La finele anului 2015, Magenta Consulting a difuzat un studiu în care încearcă să caracterizeze locuitorii din republica Moldova. Autorii studiului au aflat care sunt prioritățile moldovenilor în viață, în ce relație sunt cu ciocolata, cu medicamentele și cu magazinele online. Portretul moldoveanului din 2016 a fost creionat din statistici.
Cariera e pe primul loc, copiii pe ultimul
Studiul a arătat că bărbații sunt pentru dezvoltarea profesională, pe când femeile – pentru căsnicie. O majoritate impunătoare de moldoveni, 84%, consideră că un tânăr, în primul rând, trebuie să facă studii superioare. Totodată, nașterea unui copil a fost plasată de moldoveni pentru cel de-al șaselea și al șaptelea loc, cu o pondere de 26% și, respectiv, 32%. Tendința de a amâna nașterea unui copil a fost confirmată și de un alt sondaj, care a stabilit că 30% dintre moldoveni nu sunt părinți, iar majoritatea celor care au copii o constituie persoanele cu vârsta trecută de 30 de ani. Părinții de copii minori, pentru a petrece timpul împreună, aleg cel mai des să meargă în vizită la bunici sau la rude sau să privească desene animate.
În era gadgeturilor, cititul cărților rămâne, totuși, pe primul loc. Fiind între-bați cum își educă odraslele, jumătate de moldoveni insistă pe cititul cărților, ocupație potrivită atât pentru fete, cât și pentru băieți. Practicarea jocurilor de sport sau a celor în aer liber a obținut ponderi mai mici, în comparație cu cititul cărților, fapt care demonstrează că moldovenii sunt conștienți de rolul lecturii în educația copiilor. Ar fi de menționat că, în cazul părinților de fete, aceștia au ținut să menționeze că fiicele ar trebui să-și ajute mamele în treburile casnice, ocupație considerabil mai puțin populară în rândul părinților de băieți.
Ne vedem viitorul acasă. Cum emigrăm
Aproape 9 părinți din 10 se pot lăuda cu copii rămași acasă, 14% dintre părinți au copii care muncesc în afara țării, dar sunt în continuare cetățeni ai Republicii Moldova. Există însă categoria celor 9% din cei 14% plecați, care au emigrat pentru totdeauna și s-au stabilit cu traiul permanent în străinătate. Rezultatele arată că 65% dintre părinți nu vor ca, odată deveniți adulți, copiii lor să plece din Moldova. 20% ar accepta ca copiii lor să plece în străinătate temporar, de dragul studiilor, experienței și al banilor. Totuși, există și dintre cei care le doresc fiilor și fiicelor lor să se stabilească permanent cu traiul într-un stat străin – 13%.
Autorii studiului au fost curioși să afle ce ar face moldovenii dacă ar câștiga un milion de lei la loterie. Astfel, o treime dintre moldoveni au răspuns că în primul rând ar
investi câștigul într-o locuință sau într-un automobil – 33%, 18% ar investi într-o afacere, iar 11% din respondenți ar investi în amintiri – ar merge în călătorie. În cel de-al doilea și de-al treilea rând, preferințele moldovenilor pentru locuință, automobil, afacere și călătorie sunt în top și schimbă doar locurile, dar apar și noi lideri – 16% dintre respondenți ar dona banii câștigați unei case de copii sau unor persoane care au nevoie mai mare de acești bani. Încă o treime din moldoveni ar păstra banii pentru „zile negre”, timp în care vor avea o nevoie deosebită de bani.
O gospodărie = un televizor. Cum ne informăm
Chiar dacă 95% dintre moldoveni au cel puțin un televizor în gospodăria lor, privesc emisiuni sau filme în medie câte 2,7 ore pe zi. Ponderea celor care privesc televizorul zilnic crește direct proporțional odată cu înaintarea lor în vârstă.
Atunci când intervine pauza de publicitate la televizor, 59% de respondenți au afirmat că schimbă postul la unul care nu transmite reclamă la acel moment, iar peste o treime de moldoveni sunt tole-ranți cu publicitatea. 11% dintre inter-vievați au răspuns că pauza de publicitate este tocmai potrivită pentru o excursie de la televizor până la bucătărie ca să-și ia ceva de mâncat. Totuși, 82% din persoanele intervievate au declarat că atunci când cumpără produse nu țin cont de publicitatea pe care au văzut-o în legătură cu aceste produse.
Cea de-a doua sursă de informare publicitară este mediul online – 23%. Pe al treilea loc după popularitate în promovarea reclamei sunt, bineînțeles, panourile stradale sau publicitatea outdoor.
Aproape fiecare al treilea moldovean cumpără ciocolată săptămânal. Ponderea moldovenilor care se aprovizionează cu ciocolată lunar se ridică la 40%. De menționat este că, atât în lunile calde ale anului, cât și în cele reci, ciocolata este procurată de aceeași categorie de persoane. Chiar dacă ciocolata se regăsește în fiecare al treilea coș din supermarketurile din țară, cantitățile în care aceasta este cumpărată sunt moderate – la limita recomandată de medici.
În plus, cumpărăm apă potabilă în sticle mici și uleiul vegetal cu buteliile. Medicii mai recomandă să consumăm minim doi litri de apă pe zi, autorii studiului au vrut să vadă cât de multă apă se cumpără în magazinele din țară. Rezultatele studiului au arătat că, în perioada caldă a anului, fiecare al treilea moldovean cumpără apă îmbuteliată cel puțin de 1-3 ori pe săptămână.
Atât vara, cât și iarna, cei mai mulți moldoveni cumpără apa îmbuteliată în cantități de 1,5 l, respectiv. Apa îmbuteliată în sticle cu alte capacități, mai mari, este procurată de un număr mai mic de consumatori. E diferit în cazul uleiului vegetal. Magenta a aflat că 36% dintre intervievați nu cumpără ulei vegetal de loc, majoritatea sunt locuitorii mediului rural. Unul din trei moldoveni merg la magazin după ulei o dată pe lună și mai rar, iar a zecea partea din populația țării – săptămânal. Pe parcursul anului, cel mai des, unul din patru moldoveni cumpără ulei vegetal în sticle de un litru. Unul din cinci intervievați cumpără ulei în cantități mult mai mari – de 5 litri. Mai puțini sunt cei care cumpără ulei în cantități de 2 și 3 litri – un moldovean din patru. Mărimea buteliei crește direct proporțional cu valoarea salariului celui care cumpără uleiul vegetal.
Dorm cu o oră mai mult în week-end
Atunci când nu cheltuim, dormim. Somnul este singura stare în care nu putem cheltui bani, doar timpul. Moldovenii au fost întrebați câte ore dorm pe zi și la ce oră se culcă. Așadar, moldovenii dorm în medie câte 5,9 ore în zilele de week-end și câte 5,2 ore în zilele lucrătoare. Cel mai mult în week-end dorm tinerii cu vârsta cuprinsă între 16 și 25 de ani, elevii, bineînțeles, celibatarii și persoanele care au un venit lunar de peste 10.000 de lei. În zilele de lucru, 42% din moldoveni merg la somn la ora 23:00, 30% sunt în pat de la ora 22:00, iar 16% se culcă la miez de noapte. Conform sondajului Magenta, în week-end, situația nu se schimbă semnificativ, cea mai populară oră de culcare rămâne ora 23:00 – 36% de respondenți, 23% ajung în pat la ora 00:00, iar 21% – la ora 22:00. În zilele de odihnă, crește numărul celor care se culcă după miezul nopții, 8% – la ora 01:00, 4% – la ora 02:00 și 2% la ora 03:00.
Credem în farmacii, mai puțin în medici
În timp ce savanții din domeniul medicinei continuă să facă cercetări asupra evoluției virusului de gripă, specialiștii de la Magenta Consulting au realizat un studiu care a aflat starea de sănătate a moldovenilor și felul în care ei au grijă de aceasta. Așadar, 10% din intervievați au afirmat că vizitează medicul cu regularitate, chiar dacă se simt bine, 13% consultă medicul în permanență, pentru că suferă de boli cronice. 57% din moldoveni nu văd necesitatea să calce pragul policlinicilor atât timp cât se simt bine, iar 20% din respondenți au recunoscut că nu consultă medicul chiar dacă se simt rău.