O cititoare a ziarului „Vocea poporului” ne-a expediat o scrisoare în care se plânge, printre altele, de calitatea asistenţei medicale din ultimii ani. Femeia afirmă că suferă de o maladie cronică ce necesită tratament periodic. Şi, cu toate că medicii îi administrează medicamente în fiecare primăvară şi toamnă, nu prea simte vreo uşurare, ci mai degrabă starea ei se agravează şi mai mult în unele perioade.
„Pe vremuri, mă tratam din când în când la spital şi după aceea, timp de câţiva ani, mă simţeam mai bine, nici nu era necesar să administrez atât de multe medicamente. În ultimii ani, medicamentele s-au scumpit atât de tare, plătim destul de mult şi pentru asigurarea medicală, dar efectul în urma tratamentelor e aproape egal cu zero. Mă întreb şi vă întreb şi pe Dvs. dacă mai există vreun control în acest domeniu sau face fiecare ce vrea?”, ne scrie cititoarea.
Conform unei informaţii publicate de reprezentanţii Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, în 2015, această instituţie a evaluat activitatea a peste 200 de instituţii medicale. Evaluarea a urmărit în ce măsură serviciile prestate de acestea corespund standardelor în vigoare de diagnostic şi tratament, precum şi protocoalelor clinice naţionale şi instituţionale, conform cărora sunt trataţi oamenii.
Evaluatorii au constatat că, pe fundalul unei tendinţe de creştere a volumului şi a calităţii serviciilor medicale, există şi unele deficienţe.
De exemplu, la nivelul asistenţei medicale spitaliceşti au fost înregistrate cazuri în care pacienţii nu au fost asiguraţi pe deplin cu medicamente şi, respectiv, au fost impuşi să procure unele preparate. Totodată, unele persoane au fost internate în spital, deși puteau fi tratate în condiţii de ambulatoriu.
În acelaşi timp, la nivelul asistenţei medicale primare, este înregistrată o supraveghere insuficientă, uneori formală, a pacienţilor cu afecţiuni cronice. Şi, în pofida faptului că indicatorii de proces ce prevăd depistarea precoce a maladiilor arată o anumită creştere, controlul medical profilactic anual nu este efectuat în volum deplin.
Totodată, în urma evaluării, un volum de
servicii prestate de proastă calitate sau raportate nejustificat, estimat la peste nouă milioane de lei, nu a fost validat şi nu a fost acceptat spre plată. Cea mai mare parte a acestuia sau peste 75 la sută revine asistenţei medicale spitaliceşti, după care urmează serviciile de înaltă performanţă şi mai apoi asistenţa medicală primară.
Concomitent, specialiştii CNAM au verificat şi legalitatea, precum şi eficienţa utilizării, în 2015, de către instituţiile medico-sanitare a mijloacelor din fondurile de asigurare obligatorie de asistenţă medicală. Ei au constatat că peste 7,4 mln. de lei nu au fost utilizate conform destinației.
În consecinţă, prestatorii au returnat banii în conturile CNAM şi au achitat şi penalităţi de 1,6 mln. de lei. În acelaşi timp, directorii a zece instituţii medico-sanitare care au admis încălcări au fost amendaţi cu o sumă totală de peste opt mii de lei.
De asemenea, în urma soluţionării a 40 de petiţii adresate de oameni către CNAM privind achitarea nejustificată a serviciilor medicale şi a medicamentelor în staţionar, instituţiile medico-sanitare publice le-au restituit acestora aproape 52 de mii de lei.