Guvernul a iniţiat privatizarea unui şir de întreprinderi din diferite domenii, care potrivit oficialilor, sunt ineficiente şi generează pierderi. „Poziţia sindicatelor a fost să nu admitem privatizarea în masă. Reprezentanţii Fondului Monetar Internaţional şi ai Băncii Mondiale au insistat, însă, asupra acestui lucru la fiecare din întâlnirile pe care le-am avut şi, indiferent de poziţia noastră, s-au înţeles cu actuala guvernare şi merg înainte.” Declaraţia aparţine preşedintelui Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, Oleg Budza, şi a fost făcută la o recentă întâlnire cu liderii sindicali de la întreprinderile incluse în lista de privatizare.
Cu părere de rău, noii manageri care vin la întreprinderi în urma privatizării nu întotdeauna văd cu ochi buni garanţiile sociale şi economice de care beneficiau salariaţii anterior, a remarcat preşedintele CNSM. Aceste garanţii, stipulate în contractul colectiv de muncă, rămân valabile timp de jumătate de an de la schimbarea proprietarului, iar apoi părţile pot iniţia negocieri pe marginea acestora.
O verigă importantă în acest proces sunt preşedinţii organizaţiilor sindicale primare din cadrul întreprinderilor respective, dar aceştia de multe ori sunt supuşi diferitor presiuni din partea nivelului managerial.
În asemenea situaţie, sindicatele ramurale îşi pot înainta reprezentanţi la negocieri pentru a apăra drepturile şi interesele membrilor, care le-au delegat această împuternicire. „La masa de negocieri, sindicatul de ramură, cu putere juridică, avocaţi şi alţi specialişti cu experienţă sunt o forţă”, a opinat preşedintele CNSM.
Divergenţele cu noii proprietari
Este necesar ca procesele verbale privind alegerea preşedinţilor şi a membrilor comitetelor sindicale să fie întocmite corect. De multe ori, chiar de la primele divergenţe apărute, noul conducător poate identifica vreo scăpare, pentru a contesta legitimitatea aflării în funcţie a liderilor sindicali care sunt combativi, pentru a-i înlocui cu alţii mai docili.
Importante în acest sens sunt şi cererile de membru. Deseori, când este schimbat conducătorul, vine şi un nou contabil, iar acesta verifică dacă reţinerea cotizaţiilor din salariu are loc în strictă corespundere cu legea. De asemenea, trebuie să fim pregătiţi şi pentru a merge în instanţă cu diferite probleme ce ţin de salarizare, accidente grave de muncă, atunci când există divergenţe serioase cu patronul, a mai menţionat preşedintele CNSM.
Cel mai eficient mecanism de protejare a salariaţilor este contractul colectiv de muncă |
Şeful Departamentului juridic al CNSM, Ion Preguza, a accentuat că cel mai eficient mecanism de apărare a drepturilor şi intereselor salariaţilor, inclusiv în procesul de privatizare, este contractul colectiv de muncă.
În cazul privatizării întreprinderilor, acesta produce efect juridic pe parcursul a şase luni. Contractul poate fi modificat, completat sau schimbat înain-te de expirarea celor şase luni, dar numai cu acordul ambelor părţi.
Odată cu privatizarea, salariaţii nu pot fi concediaţi în mod automat. În asemenea cazuri, reducerea funcţiilor poate avea loc, dar numai în baza regulilor generale. Totodată, dreptul de concediere pe motivul schimbării proprietarului se referă doar la conducătorii de unităţi, adjuncţii lor şi contabilul-şef.
Eliberarea din serviciu a celorlalţi salariaţi poate avea loc prin: reducerea statelor sau a funcţiilor; constatarea necorespunderii pe motiv de sănătate sau calificare insuficientă; încălcarea repetată a disciplinii de muncă şi absenţa nemotivată de la serviciu timp de patru ore consecutiv. În cazul salariaţilor-membri de sindicat, concedierea poate avea loc doar cu acordul liderului sindical, a mai specificat Ion Preguza.
Directorul Agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă din Chișinău, Ala Şupac, a anunţat că instituţia este obligată să ofere servicii de preconcediere, îndată după emiterea de către angajator a ordinului de disponibilizare. Astfel, angajatorului îi este expediată o scrisoare, ca să stabilească data, ora şi locul pentru întâlnirea specialistului agenţiei cu salariaţii ce urmează a fi concediaţi.
Protecţie contra abuzurilor
Dacă angajatorul refuză să prezinte un răspuns la această solicitare, salariaţii disponibilizaţi solicită de la agenţie o confirmare a acestui fapt şi pe baza acesteia pot obţine câştig de cauză în instanţă. Ala Şupac a mai precizat că, salariaţii concediaţi au dreptul la ajutor de şomaj, numai dacă au achitat contribuţii sociale cel puţin nouă din ultimele 24 de luni calendaristice.
Vicepreşedintele Federaţiei „Sindicons”, Oleg Mîrleanu, a menţionat că, pentru a evita dsponibilizarea salariaţilor, angajatorii recurg de multe ori la procedura de externalizare. Astfel, ei crează firme satelit sau apelează la alte structuri în care transferă angajaţii. Liderii sindicali îi pot ajuta pe aceşti salariaţi să negocieze condiţiile transferului şi contractul pentru noul loc de muncă, să anunţe firma în care aceştia vor lucra că sunt membri şi are dreptul să le reprezinte interesele, a precizat Oleg Mîrleanu.
În context, preşedintele „Sind-energo”, Valerian Cristea, a remarcat că Guvernul scoate la privatizare practic toate întreprinderile energetice care au capital majoritar de stat.
„În afară de SA „Termocom”, nu sunt unităţi care nu generează profit. RED Nord, bunăoară, este foarte rentabilă, iar Guvernul vrea s-o vândă ca să acopere o gaură în buget”, a opinat Valerian Cristea.
Controverse privind rentabilitatea
Şi preşedintele Uniunii Sindicatelor din Energetică, Veaceslav Rufală, a accentuat că dispune de date că, înainte de privatizare, SA „Reţelele Electrice Chişinău” aducea anual un venit de 100 de mil. de lei în buget, iar Moldtelecom a înregistrat aceeaşi sumă de profit în 2007. „Economiştii din Marea Britanie au demonstrat că privatizarea serviciilor publice duce la scăderea calităţii acestora şi la majorarea tarifelor”, a argumentat Veaceslav Rufală.
Vorbitorul a adăugat că majoritatea investitorilor străini se aşteaptă a fi din Rusia şi dispun de experienţă în distrugerea organizaţiilor sindicale. Partea bună e că, spre deosebire de stat care recunoaşte că nu poate gestiona eficient aceste întreprinderi, particularii contribuie la micşorarea pierderilor şi a costurilor inutile. Un alt aspect pozitiv este că investitorii străini se străduiesc să respecte legislaţia în vigoare. Totodată, cel mai semnificativ impact negativ al privatizării întreprinderilor este optimizarea statelor de personal şi, din păcate, legislaţia prevede că aceasta este prerogativa angajatorului, a conchis Veaceslav Rufală. În lista de privatizare sunt incluse 190 de societăţi pe acţiuni cu capital majoritar de stat din sectorul energetic, bancar, agrar și industrial. CNSM a solicitat Guvernului excluderea din această listă a unor unităţi de importanță socială și strategică majoră, cum sunt Fabrica de sticlă din Chișinău şi sanatoriile ”Constructorul” din Chişinău şi ”Moldova” din Truskaveț, Ucraina.