
Foto: bibliotekar.ru
Ne aflăm în Săptămâna Luminată. În vechime, Botezul era săvârşit în noaptea de Paşti. Cei botezaţi erau numiţi „luminaţi” şi purtau haine albe în toată săptămâna de după Paşti. Există persoane care afirmă că, de la purtarea hainelor albe, această săptămâna a primit denumirea de Săptămâna Luminată.
În Săptămâna Luminată, zilele de miercuri şi vineri sunt zile cu „hărţi”. Biserica ne oferă dezlegare la mâncărurile de dulce datorită Învierii Domnului. Conform Tipicului Sfântului Sava, miercurea şi vinerea, în perioada cuprinsă între Învierea Domnului şi Duminica Tuturor Sfinţilor (prima după Rusalii), avem „dezlegare la peşte”.
De la Învierea Domnului şi până la Rusalii, nu se fac mătănii, ci doar închinăciuni.
Începând din Duminică Sfintelor Paşti şi până la Înălţarea Domnului, la Liturghie se cânta Axionul Paştilor: „Îngerul a strigat …”, iar credincioşii se salută cu cuvintele: „Hristos a înviat!” şi răspund: „Adevărat a înviat!”
În Săptămâna Luminată nu se citeşte Psaltirea
În această săptămâna nu se fac parastase pentru cei trecuţi la cele veşnice. Amintim că, începând cu praznicul Intrării Domnului în Ierusalim, Biserica nu mai face slujbe speciale pentru cei adormiţi. Aceste slujbe sunt reluate după Duminica Tomii.
Slujbele de înmormântare din Săptămâna Luminată sunt oficiate după o rânduială specială. Slujba înmormântării este înlocuită de slujba Învierii. Aşadar, şi cântările acestei slujbe vorbesc de biruinţa Vieţii asupra morţii.
Marţi, în Săptămâna Luminată, au loc uscarea şi sfărâmarea Sfântului Agneţ, sfinţit în cadrul Liturghiei Sfântului Vasile din Sfânta şi Marea Joi, din Săptămâna Patimilor. În vinerea din Săptămâna Luminată, de Izvorul Tămăduirii, se obişnuieşte că după otpustul Sfintei Liturghii să se săvârşească slujba sfinţirii celei mici a apei.