Angajaţii căilor ferate din ţara noastră au desfăşurat, recent, un marş de protest, de la Gara Feroviară din capitală până la sediul Guvernului. Ei au cerut să le fie achitate salariile restante, cu o vechime de peste patru luni, dar şi majorarea lefurilor în condiţiile în care pentru unii dintre lucrători acestea nu depăşesc nici 2000 de lei lunar. Singura sursă de venit este activitatea economică, iar aceasta s-a contractat îngrijorător de mult în ultimii ani, a declarat, în replică, Iurie Topală, conducătorul ÎS „Calea Ferată din Moldova”. În numele celor aproape 10 mii de feroviari, la marş au participat în jur de 1200 de persoane. Lor li s-au alăturat şi reprezentanţi ai Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, dar şi ai sindicatelor de ramură.
Decizia de a protesta a fost luată de lucrătorii căilor ferate în cadrul unei întruniri recente, după ce au fost epuizate toate pârghiile legale, inclusiv legate de declanşarea conflictului colectiv de muncă, de a obţine achitarea salariilor restante, dar şi respectarea altor drepturi.
Ajunşi în faţa sediului Guvernului, organizatorii protestului au dat citire unui şir de revendicări. Acestea se referă la achitarea, până pe 31 martie curent, a restanţelor la salarii şi compensarea pierderilor cauzate de plata cu întârziere a retribuţiei. Totodată, ei au cerut să le fie restabilită durata normală a timpului de muncă, de 40 de ore săptămânal, prin anularea şomajului tehnic stabilit pentru ziua de vineri a fiecărei săptămâni lucrătoare.
Feroviarii au insistat şi asupra majorării salariilor în legătură cu faptul că tarifele pentru serviciile comunale, dar şi preţurile pentru mărfurile de larg consum au crescut, concomitent cu devalorizarea monedei naţionale. Totodată, protestatarii au revendicat anularea unor prevederi din Codul transportului feroviar referitoare la disciplina salariaţilor de la căile ferate.
Altă cerere constă în soluţionarea pe cale legislativă a problemei privind
subvenţionarea din bugetul de stat a tarifelor la transporturile de călători în trafic local, după exemplul ţărilor vecine. Din şirul aceloraşi revendicări a făcut parte şi efectuarea unor schimbări radicale în aparatul de administrare şi de management al ÎS „Calea Ferată din Moldova”.
Angajaţii căilor ferate ar fi primit în februarie leafa pentru octombrie
Ajuns în faţa protestatarilor, împreună cu un reprezentant al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Iurie Topală a declarat că ÎS „Calea Ferată din Moldova” este funcţională şi nu e falimentară. În acelaşi timp, în opinia sa, singura sursă pentru achitarea salariilor, dar şi pentru majorarea acestora, este venitul întreprinderii.
Directorul general a menţionat că situaţia de la ÎS „Calea Ferată din Moldova” s-a îmbunătăţit uşor în ultimele luni. Tendinţa în cauză s-ar datora unor eforturi orientate spre creşterea traficului de mărfuri şi de călători pe calea ferată.
În aceste condiţii, angajaţilor le este achitat în fiecare lună câte un salariu. Astfel, cei mai mulţi dintre ei au primit în februarie leafa pentru luna octombrie a anului trecut. Drept urmare, Iurie Topală afirmă că în 15-20 de luni vor fi plătite şi datoriile salariale constituite în anii precedenţi.
Doi foşti salariați
au scos din conturile
întreprinderii 41 mln. de lei
Ion Zaporojan, preşedintele Federaţiei Sindicale a Feroviarilor din Moldova, a menţionat că, timp de peste un an, feroviarii încearcă să atragă atenţia asupra problemelor cu care se confruntă, dar nu sunt auziţi şi au parte doar de promisiuni goale. Totuşi, decizia lucrătorilor căilor ferate de a protesta a fost influenţată cel mai mult de faptul că, în februarie, conturile întreprinderii au fost blocate de două ori.
Vorba e că doi foşti lucrători ai acestei unităţi care au fost angajaţi în perioada 2013-2015 în funcţiile de şef al direcţiei juridice şi de director general adjunct au obţinut, prin intermediul instanţelor de judecată, recuperarea unor datorii de aproximativ 41 mln. de lei ale întreprinderii. În consecinţă, blocarea conturilor a avut loc pentru ca ei să poată scoate toţi aceşti bani din conturile unităţii economice.
Ulterior, salariile lucrătorilor ar fi încetat să mai fie plătite, întreprinderea face rost de combustibil pe datorie şi nu mai este în stare să procure piese de schimb sau îmbrăcăminte şi încălţăminte specială pentru lucrători.
Angajaţii pun întrebări la care nu au răspuns
În aceste condiţii, lucrătorii îşi pun întrebarea cum este posibil ca, atunci când reprezentanţii unor bănci comerciale private se adresează pentru a le fi acordate zeci de miliarde de lei, Guvernul să le satisfacă cererea. Iar în acelaşi timp, demersurile din partea unei structuri de stat de o importanţă strategică legate de alocarea a 200-300 de mln. de lei, necesare pentru depăşirea situaţiei de criză, rămân fără vreun răspuns timp de doi ani.
De menţionat că restanţele salariale faţă de lucrătorii din sistemul feroviar al ţării noastre se ridică la aproximativ 130 de mln. de lei.
Este un lucru ieşit din comun ca feroviarii să umble cu mâna întinsă, a apreciat Oleg Budza, președintele CNSM. În opinia sa, este necesar ca faţă de cei care conduc calea ferată să fie instituite cerinţe dure. Or, este important ca angajaţilor să le fie achitate la timp salariile, să le fie create condiţii pentru a activa la un volum deplin şi să poată şti că viitorul lor şi al familiilor lor este asigurat. În afară de aceasta, se cere a fi elaborat un plan de restructurare a întreprinderii, a mai adăugat preşedintele CNSM.
Plan de acţiuni
În cadrul unei recente şedinţe de Guvern, premierul Pavel Filip a solicitat Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor să examineze problemele de la ÎS „Calea Ferată din Moldova” şi să prezinte, în termen de 10 zile, un plan de depăşire a situației. În opinia sa, este necesar şi ca întreprinderea să fie reorganizată şi reformată în corespundere cu instrumentele financiare internaționale.
„Aștept o abordare foarte serioasă și elaborarea unui plan de acțiuni, pentru a înțelege cum ne mișcăm în continuare. Dincolo de aceasta, comunicați cu cei de la calea ferată. Ei trebuie să înțeleagă că avem un plan de reorganizare și, în timp, problemele vor fi rezolvate”, a conchis prim-ministrul.