19 aprilie 2024
Chisinau
Varia

Cum sunt achitate călătoriile cu transportul public în diferite ţări ale lumii

Loading
Varia Cum sunt achitate călătoriile cu transportul public în diferite ţări ale lumii
Cum sunt achitate călătoriile cu transportul public în diferite ţări ale lumii
achitare-transport-public

Foto: allfun.md

 

Subiectul plăţii pentru călătoriile în transportul public din Chișinău a devenit deosebit de acut după majorarea prețurilor la abonamentele de călătorie. Mai jos vă prezentăm modurile prin care pa­sagerii din câteva ţări achită călă­toriile în transportul public. Am ales pentru exemple orașe din Europa, Asia şi America.

 

Moscova

 

La Moscova, din anul 2015, funcţionea­ză un serviciu numit „Biletul mobil”, pen­tru achitarea fără contact a călătoriilor din transportul public prin intermediul telefo­nului mobil. Acesta a fost lansat de Depar­tamentul transport împreună cu Metroul de la Moscova şi cei mai mari operatori de telefonie mobilă din ţară. Pentru achitarea călătoriei în transportul public, este sufici­ent să apropii de turnichet telefonul celular care susţine tehnologia NFC. Serviciul „Bi­letul mobil” permite efectuarea plăţilor în toate tipurile de transport public municipal, inclusiv metrou şi „Aeroexpress”. Totodată, oamenii au acces şi la achitarea plăţii pentru vizitarea Grădinii zoologice de la Moscova.

Plata se efectuează printr-o singură atin­gere a celularului de validator.

 

Minsk

 

Şi la Minsk este pus în aplicare un sistem automatizat de achitare şi control al călăto­riilor cu transportul public (SAAC). Acest sistem automatizat permite aplicarea diver­selor modalităţi de achitare şi control al călă­toriilor în transportul de pasageri. Sistemul a fost dat în exploatare la 1 februarie 2014. Toate autobuzele, troleibuzele şi tramvaiele „Minsktrans” sunt utilate cu compostoa­re electronice pentru stingerea biletelor de hârtie de unică folosinţă şi cu validatoare.

Sistemul automatizat de achitare şi con­trol permite combaterea eficientă a călă­toriilor fără bilet (pe seama deconectării sistemului pentru perioada controlului), falsificării documentelor de călătorie, dar şi ținerea unei evidenţe exacte a numărului de pasageri în transportul public.

În Minsk a mai fost pus în aplicare un document electronic unic, cu care pasagerul achita călătoria în troleibuz, autobuz (in­clusiv cele interurbane), tramvai, metrou şi unele trenuri electrice interurbane (liniile urbane).

 

Kiev

 

Din 1 ianuarie 2014, la Kiev a fost pus în aplicate un sistem de achitare a călătoriilor cu metroul şi cu transportul public terestru, în care funcţionează două tipuri de bilete – pentru numărul de călătorii şi pentru o anumită perioadă de timp (de la o zi până la un an). Acelaşi bilet poate fi folosit în toate tipurile de transport (în afară de microbu­ze). Biletele prezintă nişte carduri de plastic cu cip care reacţionează la turnichetele din metrou şi validatoare (dispozitive speciale pentru citirea informaţiilor) în transportul terestru.

 

Varşovia

 

achitare-transport-public-warsovia

Foto: ztm.waw.pl

 

În Polonia, pentru a trece prin turnichet, trebuie să introduci în fanta aparatului bile­tul, care va fi tras şi apoi scos afară cu data imprimată. Biletele compostate sunt folo­site pentru deschiderea turnichetului. De menționat că la toate stațiile de metrou sunt amplasate automate de vânzare a tichetelor. Costul tichetelor poate fi achitat atât cash (aparatul oferă și rest), cât și cu ajutorul unui card de credit.

Pentru a cumpăra un tichet, se atinge ecranul automatului, după care apare un meniu în care se selectează numărul și tipul tichetelor, dar și modalitatea de achitare. Meniul este disponibil în mai multe limbi (poloneză, engleză, germană, rusă).

Tichetele sunt valabile pentru toate tipu­rile de transport public din Varșovia – auto­buz, tramvai, troleibuz, metrou.

Este unicul sistem de metrou activ din Polonia. Acest metrou este considerat unul dintre cele mai noi din Uniunea Europeană.

 

Londra

 

La Londra, costul călătoriilor este achi­tat cu ajutorul cardurilor cu bandă magne­tică și al smartcardurilor. Un tichet pentru o singură călătoriile prin zona 1 și 2 costă 3,55 euro.

Tichetul, valabil pe parcursul unei singure zile pentru călătoriile efectuate, cu excepția orelor de vârf, costă 4,74 euro. Tichetele pentru călătoriile în perioada orelor de vârf sunt mai scumpe cu circa 50 la sută.

Cumpărând tichetele de la casă, londone­zii anunță tipul și costul acestora. Din câte se pare, le vine greu să indice zonele.

De menționat că în cadrul metroului din Londra tichetele sunt verificate și la intrare, și la ieșire.

 

Atena

 

În Grecia, cei care călătoresc cu metroul, autobuzul, tramvaiul și trenul sunt obligați să-și înregistreze tichetele. În acest sens, în troleibuze și autobuze sunt folosite aparate de culoare oranj, iar în tramvaie și metrou – de culoare bej (acestea sunt instalate în holurile stațiilor).

 

Paris

 

Tichetele pot fi cumpărate la casele din metrou și la aparate din stațiile de metrou, de autobuz, tramvai, la stațiile RER. Pasage­rii mai au parte de o surpriză. Este vorba de așa-numitul „carnet”. Dacă pasagerul cum­pără 10 bilete odată, atunci costul lor va fi mai mic cu 30 la sută.

 

New York

 

Sistemul de transport subteran din aceas­tă metropolă este unul dintre cele mai dez­voltate din lume. La lansarea acestuia, în octombrie 1904, sistemul includea 28 de stații, pe când în prezent numărul lor atin­ge deja 462, iar lungimea liniilor este de 337 de km. În fiecare zi, acest metrou transportă până la cinci milioane de persoane. Pasage­rii utilizează cardul de plastic MetroCard. Timpul de valabilitate începe să curgă din momentul când persoana trece prima dată prin turnichetul metroului sau al autobuzu­lui, indiferent de perioada zilei, iar termenul de acțiune al tichetului se încheie la miezul nopții peste numărul prestabilit de zile.

 

Tokyo

 

Tichetele cu orice valoare nominală sunt comercializate prin intermediul unor automate speciale instalate la fiecare stație.

Tichetele sunt valabile doar în ziua achi-ziționării. De notat că pasagerii metroului din Tokyo pot beneficia de acces la Wi-Fi, scaunele din vagoane sunt dotate cu sistem de încălzire, stațiile sunt anunțate în două limbi (japoneză și engleză). Pasagerii se pot deplasa de la un capăt la celălalt al trenului, or vagoanele sunt unite între ele prin treceri speciale.

 

Sursa: www.ztb.kz

  
Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
slot thailand