„Am hotărât să mă adresez la redacţia ziarului VP cu o problemă care mă preocupă de mai demult. E vorba despre carnea de pui pe care o cumpăr de prin magazinele şi de la centrele de comercializare din capitală. Aceasta, în special fileul şi pulpele, este acum numai în bucăţi mari. Şi forma acestor produse vorbeşte despre faptul că ar fi umflată. Zilele trecute, am cumpărat de la un supermarket un piept de pui şi, atunci când l-am pus în oală la gătit, a lăsat o cantitate foarte mare de lichid. Pe lângă faptul că am plătit prea mult, mă tem că şi consumul acestei cărni ar putea dăuna sănătăţii. Aş vrea să ştiu ce se întâmplă cu aceste produse şi dacă avem în ţara noastră instituţii de stat care să protejeze oamenii de probleme de acest fel.
Ana Rusu, or. Chişinău”
Pus în faţa faptului, specialistul de la linia verde a Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor ne-a sugerat că, de vreme ce au apărut pretenţii, ar putea fi depusă o plângere în formă scrisă la administraţia magazinului în care sunt vândute produsele respective. În consecinţă, ar urma ca, în termen de 14 zile, pe adresa indicată de petiţionar, să fie expediat un răspuns.
În cazul în care reclamantul nu va primi totuşi răspuns sau nu va fi satisfăcut de acesta, ar putea ulterior să depună plângere şi la Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor. Inspectorii instituţiei în cauză ar efectua, la rândul lor, o vizită la magazinul cu pricina, pentru a vederea care este problema.
La insistenţa noastră, acelaşi specialist a admis că plângerea poate fi depusă şi direct la agenţie. La ea va fi necesar însă ca să fie anexată şi o confirmare a procurării produsului reclamat şi ar fi bine ca şi acesta să fie prezentat experţilor agenţiei.
În acest caz, obiectul pretenţiei va fi supus unor analize de laborator pentru a se stabili dacă problema semnalată se adevereşte, iar în caz că da, inspectorii pentru protecţia consumatorilor vor merge la magazin, unde vor mai preleva şi alte probe.
Reprezentantul Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor a dat asigurări că, în toate cazurile, inspectorii, atunci când depistează vreo problemă, acţionează în corespundere cu legea şi stabilesc amenzi drastice. Atât timp însă cât consumatorii nu depun plângeri şi nu înaintează reclamaţii legate de conformitatea produselor comercializate pe piaţă, nici inspectorii nu pot efectua controale.
Dacă sunt depistate încălcări, inspectorii aplică sancţiuni, iar agentul economic trebuie să mai şi remedieze problema. În caz de depistare a acesteia în mod repetat, sunt aplicate sancţiuni mai mari, pentru că răspunderea deplină pentru produsele expuse spre vânzare revine comercianţilor. Se poate ajunge chiar şi la retragerea licenţei de activitate, afirmă reprezentaţii Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor.
Potrivit unui material apărut anterior în publicaţia românească „Financiarul”, în prezent, în lume există o practică ce este numită a îngrăşării cărnii de pui. Aceasta constă în umplerea cărnii respective cu apă sărată, zeamă, aromă, substanţe chimice şi chiar cu produse secundare ale deşeurilor de la alte animale, care îmbunătăţesc textura şi care pot reprezenta până la 30 la sută din greutatea totală a cărnii.