Extinderea prăpastiei dintre bogaţi şi săraci se explică şi prin numărul excesiv al escrocilor din administraţiile publice şi din sectorul privat, care se îmbogăţesc pe căi ilegale fără a suporta vreo pedeapsă. Inegalităţile iau amploare pe măsură ce creşte numărul politicienilor, al funcţionarilor, antreprenorilor corupţi. Decalajul prăpăstios între bogaţi şi săraci se formează în societăţile în care nu există şi nici nu funcţionează sistemele de sancţionare a delapidatorilor de bani publici, iar deciziile guvernamentale se iau după principiul „cine dă mai mult”.
Suntem săraci pentru că avem mulţi demnitari corupţi
Din păcate, sunt nişte constatări dureroase, regretabile, care vizează fenomenul corupţiei şi efectele lui în Republica Moldova, unde, potrivit organizaţiei Transparency International Moldova, acesta înfloreşte din cauza lipsei răspunderii pentru luarea deciziilor sau participarea la luarea deciziilor în situaţii de conflict de interese, precum şi a răspunderii pentru funcţionarii de conducere responsabili care au admis situaţii de conflict de interese sau stare de incompatibilitate.
În aceste condiţii, nici nu este de-a mirării că ţara noastră se află pe una dintre cele mai proaste poziţii în clasamentul Transparency International, locul 102 din lista de 177 de state, al indicelui privind percepţia corupţiei. Ceea ce înseamnă că noi facem parte din statele ce formează acea parte a omenirii, de altfel, una dominantă, în care guvernanţii corupţi reprezintă o sursă serioasă a inegalităţii dintre oameni.
Batem pasul pe loc în lupta cu corupţia
Mai grav, potrivit unui raport al organizaţiei Transparency Internaţional Moldova, făcut public recent, „batem pasul pe loc” în ceea ce priveşte prevenirea şi combaterea corupţiei în structurile administraţiei publice centrale: ministere, agenţii, departamente. În ciuda faptului că structurile respective dispun de un cadru legal suficient pentru aplicarea politicilor, măsurilor anticorupţie, raportul acestei instituţii relevă că multe dintre unităţile administraţiei publice centrale practic nu fac nimic pentru a elimina respectivul flagel ce pătrunde tot mai adânc în structurile lor. Explicaţii sunt câteva, în viziunea Transparency Internaţional Moldova, dar cele mai vizibile se arată a fi dorinţa conducătorilor acestora de a-şi asigura un confort instituţional, lipsa de voinţă a acestora. Drept urmare, gestionarea banilor publici se face cu multe încălcări.
Astfel, jumătate din organele administraţiei publice locale nu asigură principiul transparenţei în procesul de planificare a achiziţiilor publice. Puţin se cunoaşte despre rezultatele atribuirii contractelor de achiziţii publice. Informaţiile în acest sens sunt date publicităţii cu mare întârziere. Două treimi din administraţiile publice centrale nu oferă date privind folosirea mijloacelor băneşti din bugetul de stat.
În care ministere corupţia se simte în siguranţă?
Care sunt ministerele, agenţiile, alte structuri ale administraţiei publice centrale ce nu se grăbesc să-şi cureţe propriile „curţi” de „gunoiul” corupţiei? Transparency International Moldova a atribuit punctaje de la 0 până la 4 privind aplicarea politicilor şi măsurilor anticorupţie.
Cele mai rele note au luat tocmai ministerele din blocul social. Aşadar, cu cea mai mică notă, „0,8”, este apreciată funcţionarea mecanismului intern de prevenire a corupţiei în cadrul Ministerului Culturii, condus de Monica Babuc.
Cu părere de rău, nici după scandalul provocat de achiziţionarea autobuzelor pentru transportarea elevilor, Ministerul Educaţiei nu a tras învăţăminte. Activitatea acestuia privind prevenirea şi combaterea corupţiei a meritat aproape cel mai prost calificativ, 1,3 din maximul de 4 puncte. Deşi se vorbeşte în ultimii ani despre furtul a zeci de milioane de lei bani publici ca urmare a falsificării documentelor pentru primirea ajutorului social cu implicarea funcţionarilor din cadrul sistemului de protecţie socială, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei se dovedeşte a fi una dintre structurile codaşe ale administraţiei publice centrale în ce priveşte conceperea şi aplicarea politicilor şi măsurilor anticorupţie. Funcţionarea mecanismului intern de prevenire a corupţiei în cadrul acestui minister a fost apreciat doar cu 1,3 din 4 puncte posibile. Aşa că îmbogăţirea unor funcţionari corupţi din sistemul de protecţie socială a ţării pe seama mijloacelor bugetare destinate celor săraci ar putea să ia proporţii.