„Calea Ferată din Moldova (CFM) urmează a fi reorganizată în societăți comerciale cu activitatea de bază marfă, pasageri și infrastructură”. Această frază se conține într-un comunicat de presă difuzat recent de Ministerul Economiei și Infrastructurii.
Tot din această sursă aflăm că acest minister a elaborat proiectul de hotărâre a Guvernului Republicii Moldova privind aprobarea Codului transportului feroviar și proiectul de Lege pentru modificarea unor acte legislative în conformitate cu care va fi lichidată întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” și, ulterior, împărțită, partajată pe bucăți.
Sergiu Railean, ministrul Economiei și Infrastructurii, justifică necesitatea lichidării și reorganizării întreprinderii respective prin faptul că, pe parcursul anilor, calitatea serviciilor de transport feroviar de pasageri s-a înrăutățit. Majoritatea vagoanelorau termene de exploatare depășite, iar tre-nurile circulă cu o viteză de 30-40 de kilo-
metri pe oră. Din păcate, dumnealui nu pomenește de condițiile proaste de muncăpentru feroviari, de restanțele salarialede sute de milioane de lei pe care le are ad-ministrația întreprinderii față de angajați.
De ce s-a ajuns în situația critică, disperată de a lichida și a ciopârți ÎS „Calea Ferată din Moldova”? Doar cu 10-15 ani în urmă, acest agent economic înregistra venituri de trei miliarde de lei, iar acum a devenit nerentabil, falimentar. Credem că principala explicație o constituie lipsa unui management real, eficient, a unor conducători competenți, abili. Doar în ultimul deceniu, prin fotoliul de director general al întreprinderii s-au perindat vreo opt per-soane. Adică, ar reieși că aproape în fiecare an s-a schimbat conducătorul acestei unități economice. Practic, nici unul dintre foștii directori generali nu avea nici în clin, nici în mânecă cu domeniul respectiv de activitate. Vă aduceți aminte chiar, și un medic sanitar ajunsese să dirijeze mersul trenurilor, mai exact, această gospodărie complexă, de importanță strategică. M-am interesat și de biografia actualului lider al întreprin-derii. A activat prin organele statistice, la întreprinderea „Universul”, care se ocupă de tipărituri și nicicum n-are tangențe cu acest sector al transporturilor din țară.
Din întreprindere foarte profitabilă, CFM a devenituna falimentară
Mai pe scurt, orice formațiune politică ce a ajuns la guvernare a trimis oameni incompetenți, mediocri, aș zice, iresponsabili, la cârma acestei întreprinderi strategice pentru țară. Drept urmare, locomotivele luau foc după ce reveneau în depou, zeci de milioane de euro erau aruncate în vânt, iar restanțele salariale creșteau la sute de milioane de lei. Oricine venea la guvernare, vedea în ÎS „Calea Ferată din Moldova”, ca și în orice agent economic monopolist, drept o vacă de muls, un mecanism de făcut bani.
Sergiu Railean declară că infrastructura feroviară are nevoie de investiții și de modernizare. Chipurile, prevederile noului Cod al transportului feroviar vin să delimiteze atribuțiile și competențele în domeniu și să creeze premise pentru dezvoltarea și generarea veniturilor, constituind astfel un mediu concurențial echitabil și transparent. El se pronunță pentru „a se asigura cetățenilor călătorii confortabile și în deplină siguranță”. Totodată, sugerează că prin această reorganizare vor fi motivați agenții economici să efectueze activități operaționale utilizând infrastructura feroviară.
Sindicatele nu aprobă divizarea ÎS „Calea Ferată din Moldova” în societăți comerciale
Ministrul Economiei și Infrastructurii mai precizează că, urmare a implementării prevederilor proiectului Guvernului, va fi creată Autoritatea Feroviară ca instituție de autorizare, supraveghere și control al siguranței în domeniul feroviar. Deci, ministrul se preocupă de confortul, siguranța pasagerilor, a altor beneficiari, dar nu manifestă nici o grijă față de oamenii care vor trebui să muncească ca să asigure condiții bune celor ce aleg transportul feroviar, adică față de angajați. Nici o referire la soarta actualilor angajați ai întreprinderii „Calea Ferată din Moldova”. Li se vor garanta locuri de muncă în structurile nou create conform planurilor Guvernului? Vor fi achitate restanțele salariale de sute de milioane de lei pe care le are întreprinderea? Cine le va plăti? Statul? Societățile comerciale care vor fi doar cu gândul la profit? Nici măcar o aluzie în acest sens, lipsă totală de atenție, nu mai zic de obligații, față de angajații actuali ai ÎS „Calea Ferată din Moldova”.
De aceea, era și firesc ca, în condițiile în care în proiectele elaborate de Ministerul Economiei și Infrastructuri nu se prevede nici cea mai mică grijă pentru feroviari, sindicatele să nu fie de acord cu lichidarea și divizarea ÎS „Calea Ferată din Moldova”.
Astfel, Ion Zaporojan, președintele Fe-derației Sindicale a Feroviarilor din Mol-dova, a declarat că federația pe care o conduce nu poate susține proiectul Codului transportului feroviar și proiectul de Lege pentru modificarea unor acte legislative, deoarece sindicatul de ramură are drept scop principal apărarea drepturilor și a intereselor profesionale, economice, de muncă și sociale colective și individuale ale membrilor săi. El a ținut să evidențieze că autorii acestor proiecte au dat dovadă de lipsă de atenție pentru protecția socială a feroviarilor, majoritatea covârșitoare a cărora sunt sindicaliști.
De asemenea, Ion Zaporojan, atât în calitate de lider sindical, cât și de specialist versat în domeniul transportului feroviar, nu este de acord cu intenția de a diviza ÎS „Calea Ferată din Moldova” în societăți comerciale. În susținerea poziției sale, el invocă experiența negativă a țărilor baltice și a României, care, deși au împărțit întreprinderile feroviare de stat în societăți comerciale, calitatea serviciilor prestate nu s-a îmbunătățit. Într-adevăr, peste Prut a fost înființată societatea comercială „CFR Călători”, însă mass-media continuă să ofere subiecte fierbinți din care rezultă că pasagerii continuă să călătorească în condiții insalubre, inadecvate din trenuri.
Nici Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova nu aprobă proiectul Codului transportului feroviar, proiectul de Lege pentru modificarea unor acte legislative. Într-o scrisoare expediată Ministerului Economiei și Infrastructurii (autor al acestor două proiecte), Oleg Budza, președintele CNSM, argumentează că piața transportului feroviar din Republica Moldova este una mică în comparație cu cele din regiune, astfel încât liberalizarea excesivă a respectivului segment al transporturilor din țară, chipurile, pentru sporirea mediului concurențial, ar avea, în viziunea CNSM, un impact negativ asupra acestei ramuri, mai cu seamă asupra salariaților.
În opinia Confederației, separarea IS „Calea Ferată din Moldova” în mai multe întreprinderi independente pe diferite sectoare – infrastructură, transport de călători și transport de mărfuri – va conduce la disponibilizarea în masă a personalului angajat în prezent la această unitate economică.
Cu atât mai mult cu cât, se menționează în scrisoare, în proiectele respective nu se regăsesc unele prevederi concrete pentru stabilirea unor măsuri de protecție, inclusiv pentru reangajarea (recalificarea) salariaților în cadrul viitoarelor întreprinderi din ramura transportului feroviar. Tocmai aceste constatări, se mai precizează, continuă să alimenteze motivele pentru care membri de sindicat, afiliați Federației Sindicale a Feroviarilor din Moldova, continuă să se pronunțe împotriva adoptării acestor două proiecte.
Respectivele proiecte, susține Oleg Budza, nu pot fi susținute de către sindicate, câtă vreme nu există o premisă sigură privind asigurarea fermă a respectării drepturilor și intereselor lucrătorilor, membri de sindicat, din cadrul IS „Calea Ferată din Moldova”. Or, în opinia dumnealui, măsurile de protecție se impun a fi prevăzute chiar din momentul reformării întreprinderii, amendării Codului transportului feroviar și nicidecum la etapa elaborării planului de implementare a Concepției de restructurare a sectorului feroviar, după cum preconizează autorul proiectului, Ministerul Economiei și Infrastructuri.