Magazinele de la noi au început să expună tot mai des, pe rafturi, produse pe ambalajul cărora apar inscripții de genul BIO, ECO sau ORGANIC. Din grijă pentru sănătate, oamenii tot mai des aleg să cumpere alimente pe al căror ambalaj sunt aceste etichete. Oamenii sunt convinși că, odată ce fac o cumpărătură cu o astfel de etichetă, au un produs de o calitate mai bună, cu un procent de ingrediente naturale mai mare față de cele fără astfel de inscripții.
„Desigur că BIO/ECO, asta nici nu se discută. – BIO/ECO, adică ambele? – Da. – Dar faceți deosebire între aceste trei? – E mai bine BIO, dacă sunt reduceri, le luăm, dar dacă nu – luăm ce este”, ne spune unul dintre cumpărători.
„Vedeți pe un raft un produs BIO, ECO sau ORGANIC, pe care l-ați alege? – Să înțeleg că ORGANIC”, adaugă alt cumpărător.
Majoritatea oamenilor sunt de părere că există o deosebire între aceste trei tipuri de etichete: BIO, ECO și ORGANIC. Nimeni nu ne-a putut explica, însă, în baza căror criterii se face diferența între ele.
„Dar faceți deosebire între acestea trei sau nu? – Organic e clar, BIO – asta-i crescut natural, dar ECO – încă niște avantaje”, susține un chișinăuian.
„BIO sunt cele naturale, crescute fără chimicale. Iar celelalte, de exemplu, sunt prin sere crescute, cu fel de fel de substanțe nutritive, ca să crească repede. – Chiar și cele ecologice? – Nu, în cele ecologice nu se adaugă nimic. – Dar la cele organice? – Da, acolo se adaugă”, remarcă o altă cumpărătoare.
Nici o diferență
În realitate, potrivit specialiștilor în domeniu, nu există diferență între aceste noțiuni. „În conformitate cu legislația Republicii Moldova, termenul ECOLOGIC este sinonim cu termenul BIOLOGIC sau ORGANIC. Astfel, nu există o diferență dintre produsele alimentare pe care este stipulat ECO sau BIO”, ne spune Sergiu Mazureac, șef adjunct al Direcției siguranța și calitatea produselor alimentare de origine non-animală din cadrul Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor (ANSA).
Totuși, potrivit acestuia, produsele alimentare care au aceste etichete pe ambalaj trebuie să corespundă anumitor criterii. „Ingredientele ecologice constituie, cel puțin, 95% din ingredientele folosite la obținerea produsului dat. Se permite utilizarea aditivilor alimentari, a aminoacizilor, vitaminelor doar cu condiția că au fost autorizate pentru produsele ecologice”, a adăugat Mazureac.
Produsele care au aceste etichete sunt supuse unui control permanent, iar toate ingredientele care se folosesc la fabricarea lor trebuie să fie ecologice în proporție de cel puțin 95 la sută.
„Inscripția BIO și ECO se aplică numai la produsele agroalimentare, care au fost supuse procesului de inspecție și certificare pe tot parcursul ciclului de producție de către organismul de certificare care este acreditat de organismul național de acreditare”, conchide Mazureac.
Unii oameni cred că, odată ce produsul este BIO, acesta trebuie să aibă și un ambalaj deosebit, dar acest lucru nu este prevăzut în legislație. Prin urmare, felul în care se ambalează produsul este la discreția producătorului. În general, este destul de anevoios să obții un astfel de certificat, spun unii producători. Iar pentru a-și vinde mai bine producția, decid de unii singuri ce inscripție să afișeze pe ambalaj.
„La noi nu e ca în Europa, ca să obții atât de ușor un certificat în acest sens. De trei luni încerc să obțin acest certificat, este greu. În legea cu privire la producția agroalimentară ecologică nu sunt menționate niște criterii specifice pentru ambalare. Ne conducem de hotărârea de guvern nr. 308 – condiții generale de ambalare și etichetare a produselor alimentare”, ne spune un producător de ouă.
Cu alte cuvinte, etichetele de BIO, ECO sau ORGANIC pot fi aplicate doar la produsele agroalimentare care au în compoziția lor ingrediente eco în proporție de 95 la sută și au fost verificate pe toată durata procesului de producție. Iar ceea ce face diferența este prețul acestor alimente.