
UN Women/Dorin Goian
33 de instituții mass-media au semnat un angajament de promovare a egalității de gen în produsele jurnalistice. Evenimentul a avut loc în cadrul mesei rotunde „Egalitatea de gen şi mass-media: o provocare pentru Moldova”, desfășurată de Asociația Presei Independente (API), cu suportul Programului ONU „Femeile în Politică”.
Redacțiile semnatare și-au asumat angajamentul să reflecte cât mai echilibrat ambele genuri în produsele jurnalistice, inclusiv să acorde articolelor/reportajelor/emisiunilor cu femei în calitate de protagoniste cel puţin 30% din spațiul editorial sau timpul de emisie, să relateze sistematic despre femeile-antreprenoare, despre implicarea femeilor în politică şi în administraţia publică, să promoveze importanţa participării ambilor părinţi în educaţia copiilor, să încurajeze participarea femeilor experte în domeniile tradițional masculinizate și a bărbaților experți în domeniile feminizate. De asemenea, jurnaliștii vor utiliza un limbaj corect, non-sexist şi imagini echilibrate atunci când relatează despre activitatea femeilor şi a bărbaţilor şi vor prezenta mai des date statistice dezagregate după criteriul de gen.
„Mă bucur că au acceptat să semneze angajamentul un număr mare de redacţii de toate tipurile: media audiovizuale, presa scrisă, online, cu distribuţie sau difuzare naţională şi regională. Unele colective și-au asumat angajamente mai mari, altele mai modeste, însă este important că jurnaliştii şi editorii înţeleg importanţa avansării de la declaraţii până la angajamente concrete”, a precizat Petru Macovei, directorul executiv API.
În virtutea mai multor cauze obiective şi subiective, politicile editoriale ale multor medii de informare în masă din ţara noastră nu sunt încă echilibrate sub aspect de gen, a constatat Petru Macovei în cadrul mesei rotunde „Egalitatea de gen şi mass-media: o provocare pentru Moldova”. Deşi discrepanţa în prezentarea genurilor continuă să existe, ea înregistrează totuşi o tendinţă de diminuare. Astfel, conform datelor din luna mai 2016, în aproximativ jumătate din materialele jurnalistice publicate, protagonişti sunt bărbaţi, iar ponderea femeilor este de 2,5 ori mai mică sau de doar 18 la sută.
În comparaţie cu situaţia anterioară, această stare de lucruri reprezintă o uşoară îmbunătăţire. Or, a existat şi un raport de un singur articol despre femei la patru cu bărbaţi, iar pe alocuri şi la patru sau cinci.
Ca urmare a realizării programului sus-menţionat, ponderea generală a femeilor protagoniste a crescut, în perioada septembrie 2015 – aprilie 2016, cu şapte puncte procentuale. Astfel, dacă, în septembrie 2015, femeilor le revenea în cele 30 de medii de informare în masă o pondere generală de 14 la sută, în aprilie 2016, acest indicator a fost de 21 la sută.
Tendinţa generală pe rubrici
Datorită susţinerii acordate mass-media în asigurarea egalităţii de gen, ponderea femeilor protagoniste la rubrica politic a crescut cu 9,6 puncte procentuale, de la 7,6 la sută în septembrie 2015 până la 17,3 în 2016. Această evoluţie este una foarte bună şi reprezintă un succes pentru mass-media, a apreciat Pentru Macovei.
De asemenea, în perioada septembrie 2015 – aprilie 2016, ponderea femeilor protagoniste la rubrica economie s-a mărit cu 5,4 puncte procentuale, de la 9,6 la sută în septembrie 2015 până la 15 procente în aprilie 2016.
O creştere ceva mai mică a fost înregistrată la rubricile sociale. Dacă, în septembrie 2015, ponderea femeilor era de 22,2 la sută, în aprilie 2016 aceasta s-a majorat cu 4,7 puncte procentuale, până la 26,9 procente.
Țara noastră are multe femei valoroase care, dacă ar avea drepturi şi oportunităţi egale cu cele ale bărbaţilor, ar putea contribui şi mai mult la dezvoltarea ţării şi la generarea de noi beneficii pentru toată lumea, a afirmat, în cadrul aceluiaşi eveniment, Signe Burgstaller, ambasadoarea Suediei în Republica Moldova.
În opinia sa, mai există încă multe provocări în faţa societăţii moldoveneşti. Una dintre acestea se referă la faptul că mass-media este câteodată victimă a stereotipurilor de gen şi, drept urmare, perpetuează imagini distorsionate, în special, despre rolul femeilor în politică şi în procesul de luare a deciziilor.
La rândul său, Ingibjorg Solrun Gisladottir, directoare regională a UN Women, a opinat că multe ţări ar putea învăţa din rezultatele obţinute de mass-media din ţara noastră în cadrul actualului program de asigurare a egalităţii de gen.
Egalitatea de gen ţine de prezentarea femeilor şi a bărbaţilor într-un mod demn, echitabil şi ne-stereotipic, de reflectarea multiplelor dimensiuni şi contribuţii la dezvoltarea societăţii”, a accentuat Ingibjorg Solrun Gisladottir.
Asumare de angajamente
La finele evenimentului, cele 30 de medii de informare în masă care au participat la acest program, precum şi alte trei care s-au alăturat din proprie iniţiativă, au semnat un angajament de promovare în continuare a egalităţii de gen în produsele jurnalistice.
Programul de susţinere a mass-mediei în asigurarea egalităţii de gen a fost realizat de API, cu susţinerea Programului ONU „Femeile în Politică”, implementat de Entitatea Naţiunilor Unite pentru Egalitatea de Gen şi Abilitarea Femeilor (UN Women) şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), în parteneriat cu Fundaţia Est–Europeană şi Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare”, cu sprijinul financiar al Guvernului Suediei.
Acest material este realizat de publicația „Vocea Poporului”, cu sprijinul financiar al UN Women în Moldova (Entitatea Națiunilor Unite pentru Egalitate de Gen și Abilitarea Femeilor).
Viziunile exprimate ]n articol sunt cele ale autorilor și nu reprezintă în mod neapărat viziunile partajate de UN Women sau ONU, în general.
Materialul poate fi utilizat gratuit pentru scopuri necomerciale, cu înștiințarea cuvenită a UN Women.