Învăţământul dual prinde contur şi în Republica Moldova. Elevii care accesează acest tip de învăţământ vor învăţa o meserie timp de maxim trei ani, vor primi o bursă şi, în plus, vor avea garantat un loc de muncă.
Despre beneficiile sistemului dual de învăţământ, perspectivele acestuia în Republica Moldova, paşii care trebuie întreprinși în acest sens de autorităţi s-a discutat în cadrul unui seminar unde au participat preşedinţii centrelor sindicale naţional–ramurale, reprezentanţi de la Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării, de la Camera de Comerţ şi Industrie.
Acum un an, Ministerul Educației, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare și Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ) au semnat un Acord în baza căruia Germania a oferit asistență tehnică și financiară în valoare de două milioane de euro pentru dezvoltarea învățământului profesional tehnic din Republica Moldova prin sistem dual. Proiectul se va desfășura în perioada 2016-2018.
Instruirea prin sistem dual permite viitorilor specialiști să învețe meseria chiar la întreprindere și să fie pregătiți în conformitate cu cerințele angajatorului. Astfel, 30% din programul de instruire conține ore teoretice predate la școala profesională, iar 70% – instruire practică la întreprindere.
Oleg Budza: Nu putem face business fără cadre calificate
Potrivit preşedintelui Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova (CNSM), Oleg Budza, învăţământul dual este o conlucrare între sindicate, patronate, Camera de Comerţ şi Industrie şi Guvern. În opinia lui Oleg Budza, nu putem face business, nu putem ridica economia ţării fără cadre calificate.
„Sindicatele au nevoie de
cadre bine pregătite. Cu părere de rău, însă, simţim lipsa acestora în diferite domenii ale economiei. CNSM participă la diferite proiecte şi activităţi educaţionale în acest sens. Recent, reprezentanţii Confederaţiei au participat în cadrul unui grup de lucru care a venit cu propunerea privind ajustarea unui set de documente normative şi elaborarea unor noi acte pentru a crea condiţii optime de implementare a sistemului de învăţământ profesional tehnic, cel dual”, a spus preşedintele CNSM.
Să gândim și să procedăm nemțește în organizarea învăţământului dual
În cadrul seminarului, Nadejda Lavric, vicepreşedintă a Federaţiei Sindicale a Educaţiei şi Ştiinţei, a prezentat informaţii privind vizita de studiu în Germania în vederea formării profesionale duale.
„Germania are cele mai frumoase rezultate în învăţământul dual din Europa, dar şi o vechime de câteva zeci de ani în practicarea acestui tip de educație. Şcolile germane au un grad înalt de dotare și dispun de tot utilajul necesar pentru instruirea viitorului specialist, utilaj la care el urmează să lucreze, fie că este vorba de tractor sau calculator. La ora actuală, în Germania circa 1,5 milioane de elevi sunt încadrați în învăţământul dual. 95 la sută dintre absolvenţii acestui tip de învăţământ se angajează în câmpul muncii. Salariul mediu al unui ucenic este de aproximativ 800 de euro. Sigur, şi întreprinderile au interes pentru formarea profesională duală. Bineînţeles, acestora le este creat şi cadrul legal favorabil pentru interesarea de a participa la instruirea la locul de muncă. Durata învăţământului dual este de maxim trei ani”, a mai spus Nadejda Lavric.
Potrivit acesteia, 55,7 la sută din numărul tuturor tinerilor din Germania sunt cuprinşi în învăţământul dual, iar 44,2% finisează studiile. Cei 1,5 milioane de elevi sunt instruiţi la 327 de meserii în 1600 de şcoli profesionale de stat. În total, 438 de mii de întreprinderi participă în învăţământul dual.
„Este foarte costisitor învăţământul dual în Germania. Cheltuielile medii pentru instruirea unui elev sunt de 18 mii de euro pe an, dar 62% din această sumă este direcţionată pentru remunerarea elevului la întreprindere. Anual, statul investeşte în învăţământul dual în jur de 5,4 miliarde de euro”, a conchis Nadejda Lavric.
Camera de Comerţ şi Industrie, implicată în proces
Experienţa Germaniei în acest sens a fost preluată şi de Camera de Comerţ şi Industrie a Moldovei în ceea ce ţine de participarea în promovarea şi organizarea învăţământului dual.
„Au fost introduse şi modificări în statutul instituţiei, care prevede atribuţii specifice învăţământului dual. Este prevăzut ca unul dintre obiectivele noastre să fie promovarea învăţământului profesional tehnic, inclusiv în sistemul dual, în rândul membrilor Camerei de Comerţ şi Industrie conform bunelor practici ale statelor membre ale UE. Drept exemplu a fost pomenită experienţa camerelor de comerţ din Germania. Învăţământul dual este recunoscut şi în documentele guvernamentale ca una din priorități pentru Guvern, dar trebuie să depunem efort să le realizăm şi să le punem în practică. Camera de Comerţ și Industrie oferă şi consultanţă agenţilor economici care doresc să participe în acest sistem dual de învăţământ, îi informează. Suntem în parteneriat cu Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării şi încă în anul 2014 au fost elaborate şi regulamente relevante în acest sens”, a spus Natalia Calenic, vicepreşedinte al Camerei de Comerţ şi Industrie.
De asemenea, au fost formaţi 40 de examinatori pentru examenul de calificare a învăţământului dual. Chiar zilele acestea, Camera de Comerţ și Industrie, prin intermediul filialelor CCI în toate regiunile ţării, participă activ la un proces de verificare a corespunderii companiilor în vederea participării acestora din septembrie anul curent în procesul învăţământului dual.
„Sunt 50 de companii pe lista în proces de verificare. Sigur că nu ne optim aici. Pe viitor, avem şi mai multe obiective prioritare. În primul rând, să promovăm învăţământul dual în rândul membrilor Camerei de Comerţ și Industrie, care are în prezent înregistrate cu acest statut în jur de 1500 de companii. Instruirea, certificarea, crearea acestor registre, toate aceste activităţi sunt caracteristice Camerei de Comerţ şi Industrie și urmează a fi promovare”, a adăugat Natalia Calenic.
Regulament de organizare şi desfăşurare a învăţământului dual
În cadrul seminarului, Silviu Gîncu, şeful Direcţiei învăţământ secundar, profesional şi mediu de specialitate de la Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării, le-a vorbit celor prezenţi despre experienţa Republicii Moldova în acest sens.
„Evident, suntem foarte departe de a reglementa învăţământul dual la nivel de lege şi am lansat procedura de elaborare a unui regulament care să reglementeze organizarea şi desfăşurarea acestui tip de instruire. Acest regulament este deja elaborat şi se află pe masa ministrului. Urmează ca până pe 1 septembrie să fie plasat pentru transparenţă decizională”, a spus Silviu Gîncu.
În opinia acestuia, învăţământul dual din Republica Moldova se propune a fi implementat la toate nivelurile – de la nivelul de muncitori calificaţi la nivelul de tehnicieni.
„În prezent, nouă instituții de învă-țământ efectuează formarea profesională prin sistemul dual, în colaborare cu 15 agenți economici parteneri, unde sunt pregătiți circa 220 de elevi la nouă meserii. Aceștia ridică un salariu în valoare de 2/3 din salariul mediu pe economie. Pentru anul de studii 2017–2018, am pus la dispoziţie circa 862 de locuri, dar nu cred că vom completa mai mult de 50 la sută din acestea. Companiile, în fond, şi-au arătat disponibilitatea de a conlucra în acest sens, dar societatea noastră reacţionează foarte întârziat și cu reticență la schimbări şi avem nevoie de foarte multă comunicare pentru a promova acest sistem”, a mai spus Silviu Gîncu.