25 aprilie 2024
Chisinau
Social

Învățământul liceal din Republica Moldova este în derivă

Loading
Social Învățământul liceal din Republica Moldova este în derivă
Învățământul liceal din Republica Moldova este în derivă
liceeni

Foto: asm.md

 

La singurul liceu din țară unde ele­vii puteau să studieze discipline la alegere, acest lucru nu mai e po­sibil. Ce șanse are implementarea acestui sistem în Moldova?

 

Liceul Academiei de Științe din Chișinău este singura instituție de învățământ din țară unde, timp de doi ani, elevii au putut să-și aleagă disciplinele pe care vor să le studieze, în funcție de preferințe, dar și de profesia pe care intenționează să o însușească, datorită implementării în acest liceu a unui Plan-ca­dru de alternativă cu titlu de experiment.

Proiectul însă se finalizează în anul 2017, de aceea, absolvenții de gimnazii care și-au dorit să studieze în continuare, începând cu clasa a X-a, conform acestui Plan-cadru de alternativă, nu o mai pot face, ultimii bene­ficiari ai proiectului fiind elevii care vor stu­dia anul acesta în clasa a XII-a.

 

Elevii Liceului Academiei se declară mulțumiți de programă

 

La finele anului de studiu 2015-2016, în cadrul Liceului Academiei de Științe a fost efectuat un sondaj intern anonim în rân­dul elevilor care au studiat conform acestui Plan-cadru de alternativă. Elevii din clasele a X-a, a XI-a și a XII-a au fost întrebați cât de mulțumiți sunt de calitatea studiilor de care au beneficiat în cadrul acestui proiect. Astfel, circa 90% dintre elevii din clasele a XI-a și a XII-a au răspuns că ar opta din nou pentru Planul experimental de studiu în de­favoarea Planului obișnuit, dacă ar fi acum în clasa a X-a.

Directorul liceului, Iurie Cristea, susține că datorită acestui program numărul elevilor care au dorit să-și continue studiile la Liceul Academiei de Științe s-a mărit: „Elevii sunt cei care au dreptul să aleagă disciplinele pe care vor să le studieze, să-și formeze propria configurație, însă ministerul nu permite. Ei trebuie să învețe după un Plan-cadru co­mun, pentru că așa vrea statul”, spune Iurie Cristea.

Managerul Liceului Academiei spune că elevii care studiază o perioadă peste hotare, participând la programe de mobilitate aca­demică, sunt 

foarte mulțumiți de sistemele de învățământ din țările occidentale, unde elevii studiază câte patru sau șase discipline, fapt ce le permite să se concentreze asupra unui domeniu de care sunt interesați în mod special.

 

Ministerul Educației: „Proiectul nu poate continua la nesfârșit”

 

Lia Cazac, consultantă pe domeniul co­municării din cadrul Ministerului Educației, spune că „proiectul nu poate fi continuat la nesfârșit, deoarece este unul cu titlu de ex­periment”. Potrivit acesteia, în anul acesta vor absolvi liceul ultima generație de elevi care au învățat conform acestei programe, iar deja din anul 2017 se vor evalua rezul­tatele lui și Ministerul Educației va decide dacă poate să preia anumite practici și ele­mente pozitive, identificate pe parcursul de­rulării proiectului în cauză.

Reprezentanta Ministerului Educației precizează că instituția lucrează la recon­ceptualizarea Planului-cadru pentru învățământul preuniversitar, care se planifică să fie finalizat până în anul 2018 și nu este ex­clus faptul ca acesta să conțină anumite pre­vederi extrase din proiectul-pilot, desfășurat la Liceul Academiei de Științe, dacă acestea se vor dovedi a fi binevenite.

Membrii Consiliului Național al Elevilor, de asemenea, susțin proiectul: „Ar fi bine dacă Ministerul Educației ar aproba Pla­nul-cadru Alternativ în mai multe licee din țară, pentru ca elevii să învețe conform altui sistem, unul mai nou și mai productiv, spre deosebire de cel tipic”, se spune în adresa­rea membrilor Consiliului către Ministerul Educației.

Tinerii sunt de părere că Programul-cadru alternativ oferă elevilor posibilitatea să  se dezvolte în sfera dorită și să se pregătească mai eficient pentru universitate: „Continu­area acestei experiențe va permite ca în Re­publica Moldova să fie creată o rețea de licee care vor dezvolta în fiecare elev calitățile și abilitățile practice necesare pentru a asigura calitatea vieții, creșterea durabilă a econo­miei și bunăstarea poporului”, argumentea­ză membrii Consiliului Național al Elevilor.

 

În prezent,

este ireal ca proiectul

să poată fi

implementat

în toate liceele din țară

 

Cu toate că, potrivit aprecierilor manage­rului Liceului Academiei de Științe și ale ele­vilor, proiectul s-a dovedit a fi unul reușit, Iurie Cazac este de părerea că un astfel de program nu poate fi implementat în toate liceele din țară, cel puțin în timpul apro­piat: „Nu este posibil să fie extins în toată țara. Avem prea multe licee în Moldova, iar un asemenea program ar fi posibil de reali­zat doar în liceele mari, la care sunt admiși anual în clasele superioare circa 80 de elevi. Doar liceele mari pot oferi astfel de progra­me atractive”, susține directorul Liceului Academiei de Științe, precizând că, în cazul în care programul ar fi introdus în liceele mari, celelalte pur și simplu vor dispărea cu timpul, din cauza numărului insuficient de elevi.

Pe parcursul primei etape de admitere a elevilor în licee, doar în 10 dintre instituțiile de învățământ liceal din municipiul Chi-șinău a fost admis un număr suficient de elevi pentru a fi formată cel puțin o clasă de a X-a, autoritățile municipale fiind îngrijo­rate de faptul că în mai multe instituții de învățământ ar putea să nu se formeze clasa a X-a în anul acesta.

Potrivit datelor Biroului Național de Sta­tistică, în Republica Moldova, pe parcursul anului școlar 2015-2016, activau 1323 de instituții de învățământ primar și secundar general.

 

Natalia Volontir

 

  
Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
slot thailand