Rubrica „Cetăţeanul şi legea” vine în ajutorul cititorului nostru care caută răspunsuri la întrebări de ordin juridic. Continuăm această tradiţie, pentru ca cititorii, care sunt şi salariaţi la diverse întreprinderi, să nu se simtă vulnerabili juridic în faţa celor care încearcă să-i manipuleze. | |
La întrebările primite la redacţie va răspunde şeful Departamentului juridic al Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, Ion PREGUZA. | |
Linia fierbinte la tel. 022-23-76-39 | |
Luni şi joi de la 14.00-16.00. |
Concediul neplătit acordat funcţionarilor publici
În ce cazuri funcționarului public i se poate acorda un concediu neplătit și care este durata maximă a acestuia?
Maria Cârlig, Cantemir |
Un astfel de concediu i se poate acorda funcționarului public doar în baza unei cereri scrise. Cererea, în asemenea caz, trebuie să fie întemeiată pe motive familiale sau pe alte argumente solide. Durata maximă a concediului neplătit, potrivit art. 43 din Legea cu privire la funcția publică și statutul funcționarului public nr.158 din 04.07.2008, constituie 60 de zile calendaristice în decursul unui an.
Temei juridic pentru concedierea salariaţilor
Am fost preavizat că voi fi concediat în legătură cu reorganizarea unităţii. Doresc să aflu dacă angajatorul are dreptate în cazul dat.
Constantin Crudu, Şoldăneşti |
Reorganizarea unităţii ca fapt juridic nu poate servi drept temei pentru preavizarea salariatului sau desfacerea contractului individual de muncă. Motiv pentru aceasta poate fi doar refuzul salariatului de a continua munca în legătură cu reorganizarea acesteia (art. 86 alin. (1) lit. v) CM). Urmează să se ţină cont şi de faptul că reorganizarea unităţii poate avea loc cu sau fără reducerea numărului sau a statelor de personal din unitate. Art. 86 alin. (1) lit. c) din Codul muncii stabileşte drept temei de desfacere a contractului individual de muncă nu reorganizarea unităţii, ci faptul reducerii numărului sau a statelor de personal, indiferent de faptul dacă a avut loc sau nu reorganizarea.
Prin urmare, reorganizarea unităţii, după caz, poate servi drept motiv de reducere a numărului sau a statelor de personal care, la rândul său (reducerea numărului sau a statelor de personal) constituie temei juridic de concediere a salariaţilor conform art. 86 alin. (1) lit. c) din Codul muncii.