În timpul crizei pandemice de Covid-19, comunicarea în cadrul organizațiilor sindicale și între acestea a jucat un rol esențial în procesul de informare a salariaților, membri de sindicat, pentru a pune în practică măsurile de protecție a salariaților, îndreptare spre combaterea răspândirii virusului. În toată această perioadă, organizațiile sindicale europene au aplicat o serie de strategii noi, având la bază instrumente de comunicare online, dar, în același timp, s-au confruntat cu o serie de provocări.
Despre acest subiect s-a discutat recent, în cadrul unei noi întruniri, în format online, a rețelei de comunicatori sindicali din Europa de Est și de Sud-Est, inclusiv specialiști din cadrul Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova. Aceasta a fost organizată de Consiliul Regional Pan–European (PERC) al Confederației Internaționale a Sindicatelor (ITUC) și Union to Union, Suedia.
În cadrul activității, participanții au împărtășit din experiența lor privind organizarea activităților de comunicare. Pe timp de pandemie, majoritatea activităților de comunicare în organizațiile sindicale s-au desfășurat în mediul online, prin utilizarea instrumentelor precum pagini web, rețele sociale, prin crearea de newslettere, podcasturi, live streaming și video blogging, organizarea unor campanii online de informare și sensibilizare, desfășurarea evenimentelor sindicale pe diverse platforme online.
Mesaje-cheie în perioada de criză
Totodată, experți de la mai multe organizații sindicale internaționale au dezvăluit strategiile de comunicare utilizate la nivel global pe timp de pandemie. Astfel, Tim Noonan, director pe comunicare de la ITUC, a vorbit despre mesajele-cheie ale Confederației Internaționale a Sindicatelor comunicate în perioada pandemică și despre rolul organizațiilor sindicale naționale în expunerea acestora. Julian Scola, șef al Departamentului comunicare de la Confederația Europeană a Sindicatelor (ETUC), a relevat importanța promovării agendei sindicale pe timp de pandemie, astfel încât vocea salariaților și doleanțele lor să fie auzite de toți partenerii sociali.
De asemenea, Maja Aase, expert în domeniul comunicării de la organizația suedeză Union to Union, a afirmat că în această perioadă dificilă specialiștii în domeniul comunicării au fost în situația de a găsi soluții eficiente de comunicare care ar contracara fenomene complexe precum fake news, scăderea dramatică a încrederii populației în decidenții politici și guvernamentali, adaptarea rapidă a proceselor de comunicare la noile realități.
Potrivit Annei Salnikova, coordonator de programe în cadrul ITUC-PERC, deși specialiștii în domeniul comunicării de la organizațiile sindicale au traversat și traversează, în continuare, o perioadă plină de provocări, ei au reușit să se mobilizeze și să livreze informațiile actualizate privind situația COVID-19 și măsurile luate de autorități necesare salariaților, membrilor de sindicat, să comunice sfaturi privind bunele practici de sănătate și igienă și să promoveze măsurile de protecție în rândul salariaților.
Participanții la activitate și-au exprimat speranța că astfel de întruniri vor mai fi organizate în timpul apropiat, pentru a discuta în detaliu subiecte specifice legate de aplicarea unor instrumente de comunicare online și ca să facă în continuare schimb de experiență.
Departamentul mass-media și relații internaționale al CNSM