Proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Codului muncii al Republicii Moldova, discutat în cadrul Comisiei naţionale pentru consultări şi negocieri colective, în opinia lui Ion Preguza, şeful Departamentului juridic al Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, este rezultatul unei munci îndelungate, enorme a grupului de lucru tripartit, creat de reprezentanţii partenerilor sociali.
Potrivit dumnealui, discuţiile au durat aproape doi ani de zile. Graţie unor negocieri constructive, s-a ajuns la un compromis în proporţie de 90 la sută. La aceasta a contribuit experienţa reprezentanţilor partenerilor sociali, care se respectă reciproc, cunosc normele dreptului internaţional, principiile de reglementare a raporturilor de muncă, adoptării actelor normative în domeniul muncii.
La înaintarea propunerilor privind modificarea şi completarea Codului muncii, a remarcat Ion Preguza, s-a avut în vedere în mod constant, imperios faptul de a nu afecta atât drepturile, interesele salariaţilor, cât şi ale angajatorilor, de a nu prejudicia reglementarea eficientă a raporturilor de muncă. S-a ţinut cont de normele dreptului internaţional, îndeosebi de prevederile convenţiilor Organizaţiei Internaţionale a Muncii (OIM), ratificate de către ţara noastră şi de anumite directive ale UE.
În continuare, şeful Departamentului juridic al CNSM a punctat principale amendamente la Codul muncii.
Convenţiile colective urmează a fi încheiate şi la nivel de municipiu
Proiectul respectiv de lege prevede amendarea a mai bine de 40 de articole din Codului muncii. Majoritatea absolută a modificărilor şi completărilor are scopul de a exclude orice echivoc, de a concretiza mecanismul de aplicare și reprezintă un compromis în sensul atingerii unui echilibru de interese al părţilor care au participat la negocieri. Bunăoară, pornind de la practica aplicării legislaţiei în vigoare, sindicatele au propus ca în Codul muncii, articolul 18, punctul (c) să fie inclus dreptul partenerilor sociali de a încheia convenţie colectivă la nivel de municipiu.
Ac de cojoc pentru angajatorii care nu plătesc salariile |
De asemenea, la propunerea sindicatelor, s-a convenit ca de prevederile contractului colectiv de muncă să beneficieze doar salariaţii care şi-au delegat reprezentanţii la negocierea şi semnarea contractului colectiv de muncă.
S-a reuşit, la fel, la insistenţa sindicatelor, ajustarea legislaţiei ce ţine de înregistrarea convenţiilor colective la normele dreptului internaţional, care statuează că acestea intră în vigoare la data semnării. Desigur, se menţine şi obligativitatea înregistrării convenţiilor colective, însă aceasta doar pentru a pune la curent organele controlului de stat, precum este Inspectoratul de Stat al Muncii, şi a le utiliza în activitatea lor.
Un compromis a fost realizat şi în privinţa articolului 49 din Codul muncii, care stabileşte conţinutul contractului colectiv de muncă. Drept urmare, se propune de a indica denumirea lucrării ce urmează a fi îndeplinită, în cazul în care contractul individual de muncă se încheie pe o perioadă determinată şi în felul acesta nu se lasă loc pentru abuz.
În unanimitate s-a căzut de acord referitor la articolul 54 din Codul muncii. Se propune ca în situaţia în care organele de control sau instanţele de judecată constată că încheierea contractului individual de muncă pe o perioadă determinată nu a avut un temei juridic, acest document să fie considerat încheiat pentru o perioadă nedeterminată. În context, reprezentanţii patronatelor au venit cu propunerea, pe care sindicatele au acceptat-o, ca articolul 55 din Codul muncii să permită angajatorului să încheie contracte de muncă pe o perioadă determinată în anumite situaţii, ca, de exemplu, pentru implementarea unui proiect investiţional sau a unui program de asistenţă tehnică şi financiară.
Noile schimbări la Codul muncii îi vor struni pe angajatorii care nu plătesc cu lunile salariile. Astfel, se propune a fi modificat articolul 78 în aşa fel, încât contractul individual de muncă să poată fi suspendat la iniţiativa salariatului, în caz de neachitare sau achitare parţială a salariului timp de cel puţin două luni consecutive. Însă lucrătorul va fi obligat să preavizeze angajatorul cu trei zile înainte, iar în cazul în care patronul a rezolvat problema restanţelor la salarii, angajatul este obligat să revină imediat la locul de muncă. La acest capitol, mai cu seamă la insistenţa investitorilor străini, se propune completarea Codul muncii cu un articol nou privind desfacerea contractului individual de muncă prin acordul părţilor.
Sindicatele au acceptat şi propunerile de modificare a legislaţiei muncii în ceea ce priveşte demisiile. Astfel, salariatul va avea dreptul la demisie cu termenul de preavizare a patronului de 14 zile, însă acesta va putea să-şi retragă cererea doar în primele 7 zile calendaristice.
Discuţiile cele mai aprige, probabil, s-au desfăşurat pe marginea articolului 87 din Codul muncii, care permite concedierea salariaţilor membri de sindicat doar cu acordul comitetului sindical. Astăzi, legislaţia muncii prevede cinci cazuri în care poate fi concediat un membru de sindicat cu acordul comitetului sindical. În timp ce proiectul presupune reducerea numărului acestor prevederi cu două clauze. Potrivit noilor amendamente, angajatorul va putea concedia lucrătorul fără acordul, ci doar cu consultarea comitetului sindical, în situaţia în care starea sănătăţii nu corespunde funcţiei deţinute sau acesta a lipsit nemotivat de la serviciu timp de patru ore consecutive pe parcursul unei zile.
Una dintre cele mai interesante modificări ale Codului muncii vizează articolul 88, care prevede procedură de desfacere a contractului individual de muncă pe motivul reducerii funcţiei. În prezent, angajatorul este în drept să facă reduceri de personal doar în situaţia în care emite un ordin prin care se invocă motivul juridic pentru necesitatea reducerii funcţiei, însă, drept urmare a înţelegerii la care s-a ajuns, s-a convenit că, în afară de aspectul juridic, angajatorul poate face reduceri de personal şi din considerent economic.
Se preconizează, de asemenea, un nou articol la Codul muncii şi în ceea ce priveşte mecanismul de disponibilizare a salariaţilor în legătură cu transferarea lor la altă unitate de muncă ce lipseşte în legislaţia muncii în vigoare.
Proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Codului muncii oferă un răspuns la întrebarea dacă sunt sau nu obligaţi salariaţii să meargă să muncească pentru zilele de odihnă declarate lucrătoare. În acest sens, articolul 111 din Codul muncii este completat cu un alineat care stipulează că salariaţii care în ziua declarată zi de odihnă încă nu se aflau în raporturi de muncă cu unitatea respectivă sau salariaţii ale căror contracte de muncă erau suspendate la data respectivă, precum şi angajaţii care la acea dată se aflau în concediu medical, de maternitate, pentru îngrijirea copilului, nu sunt obligaţi să iasă la serviciu în ziua declarată zi lucrătoare. S-a acceptat şi propunerea patronatelor de a majora durata concediului fără menţinerea salariului de la 60 de zile calendaristice până la 120 de zile calendaristice.
În prim plan, interesele şi drepturile salariaţilor
Amendamentele ce se conţin în proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Codului muncii ar trebui să-i împace pe toţi, adică atât pe angajatori, cât şi pe salariaţi, deoarece pe întreg parcursul negocierilor tripartite guvern–patronate–sindicate s-a urmărit un singur scop: atingerea unui echilibru de interese. Sindicatele au fost şi sunt dispus să accepte orice propuneri venite din partea partenerilor sociali, cu condiţia ca acestea să nu lezeze drepturile şi interesele salariaţilor, membri de sindicat, şi să corespundă normelor dreptului internaţional.