
Foto: brasovevents.ro
În Republica Moldova, ca la nimeni: deși se zice că clientul întotdeauna are dreptate, situaţia consumatorului nu este una de invidiat! Oriunde mergi să cumperi sau să comanzi ceva, eşti brutalizat. Nu ştii cui să te plângi. Au fost create atâtea autorităţi publice de protecţie a consumatorilor, încât consumatorul păgubit este dezorientat. Chiar dacă prinde o adresă corectă, producătorul, vânzătorul sau prestatorul de servicii vinovat va fi greu de pedepsit, greu de obligat să compenseze daunele pricinuite. Deoarece, precum afirmă autorii unui studiu realizat de Expert–Grup, Republica Moldova are o legislație complexă, aş mai adăuga eu, infectă, în domeniul protecției consumatorilor. În timp ce capacitățile sistemului din ţară – judecători, funcţionari publici, membri ai autorităţilor de control, consumatori, ONG-uri etc. – sunt limitate.
Şanse pentru recuperarea prestigiului știrbit
Singura şansă de reabilitare a consumătorului autohton ne-o oferă, în opinia Expert– Grup, sistemul de protecţie a consumătorilor din Uniunea Europeană, fiind indicat drept unul model în lume. Prin implementarea Acordului de Asociere RM–UE, spun analiştii acestei organizaţii, consumatorul autohton va avea acces la o varietate mai mare de produse, la prețuri decente, iar drepturile lui vor fi respectate cu adevărat.
Concepută în spiritul protejării intereselor consumatorului, rezultă din studiul Expert–Grup, legislația UE garantează protecția juridică pentru persoana care cumpără produse cu defecte sau care nu sunt conforme caracteristicilor din actele de însoţire. Toate mărfurile, cu excepția celor alimentare, au o garanție de doi ani. În situaţia în care un produs cu termenul de garanție valabil se strică din cauza unei defecțiuni la momentul procurării, sunteţi în drept să cereți repararea lui. Dacă defecţiunea nu poate fi înlăturată într-un termen rezonabil, atunci puteți solicita rambursarea sumei achitate sau o reducere de preț.
Mai mult ca atât, intervine al doilea nivel de protecție a drepturilor consumatorului, asigurarea garanțiilor comerciale de către vânzător. Pe când, în Republica Moldova, doar producătorul poate oferi o garanție ce include o perioadă de 3-12 luni, iar vânzătorul poate da doar o garanție minimă. Este adevărat că marii producători mondiali oferă o garanție minimă de doi ani, în special, pentru produsele electrocasnice, automobile, tehnică grea.
Cât priveşte soluționarea litigiilor dintre consumator şi producător, prestator de servicii, vânzător, se precizează că punerea în aplicare a prevederilor Acordului de Asociere RM-UE ce ţin de protecția consumatorului va oferi căi de soluționare a problemelor, fără implicarea instanțelor de judecată, prin proceduri de soluționare alternativă, care sunt ieftine și rapide prin modul de executare, mai simple. Unde mai pui că aceste proceduri sunt aplicabile atât pentru litigiile cu caracter național, cât şi pentru cele de natură transfrontalieră.
Acces la informaţiile despre produsele alimentare din ţările UE
Legislația UE privind siguranța alimentelor garantează consumatorilor un nivel înalt de protecție pentru toate produsele alimentare comercializate în ţările din comunitate la toate etapele de producere şi distribuire. Sunt organizate controale ce vizează igiena alimentară, sănătatea și bunăstarea animalelor, sănătatea plantelor și riscul de contaminare a alimentelor. Scopul principal al acestora este de a asigura accesul tuturor consumatorilor din ţară la alimente pure, de înaltă calitate și la prețuri rezonabile, comercializate pe o piață deschisă și transparentă, pentru toate gusturile și toate buzunarele. Deci, urmare a implementării Acordului de Asociere, consumatorul moldovean va putea conta şi el pe același grad de protecție.
Odată cu asocierea RM la UE, va creşte nivelul de siguranță și calitate a alimentelor graţie faptului că va fi posibilă reacționarea rapidă la prezenţa produselor periculoase pe piață internă. Aceasta, pentru că ţara noastră va face parte din sistemul de alertă rapidă al UE RAPEX6, care informează inspectorii din toate statele membre cu privire la măsurile luate de către un stat membru în ce priveşte un produs periculos. În acest mod, produsul notificat prin RAPEX de către un stat membru este retras de pe piața altor țări din UE. Adică, normele de siguranță stricte aplicate pe un teritoriu mai larg, la un grad mai mare de siguranță, vor avea efect direct pentru consumatorul autohton.
Protecţie pentru categorii noi de consumatori
Ajustarea legislaţiei naţionale la rigorile UE va face posibilă protecția unor noi categorii de consumatori, cum ar fi apărarea drepturilor în sectorul financiar, de asigurări și pensii. Or, până acum, băncile comerciale din ţară dictau în mod abuziv condiţiile de creditare. În timp ce contractele de credit pentru consum, după model european, conţin în mod obligatoriu, pentru consumatorii cu sume cuprinse între 250 de euro și 75.000 de euro, informații clare privind rata anuală a dobânzii. Detaliile privind toate taxele și obligațiile față de instituția de credit sunt aduse la cunoștința consumatorului înainte de semnarea contractului. Consumatorul are dreptul de a desface contractul în termen de 14 zile de la semnarea lui, fără nici o justificare.
Am scris şi noi în repetate rânduri că sistemul de pensii din Moldova este unul netransparent, ce nu asigură un echilibru în relaţia dintre beneficiar, contribuții și beneficii ulterioare. De unde rezultă că drepturile beneficiarilor de pensii sunt ignorate. De acum înainte, reformarea acestui sistem, asigurarea transparenței utilizării fondurilor bugetului de asigurări sociale se va realiza prin prisma protecției drepturilor consumatorilor.
Mărfurile cu informaţie eronată nu-şi au loc pe piaţă

Foto: vocea.md
Astăzi, când mergi la un supermarket sau la piaţa pentru a cumpăra, să zicem, un produs alimentar, ni se oferă o informaţie foarte zgârcită despre marfă, doar referitor la preţ, iar uneori şi aceasta lipseşte. Aproape că nu se scrie nimic despre data producerii, termenul valabilităţii etc. Pe când normele UE prevăd ca prețul de vânzare să fie indicat clar și ușor de identificat. Acest lucru le permite consumatorilor să compare cu ușurință prețurile din mai multe magazine.
În afară de aceasta, normele UE garantează informarea corectă cu privire la compoziția și calitățile nutriționale esențiale ale produselor. Etichetarea permite identificarea corectă a modului de producere a alimentelor, în special, a celor bio, a produselor de calitate sau a mărfurilor alimentare fabricate în condiţii speciale (pasteurizare, tratare la frig etc.). Informațiile care atenţionează consumatorul, în scop comercial, că un produs conține substanțe benefice pentru sănătate, în special adaosurile alimentare, hrana pentru bebeluși, vor fi autorizate numai după ce au fost evaluate și aprobate de comitetele științifice de experți. Iar produsele cu informații greşite vor dispărea treptat de pe piață.
Este nevoie de implicarea societăţii civile
Nicolae Suruceanu, secretarul confederal al CNSM, este de părere că, de bună seamă, asocierea RM la UE oferă multiple oportunităţi din perspectiva protecţiei consumatorilor moldoveni. Deoarece, precizează dumnealui, în ţara noastră sistemul de protecţie a consumatorilor nici nu funcţionează. Chiar dacă au fost create anumite instituţii publice abilitate cu o astfel de funcţie, nu se văd rezultatele activităţii lor: nu este controlată calitatea produselor, certificatele de origine a mărfurilor, corectitudinea preţurilor etc., acestea sunt corupte, ca şi alte structuri de control ale statului.
El regretă lipsa implicării societăţii civile în procesul de protecţie a consumatorilor. Or, după cum explică dumnealui, în ţările UE activează o mulţime de agenţii de protecţie a consumătorilor, fondate de către societatea civilă, care fac concurenţă instituţiilor publice abilitate cu asemenea drepturi. Câtă vreme nu vor funcţiona aceste două instrumente, conchide Nicolae Suruceanu, nu vom avea un sistem eficient de protecţie a locuitorilor ţării în calitatea lor de consumatori de mărfuri şi de servicii.