Orice organizaţie sindicală primară din ţară şi-ar dori un dialog constructiv cu administraţia, în calitate de partener, precum cea de la gimnaziul din satul Mitoc, raionul Orhei. Practic, direcţia acestei instituţii preuniversitare în frunte cu Tatiana Zubco nu-şi permite să întreprindă careva acţiuni, fără a se consulta cu conducerea organizaţiei sindicale, ne mărturiseşte preşedinta comitetului sindical, Lidia Cociorvă. Fie că este vorba de repartizarea, tarifarea orelor sau de premierea celor mai buni învăţători.
O expresie pregnantă a respectivei colaborări benefice dintre organizaţia sindicală şi administraţia gimnaziului o reprezintă contractul colectiv de muncă, încheiat acum câţiva ani şi prelungit nu demult printr-un act adiţional. Dovadă a faptului că organizaţia sindicală valorează mult pentru administraţia gimnaziului este şi prevederea din contractul colectiv de muncă potrivit căreia liderii organiza-ţiei sindicale au dreptul la șapte zile suplimentare la concediul anual.
De contractul colectiv de muncă beneficiază şi pedagogii și lucrătorii auxiliari ai gimnaziului. Astfel, angajaţii, care pe parcursul anului de muncă au lucrat zi de zi, fără a-şi lua vreo zi de concediu medical, beneficiază de trei zile adăugătoare la concediul anual plătit. La fel, de o durată mai mare a concediului, 4 zile suplimentare, beneficiază şi salariaţii care au copii de până la 14 ani.
Funcţionarii Ministerului Educaţiei nu răspund la scrisorile pedagogilor |
Un mare avantaj al contractului colectiv de muncă, în baza căruia sunt reglementate relaţiile de muncă dintre administraţia şi angajaţii gimnaziului din Mitoc este, în opinia Lidiei Cociorvă, soluţionarea problemei odihnei de vară a copiilor salariaţilor. Dacă, înainte vreme, biletele erau distribuite prin tragere la sorţi, în prezent, orice părinte, pedagog sau lucrător auxiliar, îşi poate trimite copilul la o tabără de odihnă. În afară de aceasta, salariaţii pot conta pe ajutor material pentru tratament medical.
Pedagogul, adus în prag de sărăcie
Este adevărat, ne spune preşedinta comitetului sindical de la gimnaziul din Mitoc, că există probleme care afectează pedagogii și nu pot fi soluţionate în cadrul unui contract colectiv de muncă, oricât de bune ar fi relaţiile dintre administraţie şi sindicate. De pildă, ea spune că nu vede rostul unei dispoziţii a Ministerului Educaţiei, prin care profesorilor, cu o experienţă de muncă de 30-35 de ani, li se interzice un program săptămânal mai mare de 18 ore.
Pedagogul, odinioară, era fruntea satului, era apreciat, astfel încurajându-se setea pentru carte. Pe când astăzi, profesorul de la sat, practic, nu este luat în seamă de stat. Dânsa este de părere că pedagogul a fost adus în pragul sărăciei. Totuşi, în ciuda situaţiei disperate, acesta nu se dedă la acţiuni publice de protest, pentru că este o natură conştiincioasă.
Citește și: Sindicatele din educaţie reiau acţiunile de protest
Pedagogul, spune Lidia Cociorvă, este dispus să-şi sacrifice ultimul ban pentru a procura anumite materiale ilustrative, alte accesorii pentru cabinetul de profil. De obicei, vin responsabili de la raion sau de la minister şi rămân încântaţi de felul cum sunt amenajate sălile pentru ore, însă niciodată nu aduc vorbă de contribuţia lor, totul e lăsat în seama pedagogului. Mai rău, intervine Margareta Gotcă, preşedinte al Consiliului raional al sindicatelor din educaţie şi ştiinţă, funcţionarii de la Ministerul Educaţiei şi-au făcut un obicei prost să nu reacţioneze la demersurile pedagogilor, ale sindicatelor teritoriale care vizează diverse deficienţe, probleme ce afectează procesul de instruire.
În genere, conchide Lidia Cociorvă, statul face prea mari economii pe seama şcolilor. Bunăoară, ea sugerează drept necesară instituirea unei funcţii de psiholog în fiecare şcoală. Or, creşte numărul copiilor cu probleme de ordin psihologic, mai ales dintre acei cu părinţii plecaţi la muncă peste hotare, care au nevoie de consilierea unui specialist.