Situația de la Î. S. „Calea Ferată din Moldova” a revenit la normal. Întreprinderea nu mai are restanțe salariale, iar pentru anul viitor, își propune o nouă majorare a salariilor angajaților, a anunțat șeful CFM, Oleg Tofilat.
„Când am preluat această funcție, față de angajați existau restanțe la salariu de peste cinci luni, care se ridicau la suma de 145 de milioane de lei. Astăzi nu mai avem nici o datorie. Ba mai mult, începând cu luna iulie anul curent, a fost majorat salariul cu circa 80 la sută, iar pentru anul viitor prevedem o nouă majorare”, susține șeful CFM.
Cea mai mare parte a veniturilor CFM provin din asigurarea tranzitului de mărfuri. Totuși, administrația își propune ca în câțiva ani să aducă surse de venit întreprinderii și transportul de pasageri.
„Au crescut substanțial încasările, am ținut costurile sub control. Cota noastră de piață este mult mai mare, noi transportăm mult mai mult decât o făceam cu un an în urmă. Avem planuri să dezvoltăm cursele de pasageri, cum ar fi spre Iași, Odesa, chiar câte patru curse pe zi. Un alt obiectiv este dezvoltarea transportului intern. Să modernizăm mai multe trenuri, pentru a propune cetățenilor transport confortabil, dar și să redeschidem curse care sunt cam uitate, precum ar fi Bălți-Ungheni”, mai spune Oleg Tofilat.
Situația de la CFM este investigată și de către Procuratura Generală, care a inițiat un dosar penal. Sunt mai mulți învinuiți, unul dintre care este fostul director CFM, extrădat recent din Belgia. Un raport de audit despre felul în care au fost gestionate resursele financiare publice și patrimoniul public de către CFM în 2018–2019, efectuat de Curtea de Conturi, arată că întreprinderea a cheltuit, doar în această perioadă, aproape 900 de mii de lei pentru alimentarea cu carburanți a autoturismelor angajaților și a cumpărat bunuri de peste 50 de milioane de lei care stau abandonate. Calea Ferată din Moldova a fost delapidată în ultimul deceniu de peste 1,5 miliarde de lei, întreprinderea fiind adusă în prag de faliment. Concluzia se regăsește în Raportul Comisiei de anchetă care a fost înființată de Parlament în primăvara anului trecut.
„Sunt împăcat cu gândul că am reușit să dăm peste mână celor care au delapidat întreprinderea. Sunt convins că procurorii vor face lumină în acest caz”, a conchis Oleg Tofilat.
Acum un an, CFM avea restanțe salariale față de angajați în valoare totală de 145 de milioane de lei. Feroviarii au organizat atunci proteste în câteva raioane, inclusiv în centrul Chișinăului. În prezent, 6000 de angajați lucrează la Calea Ferată din Moldova.