Subiectul plăţii pentru călătoriile în transportul public din Chișinău a devenit deosebit de acut după majorarea prețurilor la abonamentele de călătorie. Mai jos vă prezentăm modurile prin care pasagerii din câteva ţări achită călătoriile în transportul public. Am ales pentru exemple orașe din Europa, Asia şi America.
Moscova
La Moscova, din anul 2015, funcţionează un serviciu numit „Biletul mobil”, pentru achitarea fără contact a călătoriilor din transportul public prin intermediul telefonului mobil. Acesta a fost lansat de Departamentul transport împreună cu Metroul de la Moscova şi cei mai mari operatori de telefonie mobilă din ţară. Pentru achitarea călătoriei în transportul public, este suficient să apropii de turnichet telefonul celular care susţine tehnologia NFC. Serviciul „Biletul mobil” permite efectuarea plăţilor în toate tipurile de transport public municipal, inclusiv metrou şi „Aeroexpress”. Totodată, oamenii au acces şi la achitarea plăţii pentru vizitarea Grădinii zoologice de la Moscova.
Plata se efectuează printr-o singură atingere a celularului de validator.
Minsk
Şi la Minsk este pus în aplicare un sistem automatizat de achitare şi control al călătoriilor cu transportul public (SAAC). Acest sistem automatizat permite aplicarea diverselor modalităţi de achitare şi control al călătoriilor în transportul de pasageri. Sistemul a fost dat în exploatare la 1 februarie 2014. Toate autobuzele, troleibuzele şi tramvaiele „Minsktrans” sunt utilate cu compostoare electronice pentru stingerea biletelor de hârtie de unică folosinţă şi cu validatoare.
Sistemul automatizat de achitare şi control permite combaterea eficientă a călătoriilor fără bilet (pe seama deconectării sistemului pentru perioada controlului), falsificării documentelor de călătorie, dar şi ținerea unei evidenţe exacte a numărului de pasageri în transportul public.
În Minsk a mai fost pus în aplicare un document electronic unic, cu care pasagerul achita călătoria în troleibuz, autobuz (inclusiv cele interurbane), tramvai, metrou şi unele trenuri electrice interurbane (liniile urbane).
Kiev
Din 1 ianuarie 2014, la Kiev a fost pus în aplicate un sistem de achitare a călătoriilor cu metroul şi cu transportul public terestru, în care funcţionează două tipuri de bilete – pentru numărul de călătorii şi pentru o anumită perioadă de timp (de la o zi până la un an). Acelaşi bilet poate fi folosit în toate tipurile de transport (în afară de microbuze). Biletele prezintă nişte carduri de plastic cu cip care reacţionează la turnichetele din metrou şi validatoare (dispozitive speciale pentru citirea informaţiilor) în transportul terestru.
Varşovia
În Polonia, pentru a trece prin turnichet, trebuie să introduci în fanta aparatului biletul, care va fi tras şi apoi scos afară cu data imprimată. Biletele compostate sunt folosite pentru deschiderea turnichetului. De menționat că la toate stațiile de metrou sunt amplasate automate de vânzare a tichetelor. Costul tichetelor poate fi achitat atât cash (aparatul oferă și rest), cât și cu ajutorul unui card de credit.
Pentru a cumpăra un tichet, se atinge ecranul automatului, după care apare un meniu în care se selectează numărul și tipul tichetelor, dar și modalitatea de achitare. Meniul este disponibil în mai multe limbi (poloneză, engleză, germană, rusă).
Tichetele sunt valabile pentru toate tipurile de transport public din Varșovia – autobuz, tramvai, troleibuz, metrou.
Este unicul sistem de metrou activ din Polonia. Acest metrou este considerat unul dintre cele mai noi din Uniunea Europeană.
Londra
La Londra, costul călătoriilor este achitat cu ajutorul cardurilor cu bandă magnetică și al smartcardurilor. Un tichet pentru o singură călătoriile prin zona 1 și 2 costă 3,55 euro.
Tichetul, valabil pe parcursul unei singure zile pentru călătoriile efectuate, cu excepția orelor de vârf, costă 4,74 euro. Tichetele pentru călătoriile în perioada orelor de vârf sunt mai scumpe cu circa 50 la sută.
Cumpărând tichetele de la casă, londonezii anunță tipul și costul acestora. Din câte se pare, le vine greu să indice zonele.
De menționat că în cadrul metroului din Londra tichetele sunt verificate și la intrare, și la ieșire.
Atena
În Grecia, cei care călătoresc cu metroul, autobuzul, tramvaiul și trenul sunt obligați să-și înregistreze tichetele. În acest sens, în troleibuze și autobuze sunt folosite aparate de culoare oranj, iar în tramvaie și metrou – de culoare bej (acestea sunt instalate în holurile stațiilor).
Paris
Tichetele pot fi cumpărate la casele din metrou și la aparate din stațiile de metrou, de autobuz, tramvai, la stațiile RER. Pasagerii mai au parte de o surpriză. Este vorba de așa-numitul „carnet”. Dacă pasagerul cumpără 10 bilete odată, atunci costul lor va fi mai mic cu 30 la sută.
New York
Sistemul de transport subteran din această metropolă este unul dintre cele mai dezvoltate din lume. La lansarea acestuia, în octombrie 1904, sistemul includea 28 de stații, pe când în prezent numărul lor atinge deja 462, iar lungimea liniilor este de 337 de km. În fiecare zi, acest metrou transportă până la cinci milioane de persoane. Pasagerii utilizează cardul de plastic MetroCard. Timpul de valabilitate începe să curgă din momentul când persoana trece prima dată prin turnichetul metroului sau al autobuzului, indiferent de perioada zilei, iar termenul de acțiune al tichetului se încheie la miezul nopții peste numărul prestabilit de zile.
Tokyo
Tichetele cu orice valoare nominală sunt comercializate prin intermediul unor automate speciale instalate la fiecare stație.
Tichetele sunt valabile doar în ziua achi-ziționării. De notat că pasagerii metroului din Tokyo pot beneficia de acces la Wi-Fi, scaunele din vagoane sunt dotate cu sistem de încălzire, stațiile sunt anunțate în două limbi (japoneză și engleză). Pasagerii se pot deplasa de la un capăt la celălalt al trenului, or vagoanele sunt unite între ele prin treceri speciale.
Sursa: www.ztb.kz