Pe adresa redacţiei a parvenit zilele trecute o scrisoare cu următorul conţinut:
„Ne interesează dacă există în Republica Moldova standarde, care ar reglementa unele aspecte ce ţin de comercializarea cărnii de pui şi ar asigura un nivel minim de corectitudine din partea producătorilor şi a comercianţilor.
Este vorba despre asemenea produse cum sunt cele vândute drept pulpe, dar care sunt, de multe ori, pulpe împreună cu spate. Uneori acestea au şi bucăţi mari de piele ce reprezintă cel mai degrabă deşeuri tehnologice şi nu sunt înlăturate înainte de comercializare, dar nici nu sunt pentru consum. De asemenea, unele pulpe nu sunt tăiate de la încheietura cu piciorul, ci mai conţin şi o bucată din acesta. Totul se face pentru a trage la cântar şi a percepe mai mulţi bani, deşi este evident că deşeurile respective nu fac parte din produsul numit pulpă şi pot fi doar aruncate.
Cu respect,
Angela Mititelu, or. Chişinău”
La solicitarea unui corespondent al ziarului, reprezentanţii Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor au precizat că atunci când pe eticheta unde este indicată denumirea produsului și prețul e scris pulpă, trebuie să fie comercializată pulpă curată, fară deșeuri tehnologice (oase, carcas, spate, piele). În caz contrar, aceste deșeuri trebuie indicate în textul de pe etichetă.
Dacă aceste pulpe împreună cu deșeuri tehnologice sunt depistate de consumator în comercializare și sunt date drept pulpe, atunci este o problemă ce ține de competența Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor. Conform Legii nr. 231 din 23.09.2010 cu privire la comerţul interior, agenţia efectuează supravegherea pieţei privind conformitatea produselor şi serviciilor cu cerinţele prescrise şi/sau declarate, inclusiv cu normele metrologice, respectarea cerinţei de indicare a preţurilor, precum şi a legislaţiei privind protecţia consumatorilor, au specificat aceleaşi surse.
Reporterul ziarului a studiat această problemă la un şir de magazine şi puncte de comercializare a cărnii de pui din sectorul Râşcani al capitalei. În majoritatea absolută a cazurilor, deşi denumirea produsului ce însoţea preţul de comercializare era indicată drept pulpe, acestea erau împreună cu spate. Întrebaţi dacă dispun şi de pulpe fără deşeuri tehnologice, vânzătorii au constatat, aproape de fiecare dată, că nu au aşa ceva.
Apelat telefonic, reprezentantul unei cunoscute fabrici de păsări autohtone, responsabil de livrarea producţiei prin magazine şi puncte de comercializare, a precizat că producătorul respectiv nu are în prezent în lista sa de produse pulpe fără spate şi nici spate de pui separat.
Acesta a evitat să numească preţurile primului sau celui de-al doilea produs şi a accentuat că producătorul în cauză va opera, în următoarele zile, o majorare a preţurilor.