
Foto: businesstime.com
Italia
A fost creată reţeaua sindicală globală a angajaţilor Finmeccanica
Recent, în cadrul unei întrevederi de la Roma, sindicatele care reprezintă angajaţii companiei Finmeccanica au creat o nouă reţea globală ce urmează să coordoneze activitatea acestora şi să intensifice influenţa sindicală.
Compania transnaţională Finmeccanica reprezintă 70 la sută din industria aerospaţială, a sistemelor de apărare şi securitate din Italia. Totodată, grupul Finmeccanica este prezent şi în Marea Britanie, SUA, Germania, Spania, Australia, Canada, în alte ţări.
Compania are 47000 de angajaţi. Circa 38% din numărul total al acestora sunt membri ai organizaţiilor sindicale, reunite de IndustriALL. Compania a trecut printr-o perioadă de restructurare. Acum, după ce sindicatele au creat o reţea globală, partenerul internaţional al societăţii unite va fi reprezentat de angajaţii asociaţi.
Brian Koehler, directorul Uniunii Globale IndustriALL pentru industria aerospaţială, a salutat înfiinţarea noii reţele: „Planul de acțiuni aprobat de acest grup de sindicate stabilește o agendă comună și entitatea care va desfășura dialogul social cu Finmeccanica la nivel internațional. În primul rând, facem apel către companie ca aceasta să-și respecte angajamentele juridice și să creeze un Consiliu European pentru Producție care să fie funcțional cu adevărat, după care să recunoască rețeaua globală, soluționând problemele noastre comune. Problema îmbătrânirii forței de muncă este comună pentru toate țările și sindicatele cheamă să se investească în instruirea profesională și în efectuarea de studii dedicate noilor tehnologii cu scopul de a asigura locuri de muncă stabile.
Potrivit unor estimări, în anii următori, în general, se așteaptă o creștere a industriei aeronautice și spațiale, dar și a celei de apărare. Aceste ramuri își vor menține cel mai important rol în economia mondială, asigurând la modul direct cu locuri de muncă 8,7 mln. de persoane și creând în total 58,1 mln. de locuri de muncă.
Rusia
În Duma de Stat se află un proiect de lege privind indexarea minimă a salariilor
Oleg Şein, deputat al Dumei de Stat a Federaţiei Ruse, vicepreşedinte al Confederaţiei Muncii din Rusia, a înaintat în Duma de Stat un proiect de lege care stabileşte nivelul minim de indexare a salariilor angajaţilor. Proiectul de lege a fost înaintat în parlamentul rus la iniţiativa Confederaţiei Muncii din Rusia.
Potrivit legislaţiei actuale, salariile sunt indexate în legătură cu
majorarea preţurilor de consum la mărfuri şi servicii (art. 134 CM al FR). Totodată, în prezent, organizaţiile de tip comercial şi necomercial (organizaţiile nebugetare) decid în mod independent cum să indexeze salariile. În astfel de organizaţii, indexarea este reglementată, de exemplu, de regulamentul privind remunerarea muncii, inclusiv prin intermediul parteneriatului social.
„Totuşi, obligaţia angajatorului de a indexa salariile în funcţie de preţurile la servicii şi mărfuri, de multe ori, este interpretată drept capacitatea acestuia de a efectua indexarea respectivă. Practica demonstrează că la multe întreprinderi salariile nu au mai fost indexate de câţiva ani. Perfectând prevederile despre modul de indexare în funcție de posibilitățile financiare și economice ale unității, angajatorul își declină orice responsabilitate în acest sens”, spune Oleg Șein.
Potrivit deputatului, angajatorii care nu fac parte din categoria unități bugetare nu sunt obligați să efectueze indexările în conformitate cu rata inflației. În acest sens, este necesar să fie introdus un minim de indexare a plăților salariale care să corespundă ratei inflației în regiunile respective din Federația Rusă.
„Sperăm că ulterior munca la proiectul de lege va genera discuții publice ample la subiectul politici naționale în domeniul asigurării unui nivel decent al salariilor în țara noastră. În procesul de promovare și perfecționare a legii, este necesar să se țină cont în cea mai mare măsură de interesele diferitelor categorii de salariați cu niveluri diferite de venituri”, a atenționat Oleg Șein, vicepreședinte al Confederației Muncii din Rusia.
Marea Britanie
Shell va închide mai multe oficii ale companiei britanice BG Group
Compania anglo-olandeză de petrol şi gaze naturale Royal Dutch Shell va închide oficiul central al BG Group spre sfârşitul anului curent în cadrul programului de diminuare a cheltuielilor şi reducerii planificate a 10.300 de locuri de muncă.
Preţurile mici la petrol au avut un impact substanţial asupra indicilor de profit ai Shell, care la 15 februarie 2016 a finalizat procesul de comasare cu BG, formând astfel unul dintre cei mai mari actori de pe piaţa de petrol şi gaze , potrivit valorii de piaţă.
Profiturile nete ale Shell în 2015 s-a redus de 7,6 ori în comparaţie cu anul 2014, constituind 1,94 miliarde de dolari. Pe acest fundal compania a iniţiat eforturi de diminuare a cheltuielilor, declarând totodată reduceri aferente ale locurilor de muncă, ce se estimează la 10,3 mii.
Shell va propune colaboratorilor biroului BG din Reading (Anglia), dar și angajaților săi din Marea Britanie, sa-și prezinte demisia din proprie inițiativă. În plus, compania intenționează să închidă oficiul BG la Aberdeen în legătură cu procesul de concentrare a activităților companiei în cadrul capacităților proprii de producție din acest oraș. De asemenea, spre sfârșitul anului 2017, va fi închis oficiul BG din Manchester.
Shell precizează că toate concedierile vor avea loc prin consultarea cu angajații. Se mai menționează că, în cadrul inițiativei de reducere a 10,3 mii de salariați, o parte dintre aceștia, mai exact, 2,8 mii, vor fi implicați cu procesul de integrare a companiei cu BG.
Transport maritime
ITF va realiza un studiu privind respectarea MLC-2006
Federaţia Internaţională a Transportatorilor (ITF) va verifica modul de executare a normelor Convenţiei OIM privind munca în domeniul maritim din 2006 (MLC, 2006) în ţările care au ratificat-o. Studiul va fi efectuat de Centrul Internaţional de protecţie a drepturilor navigatorilor (Seafarers’ Rights International, SRI).
ITF a depus eforturi maxime în scopul elaborării Convenţiei MLC, care este calificată drept cea mai ambiţioasă dintre toate convenţiile existente şi care cuprinde în mod exhaustiv condiţiile de muncă reale de pe navele maritime din secolul XXI.