La unul dintre centrele comerciale din capitală, pe parcursul a două zile, s-a desfășurat „Târgul de cariere”, ediția a V-a. Aici s-au adunat cei care se află în căutarea unui serviciu, care vor să-și mai găsească un job sau caută o oportunitate de angajare pentru perioada studiilor. Totodată, la eveniment puteau fi văzute și persoane care tind să avanseze în carieră, în domeniul în care profesează în conformitate cu specializarea obținută sau într-un domeniu diferit de calificarea obţinută la studii.
Imaginea de angajator bun
„Evenimentele în cadrul cărora persoanele care își caută o slujbă sau o sursă de venit comunică cu eventuali angajatori niciodată nu sunt prea multe, este de părere organizatorul Eugen Gârlă. Or, această comunicare facilitează angajarea. Când cauți de lucru, singur expediezi CV-uri, primești răspunsul, te înțelegi în privința interviului, mergi la interviu, aștepți răspunsul și toate acestea se transformă într-un proces de durată. Iar când vii aici, timp de jumătate de oră, poți afla ce oferte au 25 de companii de profil diferit, poți participa la primele mini-interviuri cu angajatorii. În așa fel și pentru candidat, și pentru angajator este mai simplu să înțeleagă dacă merită să investească timp în interacțiunea cu această persoana ori cu această companie”.
Potrivit lui Gârlă, o companie cunoscută, cu nume, nu neapărat are și o imagine de angajator bun. Există o diferență dintre percepția companiei ca și furnizor de anumite produse și cea de angajator. Acest lucru îl conștientizează foarte bine firmele care și-au amenajat un stand în cadrul târgului.
Sindicatele consideră că astfel de târguri trebuie să se desfăşoare mai des |
„Avem ocazia să vedem niște persoane reale care doresc să muncească și au anumite capacități. Analizăm cine se adresează la noi, le demonstrăm eventualilor salariați ce le-am putea propune”, ne povestește Carolina Capmaru, asistent resurse umane în cadrul unei companii active în domeniul distribuției diferitelor mărfuri.
„Participăm în premieră, dar am constatat că oamenii cunosc brandul nostru, menționează Olga Osadci, manager de personal într-o companie care comercializează tehnică de calcul, telefoane mobile și accesorii. Lumea știe că ne dezvoltăm, că propunem condiții bune de mun-
că, oferim salarii decente, organizăm traininguri, există posibilitatea de a avansa în carieră. Participăm pentru ca să atragem și mai mult atenția oamenilor, or comunicarea pe viu este necesară. E practic același lucru ca și interviul, de fapt”.
Citește și: Absolvenţi cu diplome de şomeri. Integrarea lor — între mit şi realitate
Grație târgului, companiile care sunt în căutare de personal pot găsi specialistul de care au nevoie, iar pentru că pot comunica la modul direct cu cei care-și caută o slujbă, au oportunitatea să identifice cerințele pieței, întrucât acestea se modifică de la un an la altul, ne explică organizatorii. Despre eficiența feed-back-ului după aceste expoziții ne vorbesc și companiile participante.
Lucia Dmitriev, specialist resurse umane la o companie care îmbuteliază băuturi răcoritoare, ne spune că participarea la târg în anii precedenți a fost extrem de utilă. „Pornind de la experienţa acumulată în ediţiile precedente, am angajat persoane care, după ce-au vizitat târgul, şi-au manifestat dorinţa de a activa la noi, şi acum mai lucrează”.
Alegere pentru solicitanţi
Târgul este vizitat de solicitanţi de locuri de muncă de diferite vârste, însă marea majoritate sunt tineri. Fiecare dintre ei îşi are propriul scop. „Caut un job pe care l-aşputea îmbina cu studiile. Am găsit oferte şi în domeniul meu. Este foarte important că la iarmaroc avem posibilitatea să discutăm direct cu patronul”, ne spune Alexandru Lazăr, student la anul trei la Facultatea de radioelectronică şi telecomunicaţii de la Universitatea Tehnică.
„Mi-a plăcut că aici sunt oferte în diverse domenii, adică ai de unde alege. Sunt în ultimul an de studii şi-mi caut un loc de muncă. Aici sunt scoase la „vânzare” locuri vacante în diverse domenii care cer cunoaşterea limbilor străine. Astfel, pe de o parte, am oferte în specialitatea mea (limbi străine), iar pe de alta, aceste locuri de muncă au un profil larg, ceea ce mă bucură”, îşi împărtăşeşte impresiile Alexandra Sur-du, studentă la facultatea de limbi străine a Institutului de Relaţii Internaţionale din Moldova.
Ana Moldovanu, şefa Departamentului protecţie social-economică de la CNSM, este sigură că astfel de activităţi pot fi organizate nu doar în diverse centre publice din capitală, dar şi direct la întreprinderi. Ea consideră că târgurile locurilor de muncă pot fi desfăşurate în diverse ramuri.
În prezent, în ţară se dezvoltă intens industria textilă, astfel aici se resimte un deficit de cadre. Ar fi cazul ca întreprinderile din sfera respectivă să se reunească şi să-şi expună ofertele pe teritoriul unuia dintre cei mai importanţi jucători de pe această piaţă, să zicem Fabrica „Ionel”.
Astfel, patronii nu doar şi-ar prezentata ofertele privind locurile vacante într-un domeniu, dar chiar ar putea demonstra ce anume îi aşteaptă pe solicitanţi în cazul în care se vor angaja.
„S-ar putea face o excursie prin secţii pentru a le demonstra eventualilor angajaţi condiţiile de muncă şi a le oferi posibilitatea să urmărească procesul de producţie, să discute cu colaboratorii întreprinderii şi să afle din prima sursă tot ce-i interesează. În acest mod, angajatorul ar avea mai multe şan-se ca să atragă specialiştii de care are nevoie”, susţine Ana Moldovanu.