
Foto: matrixbusinessacademy.wordpress.com
Strămoșii noștri latini aveau o frază – ignoranța nu-i un argument – care se potrivește atât pentru cei care încalcă legea și ajung pe banca acuzaților, cât și pentru cei cărora le sunt încălcate drepturile și nu se pot apăra, tot din necunoașterea legilor și a actelor normative. Vom vorbi, în rândurile care urmează, despre respectarea Convenţiilor Organizaţiei Internaţionale a Muncii (ILO), ce ţin de domeniul activităţii Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova privind protecţia social-economică a membrilor de sindicat. Credem că aceste texte vor fi utile activiștilor, liderilor sindicali, precum și membrilor de rând ai sindicatelor pentru apărarea drepturilor și libertăților lor.
(Urmare din nr. 9)
Criză de angajați calificați
S-a constatat că 85% din companii menţionează că se confruntă cu problema lipsei forţei de muncă calificate, întreprinderile solicită un nivel mai înalt de profesionalism sau competenţe specifice din partea lucrătorilor.
Deși conform datelor agenţiilor de ocupare există locuri de muncă disponibile, din cauza nivelului redus de salarizare, acestea nu sunt ocupate.
Se atestă ponderea relativ mică a absolvenţilor care se încadrează în câmpul muncii conform calificărilor obţinute în instituţiile de învăţământ. Circa 30% din absolvenţi nu activează conform calificărilor obţinute în şcoli profesionale, colegii şi universităţi, fapt care denotă irelevanţa studiilor şi incapacitatea de angajare.
11. Convenţia nr.144 privind consultările tripartite destinate să promoveze aplicarea normelor internaţionale ale muncii, adoptată pe 21.07.1976 la Geneva, şi Convenţia nr. 154 privind promovarea negocierilor colective, adoptată pe 19.06.1981 la Geneva
CNSM nu a fost sesizată despre vreun caz de nerespectare a Convenţiei în cauză. A fost adoptată Legea 245 din 21.07.2006 privind organizarea şi funcţionarea Comisiei naţionale pentru consultări şi negocieri colective, a comisiilor pentru consultări şi negocieri colective la nivel de ramură şi la nivel teritorial. Partenerii sociali au negociat şi încheiat la nivel naţional 14 convenţii colective în diferite domenii, 15 convenţii colective la nivel de ramură, 14 convenţii colective la nivel de teritoriu, şi 3583 de contracte colective de muncă la nivel de unitate economică.
Totodată, CNSN, făcând o analiză a situaţiei în domeniul negocierilor colective, constată următoarele momente negative:
– consiliile de specialitate permanente din cadrul Comisiei naţionale pentru consultări şi negocieri colective practic nu se convoacă şi nu activează;
– mai mulţi parteneri sociali de diferite niveluri propun a relua practica anterioară vizând negocierea şi semnarea unei Convenţii colective generale la nivel naţional;
– partenerii sociali (mai cu seamă sindicatele şi patronatele) se confruntă cu dificultăţi la îndeplinirea de către Guvern a deciziilor şi hotărârilor Comisiei naţionale aprobate prin consens de către membrii acesteia, ele având doar un caracter recomandabil;
– este necesar să se asigure respectarea principiilor egalităţii şi parităţii partenerilor la prezidarea şedinţelor Comisiei naţionale, astfel încât preşedintele Comisiei naţionale, inclusiv la celelalte niveluri (de ramură şi teritorial) să fie aleşi prin rotaţie, stabilindu-se durata fiecărui mandat;
– lipsesc partenerii sociali din partea patronilor, precum şi din partea administraţiei publice de specialitate la nivel de ramură;
– este necesar să se efectueze modificări în legislaţie pentru a extinde acţiunea convenţiei colective la nivel de ramură asupra tuturor salariaţilor, fiind respectată o anumită reprezentativitate a celor care participă la negocieri (de exemplu, 50%+1 atât din partea sindicatelor, cât şi din partea patronilor);
– este pusă la îndoială necesitatea purtării negocierilor colective la nivel de teritoriu;
– este subdezvoltat parteneriatul social la nivel de unitate economică. Practic, în unităţile economice nu există comisii pentru dialog social „angajator-salariaţi”, în cadrul cărora s-ar derula negocierile colective.
12. Convenţia nr. 181 privind agenţiile private de ocupare a forţei de muncă, adoptată pe 19.06.1997 la Geneva
Dat fiind faptul că în ultimul timp au fost adoptate mai multe acte normative care reglementează activitatea agenţiilor private pentru ocuparea forţei de muncă, CNSM consideră necesar să menţioneze următoarele:
1. La articolul 1, paragraful 1 c), articolul 2, paragraful 4, articolele 3 şi 7, se va specifica, respectiv, că CNSM nu a fost consultată asupra următoarelor aspecte:
– serviciile care pot fi prestate de agenţiile private pentru ocuparea forţei de muncă;
– condiţiile în care agenţiilor private pentru ocuparea forţei de muncă li se poate interzice oferirea serviciilor unor categorii de lucrători;
– statutul juridic şi condiţiile de licenţiere a activităţii agenţiilor private pentru ocuparea forţei de muncă;
– autorizarea excepţiilor ce ţin de prestarea unor servicii anumitor categorii de lucrători.
2. La articolul 8, paragraful 1 şi articolul 13, paragraful 1, se va menţiona, de asemenea, că CNSM nu a fost înştiinţată şi nu i s-a propus să participe:
– la elaborarea cadrului normativ care reglementează colaborarea între agenţiile de stat pentru ocuparea forţei de muncă şi agenţiile private de ocupare a forţei de muncă;
– la elaborarea măsurilor pentru asigurarea unei protecţii adecvate şi neadmiterea abuzului faţă de lucrătorii-emigranţi care au fost recrutaţi sau plasaţi în câmpul muncii de către agenţiile private pentru ocuparea forţei de muncă.
13. Convenţia nr. 182 privind interzicerea celor mai grave forme ale muncii copiilor şi acţiunea imediată în vederea eliminării lor, adoptată pe 17.06.1999 la Geneva
CNSM nu a fost sesizată despre vreun caz de nerespectare a Convenţiei în cauză.