Şomajul în rândul tinerilor moldoveni este mai răspândit, comparativ cu alte categorii ale populaţiei. Reprezentanţii Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei apreciază că este foarte mult de lucru pentru îmbunătăţirea condiţiilor de angajare a tinerilor, dar constată că le pot oferi acestora doar consiliere profesională şi informare privind piaţa forţei de muncă. În context, reprezentanţii sindicatelor au propus instituirea de noi facilităţi pentru tinerii specialişti din diferite domenii de activitate.
Preşedintele Sindicatului Educaţiei şi Ştiinţei, Dumitru Ivanov, a solicitat, în cadrul ultimei şedinţe a Comisiei naţionale pentru consultări şi negocieri colective, ca reprezentanţii statului să extindă beneficiile prevăzute de lege asupra tuturor tinerilor specialişti care sunt repartizaţi în câmpul muncii.
Condiţii discriminatorii
„Nu credeţi că sunt discriminaţi tinerii care, după absolvirea facultăţilor cu profil pedagogic, se angajează să muncească în oraş, comparativ cu cei care pleacă la ţară? Tinerii specialişti care se duc să lucreze în mediul rural primesc indemnizaţii unice de 30 de mii de lei, iar cei din capitală, de exemplu, doar 700 de lei, fără să le fie acordat cămin sau alte beneficii”, a menţionat preşedintele SEŞ. Dumitru Ivanov le-a solici-tat reprezentanţilor Ministerului Educaţiei să insiste asupra modificării în acest sens a legislaţiei în vigoare. În opinia sa, numărul cadrelor didactice tinere care nu primesc acest ajutor este mic, mai ales că indemnizaţia în cauză este acordată deja şi pedagogilor care activează prin centrele raionale. În prezent, excepţie de la această prevedere legală fac doar absolvenţii care se angajează în municipiile Chişinău şi Bălţi.
Exigenţele, mai înalte
Vorbitorul a îndemnat şi membrii Comisiei tripartite să vină cu propuneri foarte clare în această privinţă. „Ar putea fi înaintate cerinţe mai stricte în ceea ce priveşte pregătirea profesională sau munca depusă în fiecare zi, dar cred că decalajul este unul foarte mare şi nu trebuie acceptat”, a opinat Dumitru Ivanov.
O altă propunere lansată în context a fost ca tinerii specialişti care se angajează după absolvire să primească din start salariul pe care acum îl ridică pedagogii cu o vechime în muncă de patru-cinci ani. Acest lucru are scopul de a determina tinerii să rămână în instituţiile de învăţământ.
Beneficiile, pentru toţi
În acelaşi context, preşedintele Sindicatului Lucrătorilor din Cultură, Nicolae Garaz, a remarcat că sunt şi tineri specialişti care şi-au făcut studiile cu finanţare de la bugetul de stat şi se angajează conform repartiză-rii în cultură, medicină, agricultură, administraţie publică etc.
Metodele de stimulare menţionate mai sus trebuie să vizeze nu doar cadrele didactice, ci pe toţi ceilalţi tineri specialişti. Acum există un document care prevede aceste beneficii materiale doar pentru tinerii pedagogi, dar nici un act juridic referitor la ceilalţi tineri specialişti.
Nicolae Garaz a accentuat că au fost făcute mai multe încercări în ceea ce priveşte elaborarea unui astfel de document şi pentru cultură, lucru care nu s-a soldat cu vreun rezultat.
În caz de modificare în acest sens a legislaţiei în vigoare, este necesar să fie formulate propuneri prin care facilităţile respective să se răsfrângă asupra tinerilor specialişti din toate domeniile de activitate, a mai sugerat Nicolae Garaz.
Sarcină a ministerelor de ramură
La rândul său, Sergiu Sainciuc, viceministru al Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, a specificat că anterior au existat încercări de a prevedea ca aceste stimulări să fie acordate şi absolvenţilor din alte sfere de activitate. Un document elaborat în acest scop nu a fost însă aprobat.
Viceministrul a precizat că, în timpul apropiat, urmează a fi iniţiate discuţii pe marginea plafoanelor de cheltuieli pentru 2015. Acest lucru reprezintă o oportunitate în ce priveşte includerea de către fiecare dintre ministerele de ramură a propunerilor respective în cadrul bugetar pe termen mediu 2015-2017, a relevat Sergiu Sainciuc.
Statistici oficiale
Datele Biroului Naţional de Statistică arată că, din numărul total de şomeri înregistraţi în 2013, aproape 25 de mii sau circa 40 la sută sunt tineri. Aceştia constituie 23 la sută din populaţia activă. Totodată, rata de ocupare a tinerilor este una scăzută sau de 28 la sută, faţă de peste 59 la sută în cazul persoanelor cu vârsta de 45-54 de ani sau de aproape 60 la sută – în cel al angajaţilor de 35-44 de ani.
Potrivit viceministrului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, unul din motivele şomajului mai înalt în rândul tinerilor este lipsa experienţei la angajarea la primul loc de muncă. Acest indicator este şi o consecinţă a faptului că mulţi tineri aleg să emigreze în căutarea unor oportunităţi mai bune de angajare.
Pregătirea profesională, insuficientă
Tinerii şomeri sunt dezavantajaţi în comparaţie cu alte categorii de vârstă şi prin faptul că, au un nivel mai scăzut de educaţie. Astfel, angajatorii afirmă că sunt nevoiţi să investească în tinerii angajaţi pentru a le spori productivitatea, iar acesta este un risc pe care nu doresc să şi-l asume.
Măsurile realizate în cadrul politicii în domeniul angajării tinerilor ţin de spori-rea nivelului de competitivitate, acordarea de facilităţi la angajare şi de sprijin financiar destinat iniţierii afacerilor. Este binevenită şi aprobarea de către Guvern a unei hotărâri ce prevede deductibilitatea cheltuielilor suportate de angajator în cadrul instruirii la locul de muncă, pentru transport şi organizarea alimentaţiei. Aceasta va stimula angajatorii să contribuie la formarea profesională a salariaţilor la locul de muncă şi să beneficieze pentru aceasta de anumite înlesniri, a conchis Sergiu Sainciuc.
Salariu vs. performanţă
Cu referire la propunerile formulate de preşedintele ŞES, Igor Grosu, viceministru al Educa-ţiei, a promis că specialiştii instituţiei respective vor analiza care ar fi costul acordării indemnizaţiei unice în mărime de 30 de mii de lei şi pentru tinerii pedagogi din municipiile Chişinău şi Bălţi. El a relevat, de asemenea, că aceleiaşi instituţii îi revine angajamentul de a veni în 2015 cu un program de salarizare a cadrelor didactice care să fie bazat pe performanţă.
Începând cu anul de studii 2001-2002, instituţiile de învăţământ superior de stat încheie cu studenţii înmatriculaţi la anul întâi de studii contracte privind instruirea acestora şi plasarea în câmpul muncii după absolvire în funcţie de necesităţile statului.
Beneficiile prevăzute de lege pentru aceste cazuri sunt: asigurarea cu locuinţă gratuită, acordarea unei indemnizaţii unice în mărime de 30 de mii de lei absolvenţilor instituţiilor de învăţământ superior şi de 24 de mii de lei – celor ai instituţiilor de învăţământ mediu de specialitate.
Totodată, specialiştilor res-pectivi le este stabilită şi o indemnizaţie unică de 1000 şi, respectiv, 800 de lei, dacă sunt angajaţi în spaţiul rural sau 500 şi, respectiv, 400 de lei, dacă muncesc în localităţile urbane.
De asemenea, acestora le este compensat lunar costul a 30 kWh de energie electrică şi asigurat gratuit, în fiecare an, un metru cub de lemne şi o tonă de cărbuni.
Pentru acordarea acestor facilităţi, absolvenţii trebuie să prezinte adeverinţa de plasare în câmpul muncii, nu mai târziu de 15 august, în instituţia unde au fost repartizaţi şi unde se obligă să activeze cel puţin trei ani.