, a menționat Igor Munteanu, deputat PPDA.
Prima ședință a comisiei a avut loc acum câteva zile. În cadrul acesteia a fost propus un plan de acțiuni care prevede colaborarea cu organele speciale pentru identificarea tuturor circumstanțelor care au dus la instabilitatea financiară, carențe la capitolul gestionare și privind activitatea defectuoasă a întreprinderii. Printre problemele prioritare ale administrației de la CFM se numără și cea cu privire la restanțele salariale, care nu au mai fost achitate din luna noiembrie anul trecut.
Un angajat de la Stația din orașul Strășeni ne-a povestit că și-a dedicat 40 de ani din viață întreprinderii „Calea Ferată din Moldova”, iar acum glumește că lucrează la Calea „Furată”. El spune că a auzit că în jur de o mie de angajați riscă să fie dați afară, dar speră să nu nimerească în listă. Mai are doar un an până la pensie. „Principalul că sunt disponibilizați oameni de pe linie, dar la dânșii în direcție nu concediază, că sunt și acolo pensionari. Cândva erau câteva persoane acolo, acum sunt vreo 500”, ne spune domnul Simion.
Însă nu îi va fi ușor nici dacă rămâne în state, întrucât deja de patru luni nu și-a primit salariul și trăiește doar din împrumuturi și promisiuni. „ În România, de pildă, e lucru văzut, susținut, dar la noi… Noi suntem nimeni. Când aud că lucrez la Calea Ferată, întorc toți capetele”, conchide bărbatul.
Recent, șeful interimar al CFM, Adrian Onceanu, a fost chemat la audieri în Comisia parlamentară economie, buget și finanțe. Atunci, el a declarat că peste 1000 de angajați de la Calea Ferată din Moldova ar putea fi concediați. Potrivit lui, această măsură ar putea fi luată ca urmare a reorganizării întreprinderii de stat.
„Acele persoane, care nu vor fi de folos, trebuie concediate. Este dureros, dar dacă vrem să păstrăm întreprindea, trebuie făcute reorganizări. Şi după toate câte le văd eu, minimum 1000 de oameni o să fie concediaţi”, a menționat atunci Adrian Onceanu.
Cine laudă administrația CFM
În timp ce în jur de o mie de angajați de la Calea Ferată din Moldova riscă să fie dați afară, întrucât întreprinderea are datorii mari și vrea să reducă din cheltuieli, reprezentanții administrației au susținut în una din zilele trecute un briefing de presă, pentru a anunța că la ei se fac reorganizări și că deja s-ar vedea și primele „roade”. Cei care au ieșit în fața presei nu au ezitat să laude conducerea, în timp ce angajații, care nu și-au primit salariile încă din toamnă, spun că mai rău decât acum nu poate fi și se roagă ca nu cumva sa ajungă în lista celor care vor fi concediați. Chiar și așa, responsabilii declară că se depun mari eforturi pentru a salva întreprinderea, însă au evitat să vorbească despre salarii și când acestea vor fi, în sfârșit, achitate.
„Odată cu venirea la cârmă a actualei conduceri, s-a purces la implementarea unui amplu program de reorganizări care, deși ne confruntăm cu pandemia de Covid-19, începe să dea rezultate”, a menționat Vitalie Mucan, prim-vicedirector pentru planificare strategică de la CFM.
Oficialii au anunțat că întreprinderea este implicată într-un amplu proiect de dezvoltare, care trebuie implementat până în 2031. Acesta le va rezolva o bună parte din probleme, spun ei. Nu toți sunt, însă, la fel de optimiști. Ion Zaporojan, președintele Federației Sindicale a Feroviarilor, care apară drepturile angajaților de la CFM, susține că întreprinderea este pe cale de dispariție, dacă nu va fi urgent susținută de stat.
„Statul, de la bun început, a spus că nu are bani, nu poate să ajute Calea Ferată. BERD, BEI nu pot credita cele 15 milioane despre care era vorba, pentru că nu avem un Guvern stabil. Asta nu e real”, a menționat Zaporojan.
Despre posibilitățile de depășire a situației de criză s-a discutat și în cadrul unei ședințe comune a Consiliului de administrație al întreprinderii cu reprezentanții Agenției Proprietății Publice.
Potrivit reprezentanților Agen-ției Proprietății Publice, în cel mai scurt timp ar urma să fie efectuat transferul impozitelor și al taxelor către CNAM și CNAS. Comisia economie, buget și finanțe a declarat că, la finele anului 2020, datoria creditoare a CFM constituia peste 450 de milioane de lei, iar restanțele salariale – 35,5 mln. de lei. Totodată, restanțele către bugetul asigurărilor sociale și medicale erau de aproape 27 mln. de lei, iar către bugetul de stat – de 5,5 mln. de lei. De asemenea, la sfârșitul anului trecut, CFM avea un deficit de mijloace circulante de peste 270 mln. de lei, ca urmare a formării datoriilor debitoare. În prezent, Calea Ferată din Moldova are peste șase mii de angajați.