Azerbaidjan: Majorarea termenului concediului plătit
În Azerbaidjan a fost semnat un document important – Contractul colectiv pentru anii 2014-2015, între Cabinetul de Miniştri, Confederaţia Naţională a Sindicatelor şi Confederaţia Naţională a Întreprinzătorilor (patronilor) din ţară. Acesta presupune o serie de inovaţii care apără drepturile muncitorilor simpli.
Una din aceste inovaţii reprezintă majorarea cu o săptămână a concediului plătit. Acest lucru va deveni posibil datorită aderării la articolul 2 al Cartei Sociale Europene. Lucru pe care ţara intenţionează să-l facă în cel mai apropiat timp, judecând după acordul respectiv.
Potrivit presei locale, companiile private care activează în Azerbaidjan încalcă legislaţia existentă, refuzând să le acorde colaboratorilor lor concedii chiar în mărime de 21 de zile lucrătoare, substituindu-l cu unul mult mai mic – de şapte şi de 14 zile.
Specialiştii speră că adoptarea acestui articol al documentului internaţional va permite schimbarea situaţiei în mod radical.
Rusia: Restanțe salariale
Autoritățile portuare au interzis motonavei „Don” să iasă în larg pe motiv că proprietarul navei nu a achitat marinarilor salariile. Acțiunea este desfășurată în cadrul Campaniei „Legea cu privire la drepturile marinarilor: de la vorbe la fapte”. Aceasta este desfășurată deja de mai mulți ani de către Organizația teritorială „Sud” a Sindicatului marinarilor din Rusia pentru a susține Convenția OIM privind munca în domeniul maritim, aprobată în anul 2006.
Oprirea navei „Don” este prima reținere „convențională” într-un port din Novorossisk din acest an. Anterior, au mai avut loc două cazuri similare – nu au putut ieși în larg nava tip vrachier „Hermann Schoening” din Germania și cargobotul „SHT Huseyin Akil” din Turcia. Practica demonstrează că cel mai răspândit motiv al conflictelor dintre marinari și angajatori sunt restanțele salariale.
Verificările vizavi de motonava „Don” au demonstrat că respectiva companie de navigație datora echipajului o sumă mare de bani – 70 de mii de dolari. De asemenea, s-a constatat că înainte de cursă fiecare dintre marinari a semnat o recipisă prin care a acceptat cu anticipație posibilele restanțe salariale și a garantat că nu va apela la Fe-derația Internațională a Transportatorilor (FIT).
Angajamentele ciudate pe care marinarii au acceptat să le semneze în detrimentul lor i-au uimit nu doar pe reprezentanții sindicatului, dar și pe inspectorii controlului portuar de stat. Însă, potrivit experților, aceste acte cu semnătură nu au nici o putere juridică, or, Convenția privind munca în domeniul maritim obligă proprietarul navei să achite echipajului retribuția nu mai rar de o dată pe lună, fără anumite condiții și rezerve.
Deci, nici un fel de recipise nu pot lipsi marinarul de dreptul de a-și ridica retribuția pentru munca prestată. Autoritățile portuare pot reține nava dacă depistează încălcări ale prevederilor Convenției.
Inspectorii controlului portuar de stat echivalează gravitatea unor încălcări de acest gen cu defecțiunea motorului princip al.
Panama: Sindicatele, în apărarea lucrătorilor
Patru sindicate panameze şi conducerea Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (FIT) au depus declaraţii în Comitetul OIM (Organizaţia Internaţională a Muncii) privind libera asociere. Situaţia este legată de cazurile de încălcare a Convenţiilor nr. 87 şi 98 privind negocierile colective şi libera asociere, fixate în Panama.
Sindicatele şi FIT intenţionează să apere drepturile a 9000 de lucrători de la Canalul Panama, a căror zi de muncă durează 18 ore. Organizaţiile sunt îngrijorate de nerespectarea securităţii muncii, precum şi a procesului de negocieri. Administraţia canalului panamez, în opinia lor, nu se conduce de deciziile Consiliului naţional privind relaţiile de muncă, desfăşurarea negocierilor colective şi respectarea garanţiilor compensatorii pentru muncitori.
În afară de libera asociere, sindicatele şi FIT mai intenţionează să reglementeze problemele ce ţin de plăţile salariale, precum şi de instruirea muncitorilor. Ele sunt sigure că implicarea lor va duce la ameliorarea condiţiilor de muncă.
Turcia: Grevă încununată de succes
O lună şi jumătate de proteste au dat rezultate pozitive, 215 muncitori ai Uzinei „Kimberly Clark” din oraşul Gebze (Turcia) au obţinut acceptarea revendicărilor în urma unei greve declanşate. La acţiunea respectivă a participat activ Sindicatul „Tümka-İş” (organizaţie membră a Uniunii Globale „IndustriALL” din Tucria). Datorită eforturilor activiştilor acesteia, negocierile cu administraţia au condus la rezultate pozitive.
Conducerea locală a acceptat să îndeplinească revendicările principale ale participanţilor la grevă. În noul Contract colectiv de muncă a fost majorat considerabil termenul de înştiinţare despre concediere. Membrii sindicatului au obţinut şi o majorare semnificativă a salariului. Au fost introduse reguli speciale pentru angajaţii cu salarii mici, astfel a fost redus decalajul existent în reţeaua tarifară.
Complotul corporațiilor: Reducerea ilegală a salariilor
Zece mii de angajați ai câtorva companii americane din domeniul IT, mai concret, „Apple”, „Google”, „Intel” și „Adobe” și-au acționat patronii în judecată printr-o acțiune colectivă. Angajații îi acuză pe angajatori de faptul că aceștia s-ar fi înțeles să nu atragă specialiștii unii de la alții, dar și că ar fi stabilit în mod ilegal niște tarife de salarizare pentru această industrie.
În procesul de investigații a fost scoasă în vileag corespondența electronică din 2007 între regretatul Steven Jobs și Eric Schmidt, care pe atunci era director executiv „Google”. Din documente rezultă că ei ar fi încheiat un Acord cu privire la stabilirea retribuțiilor pentru piața specialiștilor tehnici care se referea, de asemenea, și la angajații din afara „Apple” și „Google”. Printre cei suspecți figurează „Dell”, „IBM”, „eBay”, „Microsoft”, „Comcast”, „Clear Channel”, „Dreamworks”, „WPP”. În acest complot salarial au fost implicate până la 1 mln. de persoane care activau în baza acestor înțelegeri tacite.