
Foto: evz.md
Poate are să şocheze pe cineva afirmaţia mea, dar explozia care s-a produs la începutul lunii curente în Piaţa centrală din Chişinău a fost una „programată” şi astfel de tragedii ar putea să mai aibă loc şi de acum înainte, câtă vreme avem legi ca cea privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, adoptată de către Parlament la 8 iunie 2012. Aceasta, practic, face imposibilă întreprinderea controalelor inopinate de către structurile de stat abilitate cu aceste împuterniciri.
Agenţii economici se joacă de-a v-aţi ascunselea cu organele de control
Desigur, ancheta pornită de procuratura municipală Chişinău va dezvălui multe detalii privind cauzele deflagraţiei, care a calicit 14 persoane, unele dintre care ar putea deveni invalide pe toată viaţă. Totuşi, din declaraţia făcută de reprezentantul sanepidului în cadrul şedinţei comisiei municipale Chişinău pentru situaţii excepţionale rezultă că buteliile de gaz, una dintre care a explodat, nu se aflau la momentul deschiderii cantinei, în luna august anul trecut. Deci, ele au fost aduse ulterior, după plecarea reprezentanţilor acestei structuri de control. De către cine? – va arăta până la urmă ancheta.
Mulţi „eroi” critică acum serviciile de pompieri, de comerţ ale capitalei, sanepidul pentru faptul că nu au intervenit cu controale inopinate pentru a depista buteliile de gaz, care reprezintă nişte bombe adevărate în orişice încăpere. Însă aceştia, probabil, nu ştiu, sau fac teatru, că Legea nr.131 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător permite iniţierea verificării inopinate doar prin prezenţa informaţiilor, susţinute prin probe, despre existenţa cazurilor de încălcare a legislaţiei sau a situaţiilor de avarie, despre modificarea ori încălcarea regulilor de securitate, fapt ce prezintă un pericol iminent pentru viaţa oamenilor. Ceea ce ar însemna că structurile de control ar fi fost în drept să vină cu un control inopinat doar în cazul în care parvenea un semnal că aceste butelii se află în incinta cantinei. Dar cine dintre angaja-ţii firmei puteau să facă acest lucru, riscând să-şi piardă locul de muncă?
Legea îngăduie muşamalizarea faptelor ilicite
Desigur, putea fi iniţiat un control planificat. Doar că, în această situaţie, organul de control, potrivit Legii nr.131, urma să expedieze administraţiei cantinei „La soacra” un exemplar al deciziei de control, astfel încât între momentul primirii efective a acestui act şi cel al începerii controlului să treacă cel puţin cinci zile lucrătoare. De unde rezultă că administratorii cantinei „La soacra” ar fi avut timp berechet pentru a ascunde buteliile cu gaz.
Din păcate, trebuie s-o spun pe şleau, că nici controlul planificat nu putea fi efectuat la această cantină, deoarece
sanepidul o verificase în august anul trecut şi, deci, următorul control putea fi efectuat tocmai în septembrie anul curent, deoarece aceeaşi Lege privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător permite efectuarea doar a unui singur control pe durata unui an calendaristic.
Cercul persoanelor anchetate trebuie lărgit
Reprezentantul procuraturii municipale a declarat că pe marginea cazului deflagraţiei din piaţa centrală din capitală vor fi interogaţi conducătorii serviciilor de control din municipiul Chişinău, lucrătorii primăriei capitalei, pentru a afla cine se face vinovat de explozie şi de schilodirea celor 14 persoane care au suferit şi pentru a-i trage la răspundere pe cei vinovaţi. Dar, mă întreb, de ce ancheta nu ar fi extinsă şi asupra unor demnitari din Guvern, din Ministerul Economiei, care se opun modificării Legii nr.131, astfel încât sanepidul, pompierii, Inspectoratul de Stat al Muncii să aibă posibilitate să execute nestingherit şi nelimitat controale inopinate la orice agent economic, indiferent de domeniul de activitate al acestuia.
Sindicatele au cerut modificarea legii care interzice controalele inopinate
Este adevărat că Parlamentul nostru, ca şi de alte multe ori, a votat o lege strâmbă, care, practic, periclitează eficienţa activită-ții organelor de control. Însă nu cunosc dacă şi cei de la procuratura municipală ştiu că Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova a sesizat încă la 18 iunie 2013 Biroul Organizaţiei Internaţionale a Muncii că multe dintre prevederile Legii privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, inclusiv privind condiţiile de efectuare a controalelor planificate şi inopinate, contravin actelor internaţionale, îndeosebi Convenţiei privind inspecţia muncii. Drept reacţie, Comitetul de Administrare al OIM a recomandat Guvernului Republicii Moldova să întreprindă măsuri fără întârziere pentru a ajusta Legea 131 la rigorile Convenţiei internaţionale privind inspecţia muncii. Din păcate, până la momentul de faţă, Guvernul Republicii Moldova nu s-a conformat recomandărilor Organizaţiei Internaţionale a Muncii, ceea ce reprezintă un fapt elocvent de sfidare a legislaţiei internaţionale. Unde mai pui că şi Plenul Curţii Supreme de Justiţie a Republicii Moldova a menţionat, la 30 decembrie 2014, că Legea privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător „instituie proceduri prealabile de notificare a persoanei supuse controlului, care, în virtutea Convenţiei Organizaţiei Internaţionale a Muncii, nu sunt aplicabile Inspectoratului de Stat al Muncii”.
La finele anului trecut, am asistat la un atelier de lucru organizat de către reprezentanţa Organizaţiei Internaţionale a Muncii în Republica Moldova, care a lansat o rundă ordinară de negocieri pentru modificarea Legii nr.131. De aţi fi văzut cu câtă vehemenţă, cinism, doi bărbaţi tineri de la Ministerul Economiei se opuneau modificării legislaţiei, ca aceasta să le permită inspectorilor de muncă să efectueze liber, la orice oră, controale inopinate! Încât, după ce s-a produs nenorocirea în Piaţa centrală din capitală, am zis că ar fi nimerit ca aceşti inşi să fie luaţi de mână şi duşi în saloanele de spital ca să vadă, să simtă cum suferă din cauza chinurilor groaznice bieţii oameni care au fost prăjiţi de flăcările buteliei de gaz care a explodat. Deoarece reprezentanţii Inspectoratului de Stat al Muncii, ai altor organe nu au putut efectua controale inopinate, pentru că nu le permite Legea nr.131, pe care aceştia nici în ruptul capului nu vor s-o schimbe, ceea ce ar putea face şi mai multe victime.