![Guvernul ignorează sindicatele greva](http://vocea.md/wp-content/uploads/2015/04/greva.jpg)
Foto: vocea.md
Acum aproape jumătate de an, Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova (CNSM) îi solicitase premierului să nu admită examinarea de către Guvern a proiectului Legii bugetului de stat pentru anul 2015 fără avizul sindicatelor. Din păcate, Executivul a sfidat demersul CNSM. Astfel, la 3 aprilie curent, Guvernul a aprobat, în mare grabă, proiectul Legii bugetului de stat pentru 2015, proiectul Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pentru 2015 şi cel al Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pentru 2015 fără a le prezenta cu trei zile înainte, după cum prevede legea, sindicatelor spre avizare.
Prin acest gest deloc amiabil, Guvernul RM a ignorat prevederile Legii privind organizarea şi funcţionarea Comisiei naţionale pentru consultări şi negocieri colective, a comisiilor pentru consultări şi negocieri colective la nivel de ramură, care stipulează că toate actele normative ce ţin de domeniul social-economic trebuie coordonate în mod obligatoriu cu structura tripartită: guvern–sindicate–patronate.
Sunt neglijate propunerilede a majora veniturile bugetare
Mai grav, Guvernul nu a ţinut cont de propunerile CNSM privind completările şi modificările la aceste trei documente. Astfel, la definitivarea proiectului Legii bugetului de stat pentru 2015 nu s-a ţinut cont de sugestiile sindicatelor în ceea ce priveşte întreprinderea unor măsuri suplimentare menite să eficientizeze activitatea de colectare a veniturilor. De asemenea, Guvernul nu a luat în seamă propunerea sindicatelor de a suplimenta acumulările în bugetul de stat prin diminuarea fenomenului de achitare a salariilor „în plic”. În fine, CNSM s-a pronunţat pentru revenirea la TVA în raport cu importul şi livrarea pe teritoriul ţării a autovehiculelor, măsură ce s-a putut concretiza prin încasarea suplimentară în bugetul de stat a peste 270 de milioane de lei. Este regretabil că Guvernul s-a opus acestor măsuri venite din partea sindicatelor tocmai într-un an dificil, când se aşteaptă o descreştere a produsului intern brut.
Cu părere de rău, nu s-a ţinut cont nici de propunerea sindicatelor de a mări salariul minim pe ţară la nivelul minimului de existenţă. De asemenea, CNSM a insistat să fie respectate prevederile legislaţiei în vigoare în ceea ce priveşte finanţarea fondurilor de asigurări obligatorii de asistenţă medicală la capitolul persoanelor asigurate de către Guvern. Dimpotrivă, în proiectul de lege se prevede reducerea ponderii statului până la 7,82%, faţă 12,1%, cât prevede legislaţia, ceea ce va conduce la reducerea transferurilor din bugetul de stat în cel al fondurilor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală cu mai bine de 1 miliard de lei. În acest context ar fi de remarcat că, în genere, în ultimii ani se observă o tendinţă de reducere a volumului transferurilor de mijloace băneşti din bugetul de stat în cel al fondurilor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală pe fundalul creşterii ponderii care-i revine angajatorului şi salariatului. Astfel, dacă din 2004 până în prezent ponderea statului s-a micşorat de la 66,7 până la 45,5%, apoi cea a patronului şi a angajatului a crescut de la 31,6 până la 52,5 la sută.
Proiectele de legi se bat cap în cap
Din păcate, proiectele acestor legi provoacă şi un anumit grad de confuzie. Să zicem, indicatorii proiectului bugetului public naţional ce reflectă parametrii fondurilor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală prevede păstrarea cuantumul primei de asigurare în proporţie de 8 la sută, câte 4 la sută pentru patron şi salariat. În acelaşi timp, proiectul de Lege a fondurilor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, elaborat de către Ministerul Sănătăţii, aprobat de către Guvern, prevede stabilirea primei de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în mărime de 9 la sută, adică majorarea acesteia cu un procent faţă de anul trecut. Ar fi de amintit în acest context că, la finele anului trecut, Comitetul Confederal al CNSM a expediat o scrisoare Ministerului Sănătăţii, prin care s-a opus intenţiei de majorare a primei de asigurare. Însă, se vede, nu s-a ținut cont de poziţia sindicatelor.
Multe dintre propunerile sindicatelor nu s-au regăsit nici în proiectul de Lege a bugetului asigurărilor sociale de stat pentru 2015, care, dacă ar fi fost acceptate, ar fi condus la consolidarea protecţiei sociale a populaţiei ţării, mai ales a reprezentanţilor păturilor nevoiaşe. Astfel, Guvernul nu a acceptat sugestia CNSM de a majora ajutorul de deces până la 1200 de lei pentru persoanele neasigurate, şi până la 1500 de lei pentru persoane asigurate. Nu a fost inclus în proiectul Legii bugetului asigurărilor sociale de stat nici propunerea sindicatelor de a majora indemnizaţia unică la naşterea primului copil şi a următorilor copii până la 5000 de lei, precum şi a ajutorului pentru perioada rece a anului până la 300 lei pe lună, în comparaţie cu prevederea din proiect de 250 de lei.
Nu a fost luată în seamă nici propunerea CNSM de majorare a cheltuielilor de recuperare a sănătăţii prin tratament balneosanatorial şi reabilitare pentru persoanele asigurate. Astfel încât suma din proiect cu această destinaţie nici pe departe nu este suficientă pentru recuperarea sănătăţii celor peste 800 mii de salariaţi, contribuabili ai bugetului asigurărilor sociale de stat.