
Foto: smilefm.ro
Viitoarele mămici din Republica Moldova se pot bucura de un set de reguli noi privind obţinerea indemnizaţiei unice la naştere. Astfel, începând cu 1 ianuarie 2014, vor trebui să se adreseze la casele teritoriale de asigurări sociale pentru stabilirea indemnizaţiei. O hotărâre în acest sens a fost aprobată de Guvern şi publicată deja în Monitorul Oficial.
Pentru concediile de maternitate care au început de la 1 ianuarie, femeile trebuie să prezinte angajatorului certificatul de concediu medical pentru graviditate, ca acesta să scrie pe verso datele ce ţin de locul de muncă, funcţia şi durata stagiului de cotizare. Datele indicate trebuie să fie confirmate prin ştampila instituţiei. Totodată, angajatorul va elibera persoanei declaraţia de asigurate de tipul REV-5, prin care se stabilesc prestaţiile de asigurări sociale pentru trimestrul în curs. Certificatul de concediu medical pentru graviditate împreună cu declaraţia persoanei asigurate de tipul REV-5 vor fi prezentate la Casa Teritorială de Asigurări Sociale, în raza căreia îşi are reşedinţa sau domiciliul solicitanta, unde se va prezenta şi buletinul de identitate.
În cazul în care va fi solicitată indemnizaţia la locul de muncă a soţului, în certificatul de concediu medical se vor înscrie datele soţului asigurat, iar declaraţia persoanei asigurate de tipul REV-5, se va elibera pe numele acestuia. Dacă indemnizaţia nu va fi solicitată până la naşterea copilului, atunci aceasta va putea fi solicitată odată cu depunerea cererii pentru primirea indemnizaţiei unice la naştere. Precizăm, pentru concediile de maternitate, care au început până la 31 decembrie 2013, indemnizaţiile se vor stabili după sistemul vechi, adică de către administraţia de la locul de muncă al femeii însărcinate.
Liuba Rotaru, preşedinta Consiliului de Femei din cadrul CNSM, a menţionat pentru “Vocea poporului” următoarele. “Este ştiut faptul că banii pentru indemnizaţii se achitau tot din bugetul de stat al asigurărilor sociale şi nu din contul agenţilor economici, precum se credea. Astfel, angajatorii profitau de aceste sume, neachitând la timp indemnizaţiile. Acum, datorită modificărilor efectuate, femeia însărcinată va primi banii atunci, când va avea nevoie, la timp şi fără restanţe”. Mai mult decât atât, domnia sa a mai spus că femeile însărcinate vor avea şi opţiunea de a alege, fie după viza de reşedinţă sau după viza de şedere, unde să se prezinte la Casa Teritorială de Asigurări Sociale.
Pentru obţinerea indemnizaţiei sunt necesare următoarele documente:
– certificatul de concediu medical; – buletinul de identitate al femeii asigurate, solicitanta indemnizaţiei, iar în cazul soţiei aflate la întreţinerea soţului asigurat va fi prezentat, suplimentar, buletinul de identitate al acestuia; – certificatul de căsătorie; – carnetul de muncă al soţiei sau declaraţia de confirmare că soţia nu este persoană asigurată şi nu are venit asigurat; – declaraţia persoanei asigurate REV-5 pentru stabilirea prestaţiilor de asigurări sociale pentru trimestrul de gestiune; – dacă solicitanta lucrează prin cumul va fi prezentată declaraţia REV-5 şi de la locul de muncă prin cumul. |