Toate restaurantele și localurile de agrement din țară și-au sistat recent activitatea, după ce noul virus COVID-19 a băgat lumea în sperieți și chiar a început să facă ravagii în Republica Moldova, fiind înregistrate tot mai multe victime. Agenții economici se plâng că înregistrează pierderi catastrofale după ce și-au pus lacătele la uși, iar întreprinderile mici și mijlocii solicită autorităților centrale să ia măsuri urgente pentru a susţine antreprenorii în perioada luptei împotriva coronavirusului.
Localurile sunt pustii, la mese nimeni nu mai face comandă și nu se mai cer note de plată. Managerii localurilor încearcă să facă față situației cum pot ca să depășească această criză. Pentru a câștiga cât de cât, dar a veni și în susținerea clienților, unele localuri au început să livreze mâncare la domiciliu. Chiar și așa, comenzile sunt foarte puține.
„Pierderile sunt considerabile. Acestea depășesc 60-70 la sută din încasările anterioare. Sperăm că se va activiza serviciul livrare, pe care îl prestează localul nostru, și să atingem cifre cât mai mari”, ne spune Radu Timoftica, managerul unei rețele de restaurante.
„Ca angajații să nu aibă de suferit și să avem cu ce să le achităm salariile, am decis să trecem la livrarea on-line a comenzilor. Chiar și așa, acestea sunt foarte puține și deja observăm că suntem în pierdere. O parte din echipă am trimis-o acasă, în șomaj tehnic, doi dintre angajați ne-au anunțat deja că vor să se disponibilizeze. Nu știm ce vom face și cum ne vom descurca în viitor. Este o situație destul de critică. Nu putem să facem anumite prognoze, pentru că nu știm ce va fi mâine, darămite peste o lună sau două”, susține managerul unei rețele de pizzerii din Chișinău.
Agenții economici se plâng că vor avea pierderi catastrofale după ce și-au sistat activitatea
În acest context, Asociația Națională a Restaurantelor și Localurilor de Agrement a venit cu o adresare către autorități de a lua măsuri urgente, pentru a susține mediul de afaceri, afectat de coronavirus. „În primul rând, am solicitat să le fie prelungit termenul de rambursare a creditelor pe care le-au contractat agenții economici la băncile comerciale, ori să înghețe plata dobânzilor, așa cum s-a făcut în România. Ne aflăm cu toții într-o situație grea și nu trebuie ca cineva să profite, ci să ne ajutăm”, remarcă Aneta Zasavițchi, președinta Asociației Naționale a Restaurantelor și Localurilor de Agrement.
„Vom veni cu un set de măsuri”
Premierul Ion Chicu a anunțat recent că va veni cu un set de măsuri pentru a-i susține pe oamenii de afaceri. „Vor fi afectate în primul rând întreprinderile mici și mijlocii. Guvernul va veni cu un set de măsuri pentru a susține întreprinzătorii”, a declarat acesta, fără a preciza ce fel de măsuri vor fi luate.
În scrisoarea celor de la Asociația Na-țională a Restaurantelor și Localurilor de Agrement, adresată factorilor de decizie, se mai spune că impactul asupra întreprinderilor mici și mijlocii poate fi dezastruos. Astfel, multe din ele vor suferi pierderi majore, unele își vor sista parțial sau complet activitatea, altele riscă să falimenteze. În special, vor avea de suferit industriile de servicii și agrement, turism, HoReCa, comerț cu amănuntul, organizatorii de evenimente și multe alte sectoare afectate.
Turismul, la pământ
Odată cu închiderea spațiului aerian, dar și a frontierelor terestre, agențiile de turism au fost printre cele mai afectate de criză. Unele companii se gândesc chiar să dea afară o parte dintre angajați, pentru a putea acoperi pagubele provocate de stoparea vânzărilor.
„Compania noastră are peste un milion de lei cheltuieli lunare. Dacă noi nu încasăm bani, nu putem să acoperim aceste cheltuieli. Acum, însă, este posibil ca să reducem din personal, poate chiar în jur de 90 la sută”, ni se destăinuiește cu tristețe directorul unei agenții de turism, Ion Curmei. O soluție ar fi scutirea de taxe, măcar pentru o lună, spune acesta.
Angajații, protejați
Valentina Chiriac, președinta Sindicatului Lucrătorilor din Comerţ, Alimentaţia Publică, Cooperaţia de Consum, Servicii, Restaurante şi Hoteluri „SindLUCAS”, a spus pentru ziarul „Vocea poporului” că sindicatele au discutat cu majoritatea agenților economici și se face tot posibilul pentru a proteja angajații.
„Cât ține de comerț, vânzătorii sunt protejați, în măsura posibilităților. Poartă măști, mănuși, s-a fixat un paravan de sticlă pentru protecție, astfel ca să se evite contactul direct cu cumpărătorii. Le este greu, doar că sunt puțini și nu reușesc să facă față cererilor cumpărătorilor. Toată ziua sunt în mișcare, sunt extenuați. E dificil acum pentru taximetriști în ceea ce privește măsurile de siguranță. Este prea costisitor să se reutileze salonul mașinii, astfel încât să se evite contactul cu pasagerii. Mulți au anunțat deja că își sistează activitatea sau își iau concediu pentru o perioadă nedeterminată. Și angajaților din alimentația publică le este greu. Comenzile on-line sunt puține și nu reușesc să-și acopere cheltuielile. Sperăm să nu dureze mult această situație și să revenim la normal”, ne-a spus Valentina Chiriac.
Menționăm că, în contextul situaţiei epidemiologice din ţară şi în scopul asigurării respectării drepturilor şi a intereselor salariaţilor, Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova a venit cu anumite recomandări pentru salariați. Acestea se referă la posibilitatea prestării muncii la domiciliu, program individual, regim flexibil de muncă, iar pentru muncă să fie remunerați, potrivit legii, cu cel puțin 2/3 din salariul de bază, dar și alte recomandări.
Amintim că, din 15 martie, toate unități-le comerciale și-au sistat activitatea, cu excepția magazinelor alimentare, celor agricole, a farmaciilor și a stațiilor PECO.