Calea Ferată din Moldova (CFM) riscă să ajungă în faliment, dacă schemele care contribuie la furtul între-prinderii vor continua. Mai mult ca atât, se mimează și concursulprivind suplinirea funcției de director al întreprinderii. Despre acea-sta a anunțat Alexandr Slusari, vice-președintele Parlamentului și membrul Comisiei de anchetă, privind situația la CFM. În acest context, Slusari a solicitat președintei Maia Sandu să convoace de urgență Consiliul Suprem de Securitate (CSS).
„Situația este mai mult decât gravă. Unii angajați se concediază, alții se pregătesc pentru acțiuni de protest. Riscăm ca într-o zi greva generală să paralizeze Calea Ferată”, a declarat Alexandr Slusari.
În cadrul unui briefing de presă, membrul Comisiei de anchetă a explicat că concursul privind numirea unui nou director la CFM este mimat, iar actuala guvernare a decis deja cine va ocupa acest fotoliu, în pofida faptului că la concurs s-au mai înscris încă trei concurenți.
„Se urmărește falimentul aceastei întreprinderi strategice. Vineri, Consiliul deAdministrare urmează să numească oficial noul dirctor. Pe fundalul lipsei unui Guvern plenipotențiar, subiectul trebuia demult să fie discutat la Consiliul Suprem de Securitate. De menționat, că subiectul în cauză de două ori a fost amânat sub pretextul că nu s-a prezentat actualul conducător al CFM, Adrian Onceanu”, a explicat Alexandr Slusari.
În context, Slusari a venit cu un apel către premierul interimar, Aureliu Ciocoi, și către președinta Maia Sandu, în care solicită, în regim de urgență, să convoace CSS pe subiectul situației de la Calea Ferată.
„Putem să pierdem o întreprindere strategică care transportă 25% din toate mărfurile care se importă și se exportă din și în țară. Din informațiile pe care le primim zilnic, acolo se întâmplă lucruri grave. Calea Ferată a ajuns la 837 milioane de lei datorii, din care peste 164 de milioane sunt datorii la salarii. Angajații nu primesc salariile de patru luni. Noi vedem că schemele ilegale la Calea Ferată continuă”, a punctat Slusari.
Disperați și fără salarii
Potrivit președintelui Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Mol-dova, Ion Zaporojan, dacă în anul 2015 la Calea Ferată lucrau 10 700 de angajați, în anul curent numărul acestora a ajuns la circa 6500.
„Din anul 2015 situația la CFM a început să se înrăutățească constant. De mai bine de șase ani vin cu adresări către președintele țării, președintele Parlamentului, prim-ministru. La toți le-am spus despre schemele frauduloase de la Calea Ferată, dar cu regret, nimeni nu a făcut nimic. Din anul 2015 salariul și așa mizer nu s-a majorat nici cu un bănuț. Oamenii practic nu au cu ce hrăni familiile, cu ce să se ducă la lucru. Mai mult decât atât, din iulie 2020 contabilitatea întreprinderii nu transferat în fodul sindicatelor nici un bănuț din banii acumulați din cotizațiile de membru de sindicat. Este o încălcare gravă a legislației în vigoare”, ne-a spus Ion Zaporojan.