Deși de jumătate de an își primesc cu regularitate salariile, restanțele acumulate de la începutul anului încă nu au fost lichidate. Totuși, angajații de la Calea Ferată din Moldova nu își pierd speranța și speră că, în curând, vor intra și în posesia datoriilor salariale. Au rămas nestinse patru luni. Conducerea Căii Ferate a declarat că, în scurt timp, va veni cu soluții.
În pofida situației critice de la Calea Ferată din Moldova, recent, i-am găsit pe angajații de la Depoul de vagoane nr. 1 muncind de zor. Petru Ciorninchii lucrează aici de 30 de ani, iar în tot acest timp a trecut prin situații de tot felul. Totuși, cel mai greu i-a fost să reziste în ultimul an, mai exact, în perioada în care nu li s-a achitat nimic pentru munca depusă.
„Au început să ne dea banii și ne-au promis că până la sfârșitul lunii vom mai primi. Am primit pe noiembrie, și au promis pe februarie. Și deja după Revelion pentru cele trei luni restante. Au fost timpuri când și câte jumătate de an nu ne plăteau. Dacă nu-mi plăcea meseria, plecam demult de aici. M-am obișnuit cu meseria asta. Ar fi bine să se mărească și leafa, că este mică, pentru că omul când are un salariu bun lucrează cu mai mult entuziasm”, ne spune bărbatul.
Deși li s-a achitat o mică parte din datorii, oamenii speră că autoritățile le vor da toți banii până la începutul anului viitor. Dumitru Comendant, care muncește în calitate de maistru la CFM de 16 ani, spune că a rezistat foarte greu în perioada când nu-și ridicau salariul. „Au fost probleme, acum au încep să le dea la timp. Ne-am descurcat foarte greu, am trăit din împrumuturi”, a menționat bărbatul.
Despre faptul că administrația CFM nu le achită salariile, angajații de aici au început să vorbească încă în luna aprilie a.c., atunci când se acumulase deja o restanță pentru o perioadă de cinci luni. Odată cu venirea noului șef la CFM, situația a început a se redresa, a declarat și președintele Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova, Ion Zaporojan.
S-a urnit carul din loc la Calea Ferată
„Conducerea CFM a început să achite lunar salariile din luna iunie. În afara de asta, la cererea salariaților care au probleme financiare serioase, cum ar fi achitarea contractelor, dar și de alt gen, li se plătește câte două sau chiar trei salarii restante în fiecare lună. Acum este achitată integral leafa pe luna noiembrie. Sunt puse în calcul datoriile restante pentru luna februarie și, până la sfârșitul anului, să fie achitate toate. Până acum, aveam probleme și cu îmbrăcămintea, încălțămintea pentru salariați, dar și cu controlul medical. S-au rezolvat și aceste probleme. Toate salariile care se achită sunt din sursele Căii Ferate. Statul până acum nu a alocat nici un ban. Promisiuni însă au fost multe”, a relevat Ion Zaporojan.
„Spre sfârșit de an, nu vom mai avea nici un fel de datorie pe luna februarie și vor mai rămâne câte ceva de achitat din salarii pentru lunile martie, aprilie și mai. Și, evident, toate salariile curente le achităm la timp. Am reușit să ne onorăm datoriile în urma măririi serioase a încasărilor. Pe lângă asta, am vândut câte ceva din activele neoperaționale, fiind vorba de circa opt milioane de lei. Peste două săptămâni, vor rămâne de achitat 40 de milioane din 120, care sunt pe trei luni din anul curent”, ne-a confirmat și șeful CFM, Oleg Tofilat.
În prezent, la Calea Ferată din Moldova lucrează în jur de șase mii de angajați. Mai multe luni la rând, angajații CFM s-au plâns că nu mai pot să-și acopere cheltuielile curente și cereau să le fie achitate salariile. Muncitorii au organizat mai multe proteste, la Guvern, Președinție și la Parlament. Anterior, a fost creată și o comisiei de anchetă, care a scos la iveală că instituția ar fi fost prejudiciată, în ultimul deceniu, de peste 1,5 miliarde de lei. În luna aprilie, șefa statului, Maia Sandu, a convocat Consiliul Suprem de Securitate, unde a fost pusă în discuție situația de la Calea Ferată din Moldova.