![„Companiile prietenoase familiei”, workshop internațional desfășurat la Sofia, Bulgaria workshop](http://voceapoporului.md/wp-content/uploads/2013/06/fam.jpg)
Foto: arhivă personală
Deloc nu este simplu să găsești un echilibru între profesie, viață personală și cea familială. Crearea posibilităților care asigură echilibrul dintre diferite sfere ale vieții, este o provocare social-politică majoră, ca un subiect relevant pentru orice întreprindere în ce privește rentabilitatea și cultura sa organizatorică, precum și un subiect de importanță culturală și pedagogică privind formarea culturii organizaționale. Aceste subiecte se referă la unele aspecte importante față de viață, precum și la stilul de viață.
Din motive istorice, culturale sau politice, situația din diferite țări e foarte specifică. De exemplu, modelul programului de lucru sau locul de muncă, concediul de maternitate, revenirea la muncă, sprijinirea părinților și îngrijirea copiilor, îngrijirea unor membri bolnavi ai familiei, servicii destinate familiei etc., toate acestea diferă de la o țară la alta. Însă companiile care îşi dezvoltă un stil de conducere „prietenos” cu familia şi au o comunicare de succes în interior şi în exterior, au şanse mai bune de a atrage angajaţi la firmă sau organizație.
„Companiile prietenoase familiei”, acesta a fost genericul recentului workshop internațional desfăşurat la Sofia, Bulgaria, finanţat de către Ministerul Federal German al Cooperării Economice, Camera de Comerţ din Koblenz, organizat de Asociația Balcanică a clasei de mijloc, în cadrul căruia au fost discutate aspecte economice și sociale. În timpul lucrărilor participanții au învățat cum să folosească piramida nevoilor lui A. Maslow. Timp de două zile ei au fost instruiți pentru a afla care sunt nevoile angajaților întreprinderii, ce probleme psihologice întâmpină angajații la serviciu, cum pot fi depășite aceste probleme, cum trebuie să comunice angajatorul cu angajatul și viceversa.
Totodată, moderatorul a menționat care sunt modalitățile de satisfacere a nevoilor, cum trebuie corect să fie remunerat angajatul, ce condiții de muncă trebuie să fie și dacă acestea sunt sigure și sănătoase. Nu mai puțin important este calificarea persoanei angajate, cum se încadrează și lucrează în echipă, care sunt relațiile interpersonale cu colegii, care este comunicarea pe interior și exterior. La fel, au fost discutate problemele de asigurare cu pensie și măsurile de protecție în caz de concediere.
La capitolul aspecte economice și sociale au fost demonstrate modelele de eficiență din punct de vedere al companiei, al angajaților, al familiei, succesele și insuccesele acestora, adică punctele slabe și forte.