
Foto: europa.eu
Sistemul de supraveghere a pieței şi de protecţie a consumatorilor din ţara noastră, bazat până acum preponderent pe controale, va fi ajustat la practicile europene. Potrivit directorului Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor, Alexandru Cuzimuc, politicile din domeniu sunt orientate prioritar spre asigurarea condiţiilor necesare pentru ca mediul de afaceri să se conformeze la cerinţele actelor legislative şi normative în vigoare.
Un proiect în acest sens, susținut financiar de Uniunea Europeană cu un milion de euro, a fost implementat de reprezentanţii Agenției pentru Protecția Consumatorilor, asistaţi de specialişti din Marea Britanie și Lituania.
Proiectul respectiv a fost un pilon pentru modernizarea agenţiei prin preluarea celor mai bune practici europene din domeniul protecţiei consumatorilor.
Prevenirea încălcărilor
Experienţa a arătat că efectuarea controalelor cu aplicarea de sancţiuni nu contribuie la comercializarea pe piaţă a unor produse sigure şi nici la conformarea agenţilor economici cu cerinţele actelor normative în vigoare, a apreciat Alexandru Cuzimuc. El a precizat recent, în cadrul unui eveniment de încheiere a proiectului sus-menţionat, că în aceste condiţii s-a decis ca accentul să fie pus pe informarea agenţilor economici şi a consumatorilor, pentru a fi evitate încălcările ce constituie obiectul sancţiunilor.
Procesul a început de la informarea agenţilor economici despre controalele planificate. În consecinţă, numărul de verificări planificate s-a micşorat anual cu 20-25 la sută, concomitent cu sporirea celui al petiţiilor depuse la agenţie de către consumatori.
Această practică a fost aplicată de mai multe ţări, a remarcat directorul Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor. În consecință, cifra plângerilor scade treptat şi se ajunge la un consumator mediu conformat şi la un agent economic educat, a afirmat vorbitorul.
Sancţiunile, în cazuri grave
Alexandru Cuzimuc a afirmat că structura pe care o conduce se conformează în activitatea sa tuturor directivelor europene la care s-a raliat ţara noastră. Astfel, sancţiunile sunt aplicate în prezent doar în ultimul moment şi numai atunci când este vorba despre vreo încălcare gravă comisă de agenţii economici.
De asemenea, legislaţia în vigoare permite ca pentru încălcările repetate să fie aplicate sancţiuni duble sau triple. În cazul în care agentul economic refuză să se conformeze în continuare, legislaţia prevede modalitatea de soluţionare a litigiului în judecată, precum şi retragerea autorizaţiei de funcţionare.
În 2013, a fost suspendată din aceste motive activitatea a doar doi agenţi economici, ceea ce constituie un procent mic în raport cu cifra de afaceri din Republica Moldova, a estimat Alexandru Cuzimuc.
Activităţi de informare
În urma modernizării activităţii agenţiei, au fost instituite mecanisme de informare a agenţilor economici şi consumatorilor. Astfel, părţilor interesate le sunt aduse la cunoştinţă informaţii relevante cu referire la drepturi şi obligaţii. În acest scop, sunt organizate lunar întruniri prin centrele raionale, la supermarketurile cu un flux mai mare de cumpărători şi cu mulți vânzători, prin pieţe şi prin sate, a accentuat vorbitorul.
Aceste eforturi creează premise ca toate litigiile în care este implicată agenţia să fie soluţionate la faţa locului prin satisfacerea de către agentul economic a cerinţelor consumatorului, în temeiul legislaţiei în vigoare.
„Toate controalele care duc la sancţionare sunt o povară şi se răsfrâng negativ asupra agentului economic, care se conformează mai bine atunci când este educat decât în cazul sancţionării”, a constatat Alexandru Cuzimuc.
Abordări alternative
Alte abordări ce ţin de efectuarea controalelor se referă la verificările operate la cerere, care au scopul de a oferi consultaţii, precum şi investigarea plângerilor ce parvin din partea publicului. Şi controalele de inspectare rămân valabile, iar în acest caz accentul se pune în primul rând pe evaluarea de rutină a afacerilor sub aspectul educării şi al conformării voluntare legislaţiei în vigoare.
Un alt aspect important ţine de colectarea de informaţii operative cu privire la zonele cu un risc mai mare pentru cetăţeni sau pentru mediul înconjurător. Cât despre aplicarea sancţiunilor, acestea urmăresc scopul de a le permite operatorilor să se conformeze şi de a contracara problemele grave şi încălcările comise intenţionat.
În prezent, există o scară de sancţionare, care le permite inspectorilor să o aplice pornind de la activitatea agentului economic şi gravitatea încălcărilor depistate, a mai specificat Alexandru Cuzimuc.
Evaluarea riscurilor
În conformitate cu cerinţele europene, organele de control urmează să-şi planifice activitatea pornind de la evaluarea riscurilor. Astfel, verificărilor vor fi supuşi agenţii economici care au încălcat legislaţia sau nu au fost controlaţi niciodată, precum şi cei la adresa cărora au parvenit mai multe plângeri.

Foto: vocea.md
Controalele în baza evaluării riscurilor sunt cele mai eficiente. Prin intermediul acestei abordări, se reduce povara administrativă asupra mediului de afaceri. Totodată, aceste controale sunt mai transparente, a conchis Alexandru Cuzimuc.
Produse mai sigure
În cadrul aceluiaşi eveniment, ambasadorul Marii Britanii la Chişinău, Philip David Batson, şi-a exprimat convingerea că, odată cu ajustarea legislației moldoveneşti la cea europeană, consumatorii din ţara noastră vor beneficia de mai multe produse sigure. Excelența sa a menționat că evaluarea riscurilor, depistarea agenților economici de rea-credință, precum și informarea consumatorilor, sunt doar câteva dintre bunele practici preluate din experiența europeană.
De asemenea, Elizabeth Baker, expertă a proiectului în cauză, a apreciat că unul din principalele rezultate obţinute ţine de elaborarea Legii privind supravegherea pieței. Totodată, a fost întocmit şi un memorandum de înțelegere între diferite instituții ale statului în vederea conlucrării pentru supravegherea pieței.
În context, un memorandum de acest fel a fost semnat între Serviciul Vamal și Agenția pentru Protecția Consumatorilor. Scopul documentului este de a contribui la eficientizarea acțiunilor de supraveghere a pieței prin prevenirea plasării pe piață a produselor nesigure.
Instruiri şi vizite de studio
Proiectul de suport destinat modernizării activităţii Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor a fost implementat în perioada iunie 2012 – martie 2014. Obiectivele principale ale acestui proiect au fost elaborarea cadrului juridic pentru supravegherea pieței şi oferirea recomandărilor privind echipamentul necesar pentru inspecțiile din teritoriu.
De asemenea, un compartiment important l-a constituit instruirea specialiştilor agenției în vederea implementării practicilor europene de asigurare a siguranței produselor de consum. Astfel, angajații agenţiei și ai altor autorități din domeniul infrastructurii calității au beneficiat de 26 de instruiri și ateliere de lucru.
Totodată, 23 de angajați ai agenţiei şi ai Ministerului Economiei au participat la cinci vizite de studiu al practicilor și abordărilor europene în domeniu, efectuate în Lituania și Marea Britanie.