O iniţiativă privind consolidarea şi dezvoltarea parteneriatului social din domeniul formării profesionale a fost lansată în cadrul unui seminar desfăşurat recent de Federaţia „Agroindsind”. Aceasta ţine de organizarea, la prima etapă, a unor întâlniri şi discuţii pe tema respectivă cu toţi potenţialii parteneri de dialog din raioanele în care funcționează şcoli profesionale cu profil agroindustrial.
Astfel, scopul dezbaterilor axate pe consolidarea parteneriatului social din domeniul formării profesionale va fi identificarea unor puncte de interes comun pentru toţi actorii relevanţi, a precizat Leonard Palii, vicepreşedinte al Federaţiei „Agroindsind”. La discuţii ar urma să fie invitaţi reprezentanţi ai mediului de afaceri, ai administraţiei publice locale, şcolilor profesionale, sindicatelor, agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă etc.
„Ne-am pus ca scop să avem întâlniri cu toţi potenţialii parteneri sociali din raioanele în care activează şcoli profesionale, ca să vedem care sunt punctele de interes comun. Noi vom acorda asistenţă de ordin metodic, organizaţional şi, dacă va exista teren fertil pentru acest parteneriat, el va lua amploare”, a menţionat Leonard Palii.
Atragerea angajatorilor
Obiectivul principal al seminarului în cauză a fost definirea celor mai actuale probleme ale şcolilor profesionale care pot fi soluţionate prin intermediul parteneriatului social şi, în primul rând, prin atragerea în această colaborare a angajatorilor.
Un alt aspect a ţinut de identificarea celor care la nivel de raion ar putea fi
principalii parteneri sociali. Nu mai puţin importantă a fost şi evaluarea interesului celorlalte părţi în raport cu şcolile profesionale.
„Parteneriatul social poate avea loc numai atunci când părţile, pentru a-şi realiza pe deplin mandatul, au nevoie şi sunt de acord să conlucreze cu toţi acei care au interese comune. În discuţii, participanţii la seminar au ajuns la concluzia că este necesar să fie fortificat acest instrument, deoarece lucrurile încă nu merg aşa cum ar trebui”, a subliniat Leonard Palii.
Stagiile de practică
O problemă serioasă a şcolilor profesionale ţine de organizarea stagiilor de practică ale elevilor. Or, în timp ce piaţa muncii înaintează cerinţe serioase faţă de instituţiile de învăţământ profesional tehnic, acestea nu au cum să asigure doar în condiţii de laborator formarea deprinderilor practice de care au nevoie companiile, a apreciat vicepreşedintele „Agroindsind”.
Situaţia este generată şi de faptul că, prin raioane, dar şi la nivelul întregii ţări, nu sunt destule întreprinderi cu un nivel adecvat de dezvoltare şi un număr mai mare de angajaţi care să poată organiza stagii de practică. Pe de altă parte, nici agenţii economici nu manifestă interes faţă de posibilitatea de a conlucra cu şcolile profesionale.
La acestea se mai adaugă şi problema elaborării standardelor ocupaţionale. În timp ce în ţara noastră sunt necesare astfel de standarde pentru cel puţin 200 de meserii, profesii şi specialităţi, până acum au fost elaborate doar 33. În consecinţă, reprezentanţii Ministerului Educaţiei au decis că procesul educaţional nu poate fi oprit din cauză că nu există standarde ocupaţionale şi au început să elaboreze curricule noi, care nu se ştie cât de bine vor reflecta nevoile pieţei muncii.
Astfel, pentru 2017, Ministerul Educaţiei a prevăzut un şir de măsuri necesare pentru continuarea reformei din învăţământul profesional tehnic. Vera Chilari, consultant superior în cadrul acestei instituţii, a precizat că una dintre priorităţi se referă la pilotarea traseului de urmărire profesională a absolvenţilor şcolilor profesionale.
Aceasta le va permite factorilor ministeriali să dispună de un indicator al calităţii procesului educaţional şi al impactului reformei. Alte acţiuni de amploare ţin de continuarea procesului de elaborare a diferitelor curricule şi calificări, inclusiv pentru domeniul servicii şi agricultură.
Un aspect semnificativ al reformei se referă la elaborarea, prin metode participative, a unor planuri strategice de dezvoltare a instituţiilor din învăţământul profesional tehnic. În ultimii ani, 22 dintre aceste şcoli au elaborat astfel de strategii, a specificat Rima Bezede, preşedinta Centrului Educaţional „ProDidactica”.
Şi parteneriatul
social se regăseşte
în strategiile şcolilor profesionale
Obiectivele strategice formulate de majoritatea şcolilor ţin, în primul rând, de îmbunătăţirea calităţii resurselor umane sau de asigurarea cu infrastructură şi echipamentul necesar pentru pregătirea unor muncitori calificaţi. O direcţie strategică importantă, dar care, din păcate, nu de fiecare dată se regăseşte în aceste planuri de dezvoltare, ţine de consolidarea parteneriatului social, a adăugat Rima Bezede.
La rândul său, Vladimir Savin, directorul Şcolii profesionale din Ungheni, a remarcat că atât timp cât calificarea cadrelor nu este conformă noilor cerinţe, modernizarea acestor instituţii este dificilă.