În procesul de negocieri colective, unii angajatori refuză să ofere sindicatelor informația necesară pentru negocierea și încheierea contractului colectiv de muncă, sub pretextul că informația solicitată constituie un secret de stat sau comercial. Vă rog să ne spuneți ce informații constituie astfel de secret sau care informații nu pot fi secretizate?
Simion Petrașco, Chișinău
Rubrica „Cetăţeanul şi legea” vine în ajutorul cititorului nostru care caută răspunsuri la întrebări de ordin juridic. Continuăm această tradiţie, pentru ca cititorii, care sunt şi salariaţi la diverse întreprinderi, să nu se simtă vulnerabili juridic în faţa celor care încearcă să-i manipuleze. Linia fierbinte la tel.: 0 800 800 20 (luni şi joi de la 14.00-16.00).Ion PREGUZA
expert
în Departamentul juridic al CNSM
În conformitate cu prevederile art. 27 alin. (6) din Codul muncii, părţile sunt obligate să-şi furnizeze reciproc informaţiile necesare pentru desfăşurarea negocierilor colective cel târziu peste două săptămâni din momentul solicitării.
Cu referire la secretul de stat sau comercial, norma prenotată dispune că participanţii la negocierile colective au obligaţia de a nu divulga informaţiile primite dacă acestea constituie secret de stat sau comercial.
Astfel, legislația nu interzice angajatorului oferirea informației necesare pentru desfășurarea negocierilor colective dacă aceasta constituie secret de stat sau comercial. În acest sens, dispoziția alin. (7) al art. 27 din Codul muncii dispune că „Persoanele care au divulgat informaţiile respective poartă răspundere disciplinară, materială, administrativă, civilă sau penală, în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
Totodată, este de observat că reglementările legale în domeniu nu stipulează cu destulă claritate modul în care angajatorul trebuie să pună la dispoziția sindicatelor informația necesară pentru desfășurarea negocierilor colective.
În această ordine de idei, merită atenție opinia unor experți în domeniul muncii care susțin că, la prima ședință de negociere, părțile urmează să stabilească informaţiile publice şi cu caracter confidențial (cele care constituie secret de stat şi comercial) pe care angajatorul le va pune la dispoziţia reprezentanţilor salariaţilor.
În altă ordine de idei, unele particularități ale reglementărilor legale cu privire la informarea și consultarea salariaților în vederea asigurării dreptului salariaților la administrarea unității sunt stabilite prin art. 42 prim din Codul muncii.
Refuzul angajatorului de a furniza informații sau de a întreprinde consultări asupra unor subiecte poate fi contestat în instanța de judecată
Așadar, alin. (10) al acestui articol din Codul muncii dispune că: „Prin derogare de la prevederile alin. (1)-(8), angajatorul nu este obligat să comunice informații sau să întreprindă consultări dacă asemenea acțiuni pot avea ca efect divulgarea unui secret de stat sau a unui secret comercial. Refuzul angajatorului de a furniza informații sau de a întreprinde consultări asupra subiectelor menționate la alin. (2) poate fi contestat în instanța de judecată”.
Evident că nu orice informație tăinuită se referă la secret de stats au comercial.
În conformitate cu art. 8 din Legea nr. 245/2008 cu privire la secretul de stat, nu se atribuie la secret de stat şi nu pot fi secretizate informaţiile privind: faptele de încălcare a drepturilor și libertăților omului și ale cetățeanului; starea sănătății populației, nivelul ei de trai, inclusiv alimentația, îmbrăcămintea, serviciile medicale și asigurarea socială, indicatorii sociodemografici; faptele de încălcare a legii de către autoritățile publice și persoanele cu funcții de răspun-dere din cadrul acestora; starea reală de lucruri în domeniul învățământului, culturii, comerțului, agriculturii și al ordinii de drept și alte informații prevăzute de norma dată.
Norma legală prenotată interzice secretizarea informațiilor în cazul în care aceasta ar putea limita accesul la informațiile de interes public, s-ar putea răsfrânge negativ asupra realizării programelor de stat și de ramură ale dezvoltării social-economice și culturale sau ar putea reține concurența dintre agenții economici.
În ceea ce privește secretul comercial, reglementările legale în acest sens sunt stabilite prin Legea nr. 384 din 07.12.2023. Acest act legislativ reglementează noțiunea de secret comercial, stabilește normele privind protecția împotriva dobândirii, utilizării și divulgării ilegale de secrete comerciale.