De la 1 octombrie anul curent, salariul minim lunar pe ţară va creşte de la 600 de lei, cât este în prezent, până la 1000 de lei. Adică echivalentul a 79 de dolari SUA sau 53 de euro. Creşterea cu 400 de lei a salariului minim pe ţară în toamnă se conţine în proiectul unei hotărâri a Guvernului Republicii Moldova, ne-a comunicat Ana Moldovanu, şefa Departamentului protecţie social-economică a Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova (CNSM).
Aşadar, se poate vorbi de un nou succes al CNSM, ancorat ferm într-o activitate constantă de sporire a salariilor angajaţilor din ţara noastră. Amintesc că, de la 1 mai anul curent, în urma întrevederii dintre premierul Iurie Leancă şi Comitetul Confederal al CNSM, Guvernul a majorat cuantumul salariului minim garantat în sectorul real cu 250 lei, acesta ridicându-se la 1650 de lei lunar.
Nemulţumirea rămâne
Totuşi, intenţia Guvernului de a majora salariul minim pe ţară doar cu 400 de lei nu i-a mulţumit totalmente pe liderii sindicatelor din Moldova. Aceasta deoarece Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova, încă din 2010, insistă ca salariul minim pe ţară să fie stabilit la nivelul minimului de existenţă, care, potrivit ultimelor date ale Biroului Naţional de Statistică, constituie 1612,3 lei.
Aşa că CNSM va continua şi după majorarea preconizată din 1 octombrie să insiste pentru ajustarea cuantumului acestuia la exigenţele minimului de existenţă. În afară de aceasta, ne-a mai relatat Ana Moldovanu, sindicatele vor pleda pentru stabilirea unei cote unice a salariului minim pe ţară. Or, la momentul de faţă, practic, pentru fiecare domeniu de activitate este prevăzut un cuantum individual al salariului minim. De exemplu, în sectorul bugetar acesta este de 900 de lei, în sectorul real – 1650 de lei, în domeniul medicinei – 825 de lei.
Majorarea salariului minim, o preocupare globală
În general, majorarea salariului minim este o preocupare a mai multor state din lume. Chiar şi ţările dezvoltate vor să introducă un salariu minim la nivel naţional sau sa-l mărească pe cel existent. De pildă, în Germania se insistă pentru un salariu minim de 8,50 euro (11,50 dolari SUA) pe oră. În timp ce sindicatele şi patronatele din această ţară cer să se stabilească nivelurile minime ale salariilor în funcţie de sectoare. Mai mult de trei sferturi dintre germani sunt de acord cu această măsură. Salariul minim din Marea Britanie, stabilit în 1999, este de 6,31 lire sterline (10,5 dolari SUA) pe oră. Acum, se poartă negocieri privind creşterea acestuia.
Statele Unite ale Americii au un salariu minim la nivel federal din 1938, din care cauză apar multe probleme în timpul mandatelor guvernamentale, pentru că politicienii stabilesc nivelul acestuia, ceea ce înseamnă că schimbările sunt rare, importante şi pline de probleme. Nu demult s-a făcut încercarea de a ridica nivelul minim de la 7,25 de dolari pe oră la 10,10 dolari, argumentându-se că acesta va avantaja forţa de muncă slab pregătită. Trei sferturi dintre cetăţenii cu drept de vot susţin această creştere.
Citește și: Veniturile populaţiei Moldovei de abia acoperă minimul de existenţă
Vecinii de peste Prut au majorat salariul minim cu 50 de lei din ianuarie 2014, la 850 de lei româneşti (circa 190 de euro). O nouă majorare ar trebui să aibă loc în iulie, astfel încât salariul minim să ajungă la 900 de lei (205 euro). Oricum, salariul minim din România este, în prezent, printre cele mai mici din Uniunea Europeană, în contextul în care cel mai mare este în Luxemburg, de 1.874 de euro, potrivit Eurostat. Salariul minim din Croaţia este de 372 de euro, în timp ce în Slovenia este de 784 de euro. După Luxemburg, pe următoarele locuri sunt Belgia şi Olanda, cu un salariu minim de 1.502 euro, respectiv 1.469 de euro, urmate de Irlanda (1.462 de euro), Franţa (1.430 de euro) şi Marea Britanie (1.264 de euro).
De ce trebuie majorate salariile minime?
Principalul motiv pentru care este susţinută majorarea salariului minim în unele ţări, îndeosebi cu o piaţă a muncii flexibilă, precum SUA şi Marea Britanie, este tendinţa de creştere a salariilor managerilor de top şi stagnarea pentru celelalte clase din piaţa forţei de munca. Or, un nivel „generos” pentru un salariu minim este văzut ca o măsură bună pentru o diminuare a diferenţelor salariale. În Germania şi Elveţia, această măsură era luată, în mod tradiţional, prin negocieri colective. Dar în ultimii ani, sindicatele au acceptat un salariu flexibil pentru a opri migrarea forţei de muncă din Asia şi Europa de Est.
Rezultatul a fost o schimbare a principiilor privind creşterea veniturilor minime. Schimbările din tehnologie şi răspândirea conceptului «freelancing» a slăbit şi mai mult puterea sindicatelor, care trebuie să găsească mijloace prin care să atragă sprijinul public şi, mai ales, noi membri din rândul tinerilor. Astfel, în Marea Britanie, se gândesc să introducă o măsură prin care contractele guvernamentale sa fie atribuite companiilor care plătesc un salariu semnificativ mai mare decât cel minim. Astfel de măsuri se pot dovedi a fi etape într-o lungă campanie de îmbunătăţire a nivelului de trai şi de estompare a inechităţilor sociale.