Speranţa de viaţă din ce în ce mai mare, avântul maşinilor şi al sistemelor inteligente, care vor prelua multe din locurile de muncă actuale, dar şi comunicarea prin noile mijloace, într-o lume a datelor, alături de conectarea globală şi organizaţiile din ce în ce mai structurate vor da un nou înţeles termenului de meserie.
Potrivit adevarul.ro, tinerii vor trebui să fie pregătiţi pentru meserii care poate că nici nu au fost inventate încă, iar abilităţile necesare le vor deprinde nu la şcoală, ci la cursuri şi proiecte extracurriculare, susţin specialiştii. Aceste abilităţi ale viitorului sunt centrate atât pe cunoştinţe, cât şi pe conexiuni ce se referă la funcţii precum: decriptarea mesajului din spatele unui text, atitudine inovativă şi adaptabilitate, interacţiune eficientă cu ceilalţi, lucrul în medii culturale diverse şi chiar într-o echipă virtuală.
Experţii susţin că pentru a fi suplinite lipsurile din sistem este necesar ca elevii să fie implicaţi în cât mai multe activităţi extraşcolare. Din păcate, în prezent, din multe şcoli şi licee lipseşte partea de consiliere în carieră şi mulţi tineri nu au abilităţile necesare de dezvoltare, iar în consecinţă sunt puţin valoroşi pe piaţa muncii.
Specialiştii în materie consideră că unele dintre aceste abilităţi sunt native pentru actuala generaţie, care a crescut o dată cu noile tehnologii, iar problema persistă la cei trecuţi de o vârstă. Pentru alte deprinderi, este nevoie de o ajustare a sistemului de educaţie, dar unele vor fi dezvoltate şi fără să fie predate, direct la locul de muncă.
Acum, cei mai mulţi dintre angajatori îşi testează dinainte viitorii angajaţi şi cer deja unele abilităţile considerate de viitor, însă sunt dispuşi ca o parte dintre acestea să fie învăţate la locul de muncă. Pe prim plan în acest sens se situează calităţi precum deschiderea de a lucra cu angajaţi din ţări şi culturi diferite, experienţele internaţionale, adaptabilitatea, dar şi cunoaşterea mai multor limbi străine.
Din fericire, o parte dintre abilităţile cerute şi acum, şi în viitor la orice loc de lucru, cele care ţin de cunoştinţe – gândirea abstractă sau utilizarea resurselor cognitive – sunt bine dezvoltate în şcoală. Un dezavantaj îl reprezintă însă lipsa antrenamentului în ceea ce priveşte testele de abilităţi aplicate de angajatori după modelul din Vest.