
Foto: vocea.md
Instituţiile abilitate cu funcţii de control vor fi nevoite de acum încolo să anunţe intenţia de a efectua controale, în conformitate cu procedura prevăzută de Legea 131 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, chiar şi în cazul întreprinderilor bugetare. Şeful Inspectoratului Muncii din cadrul Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor, Andrei Adam, a precizat pentru Vocea poporului că acest lucru se încadrează şi acum în limitele legii sus-menţionate. Cu toate acestea, în ultimii ani, reprezentanţii întreprinderilor bugetare se plâng că sunt supuşi unor controale fără vreo motivaţie rezonabilă.
Andrei Adam a precizat că prevederile respective ale legii au intrat în vigoare în februarie 2013 şi, în consecinţă, toate cele circa 12 organe de control au trebuit să se conformeze noilor reguli. Unele stipulări referitoare la întreprinderile bugetare, cum sunt instituţiile medicale, cele de învăţământ sau primăriile, nu erau însă clare, a apreciat şeful Inspectoratului Muncii al Sindicatelor.
„În cadrul vizitelor de lucru, inspectorii muncii din partea sindicatelor au constatat că reprezentanţii unor instituţii abilitate cu funcţii de control efectuează verificări, fără a respecta procedura indicată în Legea nr.131. Conform acestei legi, vizitele de control trebuie incluse în planificările pentru trimestrul următor, înregistrate în Registrul unic al Cancelariei de Stat, iar apoi să fie emise mandate în acest scop”, a menţionat Andrei Adam.
![]() |
Convenţiile internaţionale prevăd dreptul inspectorilor muncii de a efectua controale inopinate |
Totodată, dacă mai multe organe de stat constată că au nevoie să efectueze controale la aceeaşi unitate, acestea conlucrează între ele şi se prezintă în acelaşi timp, după ce anunţă în scris acest lucru, cu cinci zile înainte. În aceste condiţii, reprezentanţii Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova au adresat o scrisoare Cancelariei de Stat, de responsabilitatea căreia ţine controlul asupra implementării acestei legi. În răspunsul la această adresare se menţionează că aplicarea prevederilor respective ale legii este necesară şi în cazul întreprinderilor bugetare, a adăugat vorbitorul.
În opinia lui Andrei Adam, explicaţia dată de Cancelaria de Stat va duce la o mai mare claritate în ce priveşte condiţiile legale de efectuare a controalelor şi la regularizarea acestora pentru ca întreprinderile şi instituţiile bugetare să-şi poată concentra mai mult eforturile asupra activităţii lor de bază.
Această regulă are, însă, şi un impact negativ pentru unele dintre organele de control, care trebuie să depisteze, spre exemplu, cazurile de muncă la negru şi acest lucru este posibil doar prin intermediul controalelor inopinate. Acum, acest tip de controale nu este permis de legislaţia în vigoare, din cauza că Inspectoratul de Stat al Muncii este obligat să le anunţe cu cinci zile înainte.

Foto: vocea.md
Potrivit lui Andrei Adam, problema în cauză constituie o încălcare a prevederilor convenţiilor internaţionale. Acestea prevăd garantarea dreptului inspectorilor muncii de a efectua controale inopinate la întreprinderi pentru a depista nereguli ce ţin de relaţiile de muncă şi care sunt în defavoarea salariaţilor.
În prezent, sindicatele insistă în cadrul dialogului social tripartit asupra scoaterii Inspectoratului de Stat al Muncii de sub incidenţa acestei legi, după exemplul organelor fiscale. De vreme ce atunci când este vorba despre finanţe această exceptare este binevenită, cu atât mai mult ea trebuie aplicată acolo unde este vorba despre sănătatea, viaţa şi alte aspecte ce ţin de drepturile primordiale ale omului, a conchis şeful Inspectoratului Muncii al CNSM.
În răspunsul expediat de reprezentanţii Cancelariei de Stat la adresarea din partea CNSM se spune că Legea privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător reglementează organizarea şi desfăşurarea controlului, stabileşte principiile fundamentale şi procedurile de efectuare ale acestuia.
„Întru implementarea acesteia, în prezent, Cancelaria de Stat se află în proces de ordonare a activitătii de control de stat prin introducerea unui cadru procedural bine definit şi prin elaborarea unor instrumente moderne de efectuare, gestionare şi monitorizare a controalelor de stat”, se spune în răspuns.
Cu toate că legea prevede noţiuni specifice privind persoana supusă controlului, ca fiind orice persoană fizică şi/sau juridică care practică activitate de intreprinzător şi este pasibilă controlului, nu există impedimente în aplicarea prezentei legi şi ulterior aplicarea instrumentelor menţionate mai sus ce ţin de procedurile de efectuare a controlului asupra altor persoane controlate, indiferent de forma de proprietate, mai menţionează reprezentanţii Cancelariei de Stat.