Federaţia Sindicatelor Transportatorilor şi Drumarilor (FSTD) se pregătește de cel mai important eveniment din ultimii cinci ani – Congresul V. În perioada care s-a scurs, la întreprinderile din ramură au avut loc mai multe schimbări, respectiv, și în structurile sindicale. Numărul de membri al Federației Sindicatelor a rămas practic neschimbat, însă numărul de organizații primare s-a redus exact cu 50 la sută. Statisticile anului 2015 arată următoarele: federația are 4766 de membri și 36 de organizații sindicale primare, în comparație cu 4804 membri și 72 de organizații primare câte erau în anul 2010.
Astfel de schimbări s-au produs din cauza comasării întreprinderilor „Gările şi Staţiile Auto” și „Drumuri”, proces care a avut loc în urma deciziilor luate la nivel de minister. Liderii sindicali din teritoriu spun că în urma comasărilor de întreprinderi și, implicit, de organizații primare, ei au mai mult de lucru. Totodată, schimbările au ameliorat substanțial situația întreprinderilor, dar și cea a salariaților.
Un alt motiv care a generat reducerea numărului de organizații sindicale a fost, potrivit afirmațiilor lui Boris Rojnevschi, președintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor şi Drumarilor, diminuarea numărului de transportatori legali, „care nu pot concura cu transportul ilegal”.
Au fost reorganizate întreprinderile „Drumuri”, iar angajații afirmă că au urmat schimbări spre bine. În primul rând, ei au uitat de perioada restanțelor salariale.
„După comasare, întreprinderilor din raioanele Anenii Noi, Dubăsari, Criuleni și municipiul Chișinău, numărul sindicaliștilor a crescut simțitor. Colectivul sindical a ajuns să numere deja 200 de persoane în loc de 50, ne povestește Galina Lobov, președinta comitetului sindical de la „Drumuri Criuleni” SA. Activitatea de lider sindical îmi dă mari bătăi de cap, or sunt nevoită să cumulez activitățile sindicale cu cele profesionale, iar de lucru am mult. E nevoie de timp ca oamenii să se obișnuiască, să găsească limbaj comun”.
Comasările au generat schimbări benefice în activitatea întreprinderilor |
Însă, în general, grație acestei reorganizări și faptului că a fost numit un director general nou, Tudor Macari, activitatea întreprinderii a devenit mai eficientă. La momentul când a venit în această funcție, pierderile înregistrate de întreprindere constituiau 2 mln. de lei. El a reușit să organizeze activitatea în așa fel, încât peste un an întreprinderea deja genera profituri de 1 mln. de lei. Salariile sunt achitate la timp, lucru care nu se întâmpla înainte de reorganizare, angajații beneficiază și de prime, pe care anterior, la fel, nu le aveau. Întreprinderea chiar a reușit să achite statului și dividende de 300 de mii de lei, lucru care s-a întâmplat în cei 24 de ani de activitate doar o singură dată, din câte țin eu minte, însă nu a fost vorba de sume atât de mari. Cel mai important este faptul că nu a fost afectată nici o persoană, după comasări nu au urmat nici un fel de disponibilizări, toată lumea are de lucru”.
După reorganizarea întreprinderilor s-a extins substanțial și organizația sindicală din cadrul „Drumuri Bălţi” SA, de la 70 la 270 de persoane.
„Practic, toată tehnica a fost modernizată, ne povestește despre transformările produse Angela Nichiforeac, președintele comitetului sindical de la „Drumuri Bălţi” SA. Este meritul directorului nostru, Gheorghe Pleșco. A făcut multe eforturi pentru a le crea salariaților condiții demne de muncă. În perioada estivală, toți angajații beneficiază de apă minerală și lapte. Iarna le sunt oferite tartine, cafea, ceai fierbinte. Avem o singură problemă – puțini tineri vin să se angajeze la noi”.
Transportul auto ilicit
90 la sută din volumul total de transporturi, atât de pasageri, cât și de mărfuri, este asigurat de mijloacele auto. Însă, în pofida acestui fapt, problemele în domeniu rămân la fel, adică sunt de nesoluționat, spune Boris Rojnevschi. Potrivit lui, declinul economic a avut un impact puternic asupra transporturilor și gospodăriei drumurilor, o ramură strategică pentru țară. Astfel, s-a redus esențial volumul transporturilor, iar în consecință, s-a diminuat numărul de locuri de muncă, valoarea salariilor și a pachetului social pentru anga-jați și păturile vulnerabile ale po-pulației.
„Federaţia a contribuit la aplicarea necondiţionată a actelor legislative în scopul lichidării datoriilor salariale şi achitării salariilor în termenul stabilit.
Existenţa unor legi imperfecte în domeniul salarizării a dus la indicarea în borderourile de plată a agenţilor economici a salariului minim pentru prima categorie de salarizare (1400, apoi 1650, iar din 1 mai 2015 – 1900 de lei) pentru toţi lucrătorii, începând cu gardienii şi terminând cu directorii generali, impozitele fiind calculate din sumele indicate. Sumele achitate în realitate rămân necunoscute, deoarece sunt oferite în plicuri, iar organele de control declară că legea este respectată”, susţine preşedintele.
Pentru domeniul transporturilor şi drumurilor, una din problemele cele mai stringente este, în opinia preşedintelui FSTD, cea a transportării ilegale a pasagerilor atât pe teritoriul ţării, cât şi în afara ei, lucru devenit parte indispensabilă a economiei subterane.
„O atare situaţie împiedică activitatea normală a colectivelor care activează în bază legală, tergiversând procesul de modernizare şi dezvoltare a întreprinderilor, crearea noilor locuri de muncă, majorarea salariilor şi ridicarea nivelului de securitate şi sănătate în muncă, asigurarea unor condiţii de muncă şi odihnă demne pentru lucrători”, menţionează Boris Rojnevschi.
Încă o problemă specifică domeniului este transportul maritim. Pentru moment, există patru întreprinderi şi instituţii subordonare ministerului de profil. În ele muncesc 117 persoane, salariul mediu lunar al angajaților fiind de 3650 de lei. Sub pavilion moldovenesc navighează 350 de vase, inclusiv 90 de nave fluviale.
„Problemele acestui sector sunt cauzate de legislația care reglementează activitatea marinarilor atât în ţară, cât şi peste hotare, precum și de eliberarea documentelor care le permit marinarilor să-şi desfăşoare activitatea, condiţiile de muncă şi de odihnă, disciplina de muncă, achitarea deplasărilor şi a timpului petrecut pe mare, mărimea compensaţiilor respective, a stagiului de cotizare etc.”, a relevat Boris Rojnevschi.
Dialog constructiv
Totodată, preşedintele menţionează momentele pozitive ale dialogului constructiv în cadrul parteneriatului social, dar şi faptul că, pe parcursul ultimilor cinci ani, Federaţia Sindicatelor şi-a concentrat activitatea pe elaborarea contractelor colective de muncă, soluţionarea problemelor ce ţin de salarii, condiţiile de muncă şi de odihnă, în conformitate cu Convenţia naţională şi de ramură, Codul muncii şi alte acte legislative şi normative care reglementează relaţiile dintre partenerii sociali.
Boris Rojnevschi a menţionat activitatea fructuoasă a federaţiei în domeniul asigurării cu bilete de tratament sanatorial şi de odihnă în taberele pentru copii. În total, timp de cinci ani, organizaţiilor sindicale din ramură le-au fost oferite 274 de bilete de tratament, în valoare de 952,7 mii de lei şi 513 bilete de odihnă în taberele pentru copii, în valoare de 645,8 mii de lei.
„Federaţia a organizat training-uri anuale la baza Institutului Muncii, iar pe parcursul ultimilor cinci ani asigură abonarea centralizată a organizaţiilor primare la săptămânalul „Vocea poporului”, menţionează Boris Rojnevschi.