Lucrătorii căilor ferate din ţara noastră ar putea dispune de dreptul la grevă, care în prezent este interzis de legislaţie. În acest scop, un proiect de modificare şi completare a unor acte legislative a fost examinat şi aprobat în cadrul celei mai recente şedinţe a Comisiei naţionale pentru consultări şi negocieri colective.
Interzicerea dreptului la grevă pentru toţi feroviarii nu este echitabilă, consideră reprezentanţii Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor. În consecinţă, aceştia propun ca dreptul în cauză să le fie acordat angajaţilor din ramură, cu excepţia lucrătorilor care sunt antrenaţi în dirijarea circulaţiei transportului feroviar, pentru a nu fi periclitată circulaţia trenurilor.
Autorii proiectului de lege şi-au argumentat deschiderea de a atribui feroviarilor acest drept prin faptul că, în primul rând, nu toţi angajaţii decid să declanşeze grevă concomitent. În al doilea rând, în viitorul apropiat, ţara noastră va avea o legislaţie feroviară nouă şi o piaţă feroviară deschisă, iar atunci când angajaţii unei companii din domeniu vor decide să iasă la grevă, aceasta nu va submina activitatea celorlalte întreprinderi feroviare.
În context, a fost discutat şi un proiect de reformare a sectorului feroviar din ţara noastră, propus pentru perioada 2017-2019.
În viziunea sindicatelor, este important ca reforma preconizată să ţină cont de personalul din acest domeniu, a subliniat Sergiu Sainciuc, vicepreşedinte al Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova. O problemă majoră vizează achitarea restanţelor salariale. Totodată, retribuţia feroviarilor ar trebui să crească, de vreme ce constituie în medie doar 3000 de lei lunar.
La rândul său, Ion Zaporojan, preşedintele Federaţiei Sindicale a Feroviarilor din Moldova, a atras atenţia asupra
riscului ca, pe măsură ce această piaţă va fi deschisă, să fie monopolizată de operatori străini, iar feroviarii moldoveni să-şi piardă terenul de activitate.
În context, reprezentanţii patronatelor au apreciat că situaţia din sectorul feroviar este atât de gravă, încât necesitatea unei reforme nu poate fi pusă la îndoială. Aceştia s-au arătat însă nedumeriţi de faptul că, în loc să genereze venit, activitatea feroviară a devenit o povară pentru ţara noastră.