Strategii de comunicare eficientă și modalități de soluționare a conflictelor a fost tema unui training care a avut loc în una din zilele trecute la Institutul Muncii, organizat de către Federația Sindicală a Educației și Științei (FSEȘ). La acesta au participat peste 35 de manageri și lideri sindicali din instituțiile educaționale din raionul Călărași.
Ideea de a organiza un astfel de training i-a aparținut Tamarei Damir, președinta Consiliului raional Călărași al FSEȘ.
„Situația care predomină astăzi în țară și, în general, în lume, această atmosferă, nu este una tocmai relaxantă, liniștită, așa cum are nevoie un cetățean, cu atât mai mult un cadru didactic. Avem o altă generație acum, alți elevi, altfel de părinți. Nu aș spune că la noi în raion, în colectivele pedagogice, persistă atât de multe conflicte, neînțelegeri, dar oricum apar. Ne străduim să le soluționăm imediat ce ne confruntăm cu ele. Organizăm și întruniri educative pentru managerii instituțiilor de învățământ. Pe lângă Direcția de învățământ avem și o comisie din care fac parte oameni profesioniști din domeniu și, în caz că apare un conflict oricât de mic, suntem sesizați, ne întâlnim, discutăm și în final soluționăm problema pe cale amiabilă. Am decis să organizăm acest training anume la Chișinău, pentru că oamenii sunt dornici să iasă dintre acei pereți în care au fost obișnuiți să stea în ultimii ani, izolați fiind toți de pandemia Covid-19. Sunt dornici de comunicare pe viu, de schimb de opinii, experiențe”, ne-a spus Tamara Damir.
Tehnici și metode de comunicare
Psihologul și formatorul Olesea Frunze le-a vorbit participanților la training despre tehnicile de comunicare, despre barierele în procesul de comunicate, cum să se identifice un conflict, dar și despre metodele de soluționare a unui conflict din cadrul unui grup. De asemenea, a vorbit și despre comportamentul pe care trebuie să-l aibă în situații de conflict.
„Sunt onorată că am fost invitată la acest training și sunt încărcată emoțional. Mă responsabilizează și mai mult, pentru că știu cine vine în fața mea. Vreau să menționez buna colaborare pe care o am cu FSEȘ, în particular, dar și cu Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova (CNSM), în general. Este un seminar altfel decât sunt obișnuiți oamenii să-l organizeze”, susține psihologul.
Ghidați și susținuți au fost pe parcursul desfășurării trainingului și de către Elena Gonța, șefa Direcției învățământ, tineret și sport Călărași.
„Acest debut este unul promițător, într-un anturaj plăcut. Acolo unde auzim, cunoaștem lucruri interesante și plăcute, spunem că vrem să participăm și noi, să învățăm lucruri noi. În funcțiile pe care le avem, am dat mereu dovadă de cutezanță și am ținut piept problemelor cu care ne confruntăm în ziua de azi. Acest training ne va ajuta și mai mult”, a remarcat Elena Gonța.
La eveniment a fost prezent și președintele FSEȘ, Ghenadie Donos, care le-a adus un mesaj de mulțumire tuturor cadrelor didactice și le-a vorbit despre activitățile pe care le desfășoară Federația și eforturile pe care le depune pentru a rezolva problemele cu care se confruntă profesorii din țară.
„În aceste perioade tulburi, este benefic să ne mai întâlnim, să ne consolidăm cunoștințele și să aflăm ce trebuie să cunoaștem la tema comunicării eficiente. Cât privește problemele cu care vă confruntați, mulți ne întreabă de ce nu ieșim în stradă, pentru că s-ar cere. Da, s-ar cere, dar noi pledăm pentru dialog. A fost semnată Convenția colectivă de muncă, avem și Acordul adițional la convenție, avem și situații de conflict cu ministerul, pe care ne străduim să le rezolvăm pe cale amiabilă. Vă aduc drept exemplu și cazurile cu sporul la salariu de 1300 de lei, cu premiul anual. Până la urmă, am demonstrat că revendicările noastre sunt justi-ficate. Vrem să mai obținem și un ajutor material, vrem să fie revizuită și Legea nr. 270 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar, dar și multe altele”, a menționat Ghenadie Donos.
Raionul Călărași este în „top 5” localități care înregistrează cel mai mare deficit de profesori – peste 80 de specialiști. Potrivit Ministerului Educației și Cercetării, numărul de posturi didactice anunțate vacante în instituțiile de învățământ general din Republica Moldova constituia, la începutul anului de studii 2022-2023, 2.161, un indicator în creștere față de cel de acum un an, care era de 1975.