
Foto: moldovenii.md
Actul de jecmăneală la care se dedă „Apă-Canal Chişinău”, folosindu-se de o lege tâmpită, ia proporţii. Din septembrie 2014, când a intrat în vigoare scandaloasa Lege nr.3 03 privind serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare, adoptată în 2013, potrivit datelor oficialilor de la primăria Chişinău, doar 60.000 de consumatori din capitala ţării au primit facturi cu un volum suplimentar de 1,5-2 şi mai mulţi metri cubi de apă. Doar într-o săptămână, circa 1.500 de locatari au avertizat Direcţia generală locativ-comunală şi amenajare a municipiului Chişinău că nu sunt de acord să achite diferenţa volumului de apă. În timp ce şeful Infocom, Ion Mărgineanu, a spus că, în decursul unei săptămâni, s-au adresat alţi 2500 de oameni, majoritatea dintre ei fiind nemulţumiţi în privinţa repartizării volumului de apă. Iar directorul „Apă-Canal Chişinău”, Constantin Becciev, drept bătaie de joc, le recomandă proprietarilor de apartamente, locatarilor „să aibă răbdare şi să nu grăbească lucrurile”.
Reacţia imediată a sindicatelor
Amintesc că imediat ce a intrat în vigoare Legea nr. 303, în septembrie 2014, Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova (CNSM) a intervenit ca să oprească jefuirea locuitorilor ţării care se folosesc de serviciile publice de alimentare cu apă şi de canalizare. Astfel, la 6 noiembrie anul trecut, Oleg Budza, preşedintele CNSM, s-a adresat cu o scrisoare către premierul Iurie Leancă, prin care a solicitat respectarea drepturilor consumatorilor, sistarea implementării şi iniţierea procedurii de anulare a unor prevederi ale legii cu pricina.
La mai bine de o săptămână după aceea, Oleg Budza s-a adresat către Igor Corman, preşedintele Parlamentului, cu o solicitare prin care a rugat legislativul să suspende în mod urgent aplicarea unui şir întreg de articole din Legea privind serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare, adoptată acum un an de zile, pe motiv că nu a fost asigurată elaborarea și aprobarea actelor normative, stipulate în lege, fără de care aceasta nu poate fi implementată de către operatori.
Răspuns formal de la Parlament şi tăcere din partea Guvernului
Cum a reacţionat Guvernul şi Parlamentul la demersurile Confederaţiei Na-ţionale a Sindicatelor din Moldova, care s-a ridicat în apărarea intereselor zecilor şi sutelor de mii de cetăţeni ai ţării, ce au devenit victime ale unei legi negân-dite ca lumea şi a lăcomiei administra-ţiei „Apă-Canal”?
![]() |
Ce s-a făcut pentru a opri jaful beneficiarilor de servicii publice de alimentare cu apă? |
Judecând după faptul că nu a parvenit până la momentul de faţă nici o scrisoare, Guvernul a ignorat demersul sindicatelor din ţară. Dar trebuie să amintesc că Guvernul este partener de negocieri cu sindicatele şi atunci te întrebi la ce rezultate te poţi aştepta de la un interlocutor care se face surd la mesajul tău?
Cât priveşte Parlamentul ţării, acesta a dat un răspuns formal. Maria Chetroi, şefa Direcţiei petiţii şi audienţe, a informat Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova că petiţia CNSM a fost remisă spre examinare Comisiei parlamentare pentru administrare publică şi dezvoltare regională şi Guvernului Republicii Moldova, cu însărcinarea de a informa CNSM despre rezultatele examinării. Deşi au trecut mai bine de două luni de când a fost expediată scrisoarea respectivă, demnitarii din comisia dată a Parlamentului ţării nu au binevoit să informeze sindicatele privind măsurile întreprinse la solicitarea preşedintelui CNSM. Iar Guvernul, ca şi în cazul demersului direct al CNSM din 6 noiembrie trecut, a luat apă în gură.
Obiecţiile şi revendicările CNSM
De fapt, ministrul Mediului a dat un răspuns, însă, din păcate, unul superficial, aşa, mai mult de ochii lumii. Scrisoarea acestui demnitar conţine vrute şi nevrute, însă nici o referinţă concretă la obiecţiile CNSM faţă de Legea nr. 303, instrument de jecmăneală a consumatorilor de servicii publice de apă şi de canalizare din ţară. De aceea, mă văd obligat să reiterez poziţia sindicatelor din Moldova vizavi de consecinţele aplicării legii cu pricina.
Astfel, CNSM consideră drept ilegale acţiunile întreprinderii municipale „Infocom”, care a inclus pierderile de apă din reţelele interne ale blocurilor locative în facturile expediate locatarilor şi proprietarilor de apartamente. Se explică precum că pierderile de apă din reţelele comunale din subsolurile caselor cu multe etaje, rezultate din diferenţa volumului apei înregistrat de contorul de la branşamentul blocului locativ şi datele apometrelor din apartamente, au fost repartizate în mod ilegal pe apartamente, în loc să fie suportate de către organizaţiile care exploatează reţelele respective, după cum prevede hotărârea Guvernului nr. 656 din 27 mai 2002.
Mai grav, conducerea sindicatelor din Moldova este de părere că operatorul „Apă–Canal” şi întreprinderea „Infocom” au încălcat chiar şi unele prevederi ale Legii privind serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare adoptată în 2013. Astfel, facturarea serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare a fost realizată fără ca „Apă–Canal” să fi încheiat contracte individuale cu locatarii şi proprietarii de apartamente, să fi instalat contoare pentru evidenţa consumului de apă în locuinţe, să fi preluat pentru deservire şi exploatare reţelele interne de alimentare cu apă şi de canalizare de la gestionarii blocurilor locative.
CNSM se arată indignată de faptul că Parlamentul, atunci când a votat legea respectivă, a decis să pună în cârca con-sumatorilor obligaţia de a procura contorul, de a achita costul instalării, al deser-virii, verificării metrologice a acestuia, de a plăti tariful pentru serviciile de alimentare cu apă, în care sunt incluse cheltuielile menţionate mai sus.
De asemenea, CNSM nu acceptă ca locatarii şi proprietarii de apartamente să acopere costul pierderilor de apă rezultate din gestionarea proastă şi să plătească penalităţi pentru fiecare zi ce depăşeşte termenul de plată stabilit în contract şi indicat în factură. Or, în viziunea sindicatelor, prevederile date ale legii prejudiciază drepturile şi interesele legitime ale consumatorilor. Mai mult ca atât, prin proiectul Regulamentului cu privire la serviciul public de alimentare cu apă și canalizare, elaborat de ANRE, se prevede debranșarea instalaţiilor interne de apă ale consumatorilor, în cazul în care în decurs de 10 zile calendaristice de la data limită de plată indicată în factură nu va fi achitată, iar cheltuielile pentru rebranșare vor fi suportate tot de consumator.
La intervenţia redacţiei noastre, Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor, tocmai instituţia de stat menită să apere interesele, drepturile consumatorilor, ne-a explicat că a lansat o iniţiativă legislativă, prin intermediul Ministerului Economiei, abilitat cu funcţia de promovare a politicii în domeniul protecţiei consumatorilor, privind modificarea şi completarea Legii nr.303 privind serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare din decembrie 2013. Însă funcţionarii de la acest minister nu au fost în măsură să ne vorbească despre anumite rezultate palpabile.
Singurul moment pozitiv care s-a reuşit până la ora actuală îl constituie adoptarea, de către ANRE, a metodologiei de determinare, aprobare şi aplicare a tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apă, de canalizare şi epurare a apelor uzate. Însă, cu părere de rău, acest act normativ nu are decât o tentă teoretică şi astfel nu poate opri jecmăneala consumatorilor de servicii publice de apă şi de canalizare. Drept consecinţă, Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova nu se va împăca cu încălcarea prevederilor legii, precum și a drepturilor cetățenilor țării. Aşa că se va adresa către deputații din noua componenţă a Parlamentului, precum și către Cabinetul de Miniștri ce urmează să fie desemnat, pentru a sista în regim de urgență implementarea acestei legi.